Robocraft Infinity

Robocraft Infinity

Freejam Games Robocraft Infinity är en potentiell pärla men som dras med ett par frågetecken. Är det spelet som alla robotbyggar-fantaster har väntat på?

Efter att PC-spelarna fått utkämpa match efter match i självsnickrade dödsuppfinningar sedan inte fullt ett år tillbaka, är det nu Xbox Ones tur att få ta del av det mekaniska kalaset som är Robocraft Infinity. Grundkonceptet är tämligen enkelt ¬- du snickrar ihop en robot som du sedan släpper lös mot dina motståndare. I egenskap av en som kan ha tittat på ett eller två avsnitt för mycket av Robot Wars när det begav sig, men som sedan glömt bort hur röjigt intensivt det var, var det här något av en uppstickare. Men om du, liksom jag, förväntade dig en resa fylld av diesel, sylvassa klingor, skrämmande varningsränder och små, kompakta mördarmaskiner som brutalt krossar varandra med reptilsnabba utfall, tänk om.

Robocraft Infinity
Du börjar med ett par färdigbyggda robotar som du sedan kan modifiera efter eget tycke.

Spelet innehåller visserligen död och explosioner, men inte i den metalliska skala man kanske tänker sig. Istället för Mad Max-doftande omgivningar och alldeles för investerade spelare i rockar som skulle få Max Payne att blekna, får vi istället en lekfullt och färgglad presentation som påminner om Overwatch. Så, vad är egentligen Robocraft Infinity?

Spelet går ut på att du bygger en robot som du sedan tävlar mot andra med. Men hur den ser ut, fungerar och vilken typ av vapen du väljer är helt upp till dig. Du börjar med en redan färdigbyggd startrobot (tillsammans med en på hjul, en som ser ut som en enorm kyckling och en mech-liknande varelse), ett startkapital och en snabb genomgång hur spelets byggsystem fungerar, innan det är dags att ge sig ut. Jag bestyckade min skapelse med ytterligare laserkanoner och detta fungerade väldigt smidigt. Ur förstapersonsperspektiv flög jag runt roboten och via ett rutsystem såg jag var (och om) delen jag hade valt kunde placeras. Bortsett från att vissa delar ibland kunde sticka iväg och att kameran är för snabb för sitt eget bästa, så har jag inga negativa kommentarer på byggaspekten. Det lär nog inte bli några som helst problem att sätta sig in i hur den fungerar.

Robocraft Infinity
Vilket är väldigt lätt.

Själva fighterna fungerar precis som i vilket annat spel som helst. Lagbaserad dödsmatch där vi spelar fem mot fem och till skillnad från Robot Wars, där det var en mot en i en trång arena, får vi här ett väl tilltaget område att springa runt i. Det känns bitvis som om områdena är lite väl stora, vilket kan leda till antingen långa stunder utan att någonting händer eller intensiva partier där metalldelarna flyger. Ett annat val som jag inte riktigt förstår mig på helt och fullt är matchmakingen. Redan under min första match (som jag som sagt spelade med startroboten + en eller två extra kanoner) mötte jag en skräckinjagande pansarvagn med vad som liknade en luftvärnskanon på toppen. Något jag inte ens kommit i närheten av att låsa upp. Denne blåste stålkostymen av mig.

Således misstänker jag att matchmakingen inte är den smidigaste och skulle efterlysa lite förbättring. För är det något som dödar intresset för att fortsätta i ett onlinespel, så är det då man gång på gång blir förvandlad till en rykande hög av (i det här fallet) högteknologiskt brasved. Tillhör du inte den skalan som motiveras av att ständigt ligga i underläge kan du glädja dig åt att det finns genvägar till att komma åt de mer åtråvärda tillbehören. Lootboxar finns med, men är, turligt nog, lika inte ivriga att hävda sin existens som dem i exempelvis Star Wars: Battlefront II. Därför ser jag inte det som ett minus utan ett plus. De blir också extra frestande då själva progressionen sett till att gå upp i nivå är hysteriskt långsam. Även från start.

Robocraft Infinity
Förvänta dig att se en mängd olika skapelser.

Sen har vi det starkt debatterade kravet på ständig uppkoppling. Detta är trots allt ett onlinespel och således kräver att man är uppkopplad för att kunna spela. Men det även finns möjlighet att, din ensamhet, spela matcher mot datorn. Så vill du inte spela mot andra behöver du inte. Nackdelen är att du likt förbaskat måste ha en ständig uppkoppling för att ens starta spelet. Sitter du utan en sådan får du följaktligen spela något annat. Lite trist då det trots allt finns en offline-komponent och jag hade hellre sett att onlineknappen kopplades ifrån, men att du fortfarande kunde spela offline. När du väl spelar, online, har det för min del varit en mestadels följsam upplevelse. Inga som helst problem med anslutning eller utkastning, okej väntetider innan man hittat en match och när denne väl är igång - går det relativt bra. Vi pratar om vissa dippar i bilduppdateringsfrekvensen (under intensiva partier) vilket, med tanke på att det är tävlingsinriktat och kräver snabba reflexer, kan innebära skillnaden mellan liv och död.

Robocraft Infinity
Överlag är matcherna intensiva och lockar fram tävlingsinstinkten rätt fort.

Det känns som det här spelet varvar ris med ros. Och det är ganska precis så som jag uppfattar det. Gillar du att knåpa ihop robotar där bara fantasin sätter gränser? Som du sedan sätter mot andra, likasinnade, individer? Har du dessutom lite tålamod eller inget emot att betala lite för snabbare avancering? Då råder jag dig att kika närmare på Robocraft Infinity. Det är ju trots allt väldigt lättillgängligt sett ur byggnadsaspekten. Och vad gäller onlinekravet? Tja, nämn någon som inte har en ständig uppkoppling idag.

7 / 10
+
Trevligt koncept, många komponenter att välja mellan, bra byggsystem, lätta kontroller