Gamereactor Close White

State of Decay 2

State of Decay 2

Originella zombiespel är snudd på en paradox, ändå är det precis vad Undead Labs bjuder på i den aningen ofärdiga pärlan State of Decay 2...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det räcker inte med att kunna svinga ett baseballträ när zombieapokalypsen tar över. Förr eller senare kommer du behöva bra käk, rent vatten, något för att kurera dig under sjukdagar och gärna ett säkert ställe att sova på. Detta är själva essensen av State of Decay 2 där vi absolut får kötta zombies för allt vad kjoltygen håller för att se till att vi överlever dagen, men även ta hand om det mindre glamorösa arbetet med att se till att vi även ska klara morgondagen - och helst dagen efter det med.

Det gör att State of Decay 2 faktiskt lyckas sticka ut från mängden, trots att det sannerligen inte råder någon akut brist på zombiespel med actiontema. För detta har vi framför allt Jeff Strain att tacka, vilket är en av grundarna bakom ArenaNet och tillika programmerare och producent av Guild Wars. Han har dessutom en lång tid hos Blizzard på meritlistan och var inblandad i både Diablo och Warcraft III, innan han senare blev lead programmer för World of Warcraft.

State of Decay 2
Bl inte för fäst vid dina vänner. Stryker de med, är de borta för gott...

Att Strain har koll på vad som gör ett onlinespel underhållande är alltså ingen överdrift, och det märks när jag spelar State of Decay 2. Tyvärr märks det även, precis som i det första spelet, att ambitionerna varit större än vad Undead Labs (som Strain också grundat) mäktat med och det känns lite för ofta aningen ofärdigt och det ser även lite gammalt ut redan från start med tveksamma ljuseffekter och en opålitlig bilduppdatering.

Lyckligtvis går det utmärkt att ha roligt ändå med ett spel och på den här fronten levererar State of Decay 2. Efter en kort ingress där du väljer vilken typ av person du vill spela som samt får en genomgång av spelkontrollen, så är det dags att snickra ihop din bas. Det finns tre olika geografiska platser att välja bland och det går att resa emellan dem senare, så valet är inget du behöver ägna evigheter åt.

State of Decay 2
Klubba zombies är sekundärt i State of Decay 2, som mer handlar om överlevad på sikt.

När du gjort det, öppnar sig spelet och ger dig verktygen att skapa dina egna zombieäventyr. Du har en ganska stor värld till ditt förfogande med bostäder, köpcentrum, skogar, berg, fordon, andra överlevare och såklart en kopiös massa zombies. Det handlar dock oftast inte om något frenetiskt kranieknackande som i Dead Rising, utan här kan det vara en-två ruskprickar som utan mål vandrar omkring i resterna av vad som en gång varit bilverkstad.

Att slå ihjäl dem är en enkel procedur tack vare stealth-möjligheter som låter dig smyga tätt intill och sedan dräpa patrasket med ett knapptryck. Blir du upptäckt får du istället ta fram något lämpligt verktyg och slå dem sönder och samman. Striderna är ganska välgjorda och erbjuder bra tyngd med tillfredsställande avrättningar av de odöda fienderna, likaså är det kul att traktera skjutvapen och meja ner fiender som kommer i vägen.

State of Decay 2
State of Decay 2 är inte ett fullprisspel, och det märks tyvärr på produktionsvärdena ibland.

Trots att det är zombies lite varstans är det viktigt att scouta omkring i den närmsta omgivningen. Ditt lilla läger med en handfull överlevare blir snabbt kinkigt utan mat, medicin, vatten, bra sängar, ett dass och så vidare. Räkna inte med att få ett perfekt läger redan från start och efter fem-tio timmar när spelmekanikerna satt sig ordentligt, kommer du ofelbart att inse att de finns en saker du borde gjort annorlunda och att du kan framställa en hel del grejer själv istället för att leta efter allting.

Undan för undan kommer du även få radiokontakt med andra överlevare som kan ge dig uppdrag att utföra. När du rör dig utanför basen kan du bära så mycket som ryms i din ryggsäck och fickor samtidigt som du vill lämna utrymme för att få hem något också. Ryggsäckarna finns i olika storlekar och karaktärerna kan släpa på olika vikt innan de påverkas, vilket gör att det kan vara en poäng att inte ta med de två klenaste figurerna om du misstänker att mycket ska släpas med hem. Du kommer hela tiden snubbla över prylar som toalettpapper eller choklad, vilket är hårdvaluta i den deprimerande State of Decay 2-framtiden, så det är viktigt att ha utrymme får sådant med.

State of Decay 2
Du kan bygga ut din bas med både det ena och det andra, men vettiga grindar som hindrar zombies från att komma in är dock inte möjligt att snickra.

Tar du bil till uppdragen kan du använda bagageluckan till att lasta grejer och den riktigt driftige kan ta med sig flera ryggsäckar som fylls med andra ryggsäckar, vilka sedan lastas i bilen. Att få med sig en kopiös massa prylar blir då möjligt, och att åka långt från hemmets trygga (nåja, zombies finns överallt och glömmer du stänga grinden kommer de in på ditt område) vrå är bland det roligaste i spelet. Det gör direkt att du och dina vänner blir mer utsatta och måste jobba mer ihop för att klara er samt planera bättre. Att få slut på bensin mitt ute i ingenstans är verkligen inte att rekommendera - även om det lett till flera av mina roligaste stunder med spelet.

State of Decay 2
State of Decay 2