Svenska
Gamereactor
recensioner
Extinction

Extinction

Vi har bekämpat frustrerande jättar på opersonliga banor med vedervärdig spelkontroll. Välkomna till Extinction...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Utrotning. Ordboken definierar det som ett fullständigt utplånande av exempelvis en sjukdom, djurart eller befolkningsgrupp. Detta tema är vad Extinction är byggt runt. Spelet är utvecklat av Iron Galaxy Studios, främst kända för sitt arbete med restaureringar och återuppväckande av gamla spelserier såsom Killer Instinct till Xbox One och Skyrim till Switch, bara för att ta två exempel. De har dock några egna spelserier på meritlistan, däribland Kinect-spelet Wreckateer och Divekick, och nu såklart alltså även Extinction. Ett spel jag för en månad sedan fick klämma lite på och som jag nu hunnit köra ordentligt.

Storyn i detta spel handlar inte om att vinna som i så många andra spel, utan snarare om att överleva (spelets titel!). Det ger Extinction en lite dyster inramning i berättelsen kring de gigantiska Ravenii, vars enda mål är en fullständig utrotning av mänskligheten. Du axlar rollen som vakten Avil och det är upp till dig att rädda så många av Dolorums invånare som möjligt innan ork-liknande varelser tar över helt. Detta presenteras via en tecknad grafikstil och i silkeslena 60 bilder per sekund - något jag vet att flera av er kommer uppskatta. Det vankas även tecknade mellansekvenser för att föra storyn framåt som är förvånansvärt välgjorda.

Extinction
Du kan inte vinna Extinction, bara undvika utrotning.
Detta är en annons:

Att slåss mot spelets enorma fiender är väldigt tillfredsställande och för att döda dem måste du kapa deras huvuden vid nacken varpå den Ravenii du besegrat upplöses i tusentals partiklar. Fett. De mindre demonerna jag tampas mot försvinner i gula, röda och elektriska ljus när de besegrats, vilket såklart inte alls är lika mäktigt. Spelet förmedlar snyggt en känsla av att slåss mot alla odds, men tyvärr är det inte bara fienden jag tampas mot utan även spelkontrollen. Avil är smidig och djärv som få, men om jag lyckas med de parkour-hopp jag tänkt mig känns ofta som att det baseras på tur mer än skicklighet.

Därför väljer jag mestadels att göra saker så enkelt som möjligt och bara springa längs marken istället för att nyttja de funktioner som finns. Ändå fastnar jag ofta i omgivningarna som träd och liknande och svär illa över hur svårt det kan vara att träffa fiender på grund av usla hitboxar. Ofta missar jag dessutom det jag håller å med och måste därför göra om samma sak flera gånger för att lyckas och det är såklart också en källa till frustration. I synnerhet som utrotningen rycker allt närmare och jag känner att jag inte kan påverka det som sker nog mycket.

Extinction
Dessa bjässar utgör dina huvudfiender.
Extinction
Det ser coolt ut att studsa runt, men räkna med frustration på grund av spelkontrollen.
Detta är en annons:

Att upptäcka gripklofunktionen avhjälpte min frustration något, men gjorde mig ändå irriterad över det enkla faktum att det är nyckelmekanik som utvecklarna inte informerar om innan äventyrandet. Det var ren slump att jag noterade ett runt hårkors på en fiendes bälte och ville ta reda på vad detta var till för, då Avil efter ett tryck på rätt knapp avfyrade en gripklo. Med hjälp av denna kunde jag sedan lätt ta mig högre och svåråtkomliga avsatser. Måtte ett gäng träningsbanor läggas till i detta spel snarast för att fler ska slippa traggla som mig.

Det finns så mycket som är omständligt och korkat i Extinction som att jag inte kan trycka bort mellansekvenser jag redan har sett, som hur varje bana inleds med att Avil står och blickar ut över slagfältet där en Ravenii snart dyker upp och ställer till det samt en dialog tar vid. Det tar inte lång tid innan det blir ett irritationsmoment att behöva se dessa om och om igen när jag kämpar för att förbättra mitt resultat på banorna. Och spela om dem kommer du behöva göra eftersom delmål längs banorna ger extra erfarenhetspoäng.

Extinction
Designen är det förmodligen bästa med Extinction.

Världen Iron Galaxy Studios skapat är inte sådär imponerande välgjord heller och består av enformiga skogar och typiska byar samt en och annan borg. Jag hoppades i det längsta på att få se några häftiga omgivningar, men eftersom det är slumpmässigt skapat så blir det ganska trist design eftersom det måste kunna återskapas på flera olika sätt. Iron Galaxy vill såklart skapa variation på detta sätt, men det funkar tyvärr inte.

Det största minuset bland många är för mig annars den trista storyn. Avil är enmansarmén som räddar världen och kungen i världen är så stereotyp man kan vara. Det saknas helt överraskningar i manus och inget förklaras för att det alltid ska finnas en svart/vit orsak att ge sig ut och dräpa fiender. Vilket händelsevis också är exakt vad varje uppdrag kretsar kring.

Nej, Extinction är inget spel jag kommer vilja köra igen. Taskig spelkontroll, ogenomtänkta inslag och obefintlig story gör Iron Galaxys senaste alster till något av en pina. Jag hoppas de i fortsättningen fokuserar på att förädla andras alster, för att ta fram egna verkar inte vara deras grej.

HQ
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Vacker design, stabila 60 bilder per sekund, intressant tema
-
Usel spelkontroll, ej intuitivt alls, obefintlig story, opersonliga banor, lever ej upp till grundidén
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Gamereactor TV spelar Extinction

Gamereactor TV spelar Extinction

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje veckodag (och ibland helger, men bara om vi känner oss givmilda och arbetstokiga) sänder vi klockan 16:00 något som sedan 2014 har kallats för Gamereactor Live....

2
Nu får vi veta mer om striderna i Extinction

Nu får vi veta mer om striderna i Extinction

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det har gått tio veckor sedan Iron Galaxy berättade att Extinction ska släppas den 10 april, och med lanseringen såpass nära är det kanske inte konstigt att de nu startar...

0
Enorma bestar i senaste Extinction-trailern

Enorma bestar i senaste Extinction-trailern

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Iron Galaxy Studios, med bland annat Killer Instinct och Divekick på meritlistan, har idag bjussat på mer mysigt gameplay från det kommande Extinction. Här får vi följa...

2
Extinction

Extinction

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

Det finns få saker som är mer förtrollande än att i rollen som liten myra slunga sig mot gigantiska übermonster och i slutändan klå dem, likt en furiös krigsgud eller...



Loading next content