The Swords of Ditto

Är The Swords of Ditto årets bästa lokala multiplayer-lir? Vi har spelat och konstaterat att det definitivt åtminstone är en kandidat.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Utforskande, monsterslaktande och ett med ens maniskt samlande av klistermärken står i fokus i Onebitbeyonds charmiga actionrollspel The Swords of Ditto. Detta lilla, fantastiska, äventyr är riktigt vackert att vila ögonen på och bjuder spelarna på en oväntat tuff svårighetsgrad. Titeln blandar roguelike-mekanik med klassiska rollspelselement samtidigt som det pumpats in en hel del varma, härliga nostalgiframkallande äventyrselement.

Efter att havets vågor spolat upp spelaren på stranden väcks man av Puku, en mystisk dyngbagge som guidar en till det kraftfulla svärdet Sword of Ditto:s tempel. Efter att ha greppat svärdet ur dess viloplats ärver protagonisten svärdets kraft och sätter sig ut för att förgöra den elaka häxan Mormo som enligt profetian tänkt förbanna landet Ditto vareviga sekel. Med fyra dagar tills nämnda profetias första domedag måste spelaren göra sig redo för strid genom att samla på sig bättre utrustning samt genom att växa sig starkare. Berättandet med dess elaka häxor och legendariska svärd faller såklart i klassiker-kategorin men tyvärr kan vi konstatera att spelets handling är en av spelets få svaga punkter.

A Link to the Past möter Rogue Legacy är det, enligt mig, bästa sättet att summera The Swords of Ditto. Med det menar jag att spelet innehar det typiska Zelda-liknande dungeon crawl-systemet samt dess svärdshantering och likt Rogue Legacy bestraffar spelet dig med en faktisk omstart när du dör, även om din progression förs vidare tills omstarten. Att bemästra spelets tuffa svärdshanterings-timing och väjningsteknik är en bas-byggsten för samtliga strider, speciellt om spelaren befinner sig i en av de många trånga grottorna. Fiendevariationen är otrolig och du möter olika motståndare beroende på din level och området du befinner dig i. I ett område kan till exempel slåss mot svävande hjärnor, stenar med google-eyes och illamående odöda och de har alla separata attackmönster samt slåss ofta kooperativt.

The Swords of Ditto
Det ser ut som en mix mellan Zelda: Al Link tot he Past och Adventure Time, och vi älskar grafikstilen.

Vapen i The Swords of Ditto benämns som leksaker och knyter samman spelets tema; att kila ut på äventyr som barn. Vill du använda en massiv gorilla-fot till att krossa fiender med kan du göra det, vill du hellre använda en drönare som går att spränga på håll kan du köra den taktiken istället. Kör du hellre ett mer klassiskt vapen kan du plocka upp den magiska golfklubban som knappast behöver vidare introduktion och samtliga vapen kan spelaren klistra klistermärken på. Klistermärken är spelets uppgraderingsvaluta och belönar spelaren med högre resistens mot diverse negativa effekter. Dessa kan även sättas på protagonisten. Dessa klistermärken delar även tema med spelets vapen och två av våra favoriter som vi slängde på våra vapen tidigt var formade som en örnklo samt ett wrestling-bälte. Vill du utöka dina valmöjligheter ytterligare kan du utöver att klistra på fina former på dina vapen även kombinera tre klistermärkens effekter hos Ock the octopus.

Som tidigare nämnt är permanent död en ständig fara och när du dör utspelas din nästa omgång 100 år senare där du plockar upp det magiska svärdet från den fallna protagonistens grav. Turligt nog behåller du dock din uppnådda level och XP men alla dina prylar (dvs vapen och klistermärken) går förlorade för alltid. När du påbörjar ditt äventyr efter att ha dött är spelvärlden slumpmässigt genererad i dess uppbyggnad och dess byggnader samt landmärken ser slitna och trasiga ut för att reflektera århundradet som passerat. Det kändes något tröttsamt att leta utrustning varje gång vi spelade om men vi älskade att världen såg annorlunda ut efter varje dödsfall.

Utöver spelets basuppdrag, att förgöra häxan mormo, finns det rejält med innehåll och sidouppdrag att kika närmare på. Det finns uppspolade lådor att öppna vid öns fyrtorn, slumpvis genererade grottor att utforska och tokiga sidouppdrag att bocka av. Grottorna var dock en klar favorit av dessa. Vi tog varje tillfälle att kila mot grottorna på jakt efter gömda godbitar och det faktum att varje grotta hade dess egna specifika regel, som att till exempel dra upp eldkraften ett snäpp samt att fällor och pussel alla var slumpmässigt genererade gjorde upptäcksfärden än mer intressant.

The Swords of Ditto
Ditto har flugit lite under radarn men förtjänar nu all uppmärksamhet som spelet får.

The Swords of Ditto innehåller ett kooperativt tvåspelarläge och vi kan varmt rekommendera detta läge för alla som lirar spelet på högre svårighetsgrad än "relaxed". När vi lirade enspelarkampanjen blev vi snabbt slaktade av bossen i den allra första bossen och vi kan konstatera att denna boss blev rejälv mycket lättare med en vän. Det motar även spelets permadöd då din partner kan krama dig till liv igen genom att offra halva sin livmätare. Likt den färska Secret of Mana-remaken så har utvecklarna enbart fokuserat på lokal co-op, vilket betyder att du inte kan lira med vänner online.

The Swords of Ditto är utomordentligt vackert med dess barnprogramsdoftande design som lättast jämförs med Adventure Time. Det konkurrerar med Cuphead sett till den skissade stilen och det färgstarka färgschemat och världen känns otroligt levande. Vi älskade att spelets visuella verkligen hjälpte till att höja dess personlighet och dess barnäventyrs-narrativ. Detta höjs än mer av alla spelets tokiga vapen, det faktum att de kallas leksaker samt att livmätaren höjs åter med hjälp av munkar och mjölk. Det enda problemet vi märkte av tekniskt sett var visst lagg när man rörde sig mellan dialog och det faktiska spelet. Utvecklaren Onebitbeyond har dock bekräftat att detta fixas i samband med releasen.

The Swords of Ditto är ett ultrahärligt action-rollspel som omsveps av en otroligt vacker handmålad grafik, en av de vackraste vi någonsin sett faktiskt. Vi älskade dess skojiga personlighet, det maniska men aldrig trista samlandet av vapen och klistermärken samt sättet det hanterade en så tung mekanik som perma-död. Det kan kännas överdrivet bestraffande emellanåt om du inte har någon att lira med och dess narrativ må vara fullproppat med klyschor men det håller knappast The Swords of Ditto tillbaka nog för att det inte skulle ta sig till toppen av den lokala flerspelar-listan för 2018.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s