Gamereactor Close White

Raging Justice

Raging Justice

Vi har hoppsparkat oss fram för att medelst rejält övervåld göra världen lite fredligare i retromysiga beat 'em up-äventyret Raging Justice...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Filmer som The Warriors och i synnerhet spel som Final Fight, Double Dragon och Streets of Rage har så länge jag kan minnas hört till mina favoriter. Det finns något närmast zen-liknande och oändligt tillfredsställande i att bara gå längs en spikrak gata och leverera knogmackor och rundsparkar på löpande band i vetskapen om att alla jag möter förtjänar en högst rekorderlig omgång stryk.

Raging Justice
Det finns gott om tillhyggen att använda. Att slänga saker känns ofta fjuttigt, men det är enorm kraft i släggor, baseballträn och liknande.

Sedan lägger man till typiska 80-talsmiljöer för hårdingar. Bakgator med amerikanska stålsoptunnor, tunnelbanor nedklottrade av svagbegåvade individer, hamnområden med dunkel belysning och såklart barer. Därefter behövs egentligen bara några karismatiska och våldsamt stereotypa protagonister samt en handfull vapen du kan plocka upp och begagna dig av vid behov. Något som däremot inte behövs är story, låt en ruskprick ha uppenbart elaka motiv så kan spelet börja!

Raging Justice prickar av allt detta från början till slut och det ska sägas direkt att det är något jag uppskattar. Via de 80-talsdoftande menyerna väljer jag att utan krusiduller kasta mig in i spelets "story". Jag skriver det inom cituationstecken eftersom det är bra magstarkt att tala om något slags historia här. Vi snackar om snutarna Nikki Rage och Rick Justice som tillsammans med creddigt ungdomliga Ashley King ska dela ut nog med käftklappar för att ett brottssyndikat ska släppa greppet de kopplat om en hel stad.

Raging Justice
Du kan välja att spela med en figur som är stark och långsam, en och är svag och ilsnabb och en som är mitt emellan.

Redan från första stund känns spelet oerhört likt Final Fight där Nikki Rage motsvarar Cody, Rick Justice är som Haggar och Ashley King påminner om Guy. Spelkontrollen är snarlik med en slagknapp, en sparkknapp och en hoppknapp. Trycker du in både spark och slag samtidigt gör du en superattack som kommer få fienden att slungas iväg och ge dig lite respit, men samtidigt kostar lite liv för dig att använda. Jag slår mig fram genom en bana som också påminner väldigt mycket om första banan i just Final Fight - och jag älskar det.

Den här genren är naturligt underhållande och jag kräver egentligen inte mer än såhär av den. Men något unikt måste utvecklarna såklart bjuda på, och det gör man här i form av en tämligen unik grafikstil som bäst kan sägas påminna om det allra första Mortal Kombat samt i deluppdrag som ges i början av varje bana. Sistnämnda är en rolig idé som dessutom ger omspelningsvärde. Jag har dock recenserat till Switch som saknar Achievements och troféer, och utan möjligheten att låsa upp sådana tappar dessa deluppdrag lite i värde eftersom jag inte får något för att ha klarat dem.

Raging Justice
Raging Justice