Gamereactor Close White

Hyrule Warriors: Definitive Edition

Hyrule Warriors: Definitive Edition

Hyrule Warriors är tillbaka med mer innehåll och högre upplösning, och vi har kollat in om det fortfarande håller måttet...

Facebook
TwitterReddit

Det vore förmätet av mig att klaga på att Dynasty Warriors-serien börjar kännas uttjatad. Inte för att det inte är sant, till och med Koei Tecmo har ju nu skakat om konceptet med serien i den senaste delen, utan för att den ju är så förbaskat underhållande. Det är helt enkelt ren trivsel att hugga sig igenom horder av fiender och känna sig som en liten del i något större.

Att det finns ett otal spinoffs på serien vid det här laget vet ni såklart redan, men frågan är om det finns någon som känts lika lyckad som Hyrule Warriors från 2014? Jag tror faktiskt inte det. Nintendo själva höll, som sig bör, ett vakande öga under utvecklingen för att se till att deras Zelda-serie behandlades med kärlek och respekt samt gav titeln den där dosen Nintendo-finish som så ofta gör deras spel till något extra.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Flera varianter på Link finns att spela.

Hyrule Warriors är nu nästa spel i raden av Wii U-klassiker som kommer till Switch och det är därför dags att hugga sig igenom horder av fiender igen men denna gång i betydligt högre upplösning samt med möjligheten att ta kalaset med sig överallt. Nintendo kallar denna utgåva för Definitive Edition och spontant ser jag inga invändningar kring detta och har de senaste dagarna haft fenomenalt kul med spelet ifråga.

Den stora skillnaden med Hyrule Warriors: Definitive Edition kontra Wii U-utgåvan är såklart att detta rullar på i 60 bilder per sekund och upplösningen 1080p. Dessutom finns alla de förbättringar som gjordes till Nintendo 3DS-utgåvan intakta som möjligheten att enkelt byta kämpe mitt i striderna plus allt släppt DLC (Hero of Hyrule Pack, Master Quest Pack, Majora's Mask Pack, Twilight Princess Pack, Boss Pack med mera). Spelet lämpar sig dessutom väldigt väl för co-op med varsin Joy-Con i bärbart skick eftersom spelkontrollen är så enkel som den är. Ett klockrent strandspel i sommar, tycker jag, möjligen undantaget det faktum att texten är så liten att den blir direkt jobbig på Switch-skärmen.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Dynasty Warriors-konceptet är repetitivt - men kul.

Eftersom Wii U sålde förbaskat dåligt och lades ner i förtur, är risken uppenbar att flera av er missat detta spel, därför tänkte jag ta tillfället i akt att dra igenom grundpremissen. Det är något man egentligen kan argumentera för att det är totalt överflödigt, då storyn är typiskt Zelda. Ganondorf har, hör och häpna, hittat på hyss och det är upp till Link att ställa allt till rätta. I detta fall betyder det att hugga ner tiotusentals fiender varpå saken till slut är biff.

Hyrule Warriors: Definitive Edition
Hyrule Warriors: Definitive Edition