Guns of Boom

Guns of Boom

Game Insight har kopierat Team Fortress 2 och anpassat konceptet för Iphone. Gamereactor har delat ut betyg till Guns of Boom...

Det finns gott om usla speltitlar. Detroit: Become Human, till exempel. Bedrövlig titel. Billy the Wizard: Rocket Broomstick Racing, Big Mutha Truckers 2: Truck Me Harder, Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue, Theatrhythm Final Fantasy och Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie är ytterligare ett gäng olidligt usla speltitlar. Inget är dock så dumt som Guns of Boom. Jag får lov att förmoda att titeln på Game Insights populära Iphone-spel var ett resultat av en brainstorming-session innehållande rejäla mängder fulknark.

Guns of Boom
Mängden taktil feedback som ges under eldstriderna är verkligen perfekt balanserad.

Spelet i sig är dock flera, flera gånger bättre än titeln och det är ju såklart det som är viktigt här. Guns of Boom är en liten mysig actionpärla vars grundstruktur, mekanik och grafiska stil är direkt-norpat från Valves ikoniska Team Fortress 2. Det handlar om dödsmatcher (lagbaserade sådana) på små mysiga minibanor där alla startar med samma rödbruna maskingevär och sen ombeds panga så många bulor som möjligt in i sina motståndare. Det är enkelt upplagt, lättbegripligt, snyggt och beroendeframkallande. Visst, det har ingenting att sätta emot Iphone-giganter som Playerunknown's Battlegrounds, Fortnite eller Shadowgun Legends men det är roligt och spelmekaniskt lyckat.

Guns of Boom
Gränssnittet är enkelt och superstiligt.

Som vanligt (sedan Call of Duty: Modern Warfare skrev om regelboken för förstapersonsbaserad multiplayer) är spelet proppat av "collectibles" som spelaren sedan kan nyttja för att låsa upp värre vapen och bättre utrustning. Matcherna innehåller alltid åtta spelare (fyra mot fyra) och trots små, trånga banor blir det aldrig rörigt, allt för kaotiskt eller svåröverskådligt. Mycket handlar om att spelkontrollen och tempot som matcherna går i är perfekt balanserat i förhållande till miljöernas storlek samt vapnens styrka. Som vanligt i spel av den här typen, till Iphone, är det vänstertummen som styr hur man rör sig medan högertummen kontrollerar vart ditt vapen pekar. Puffrorna börjar avfyra kulor per automatik så fort siktet sitter över en fiendekropp vilket fungerar kanonfint här eftersom resten av matcherna är så pass rappa som de är. Att behöva trycka på en specifik knapp för att avfyra skulle bara tjorva till Guns of Boom, något som jag däremot inte tycker är fallet i det nyligen betygsatta Shadowgun Legends där jag stängde av denna funktion.

Guns of Boom
Det går naturligtvis att spendera riktiga pengar för att köpa bättre vapen samt utrustning, men det känns aldrig som att det verkligen behövs. Det blir aldrig påtvingat eller girigt.

Grafikstilen är i stort sett norpad från Team Fortress 2 och är precis sådär karikatyrhärligt avskalad och färgstark som Valves fantastiska shooter var. Det finns bitar av Fortnite och Overwatch här också rent estetiskt men det är Team Fortress 2 som fått stå mall för säkert 90% av allt som syns i bild. Det mysiga, icke-krävande grafiken ackompanjeras av mysigt lättsam musik som skräddats till de olika teman som varje bana omges av och i helhet fungerar Guns of Boom riktigt bra. Jag har upplevt en del online-lagg som naturligtvis påverkat mina resultat (jag skyller i alla fall på det) men i övrigt har mina dagar tillsammans med Game Insights senaste actionparty och tänker därmed rekommendera det, varmt.

8 / 10
+
Väldigt balanserad spelmekanik, trevligt upplägg, korta laddningstider, perfekt tempo, trevlig estetik