Dark Souls: Remastered

Dark Souls: Remastered

Froms skoningslösa döds-rollspel är tillbaka, denna gången i hyperpolerad form...

Det är ingen hemlighet att detta spel på flera sätt satte en ny standard i spelvärlden. Det har inte minst märkts via det faktum att "Souls" blivit en vedertagen term som alla spelare nu begriper, även om det skrivs/nämns utan egentlig kontext. Ett souls-spel är ett actionbaserat rollspel så svårt att vi alla vet att vi kommer att slita vårt hår i fenomenalt fantastisk frenezi-frustration innan vi nått slutbossen. Och för detta ska såklart det japanska spelhuset From Software överösas med beröm. Dark Souls släpptes för sju långa år sedan och det anses än idag vara något av ett mästerverk. Denna mumsiga re-master har av oss recenserats på Playstation 4 Pro och vi kan gladeligen meddela att Dark Souls aldrig någonsin varit bättre än såhär.

Dark Souls: Remastered
From har inte rört själva polygonmodellern amed jobbat fram nya texturer samt ändrat i hur spelet ljussätter de gamla modellerna.

Jag upplever ofta att mina minnen från spel som jag älskat ses efter en tid genom nostalgiskimrande ögon som romantiserar vissa delar, vilket fick mig att tillbringa ett par viktiga timmar med Xbox 360-versionen av Dark Souls förra veckan, detta för att på bästa tänkbara sätt förbereda mig inför denna recension. Att grafiken från ett sju år gammalt spel via en lastgammal spelmaskin nu blivit markant bättre när jag lirar en nyversion till Playstation 4 Pro är lika självskrivet som att Jonas Mäki äter finska pinnar till frukost, det som däremot kom som något av en chock för undertecknad är hur mycket snyggare detta faktiskt är. 720p-grafik med ofta geggigt bruna, utsmetade texturer har nu gått och blivit krispigt knivskarp 1080p-grafik som via Xbox One X och PS4 4 Pro skalas upp till 4K och ser förträffligt ut med fenomenalt stabil skärmuppdateringshastighet. PC-versionen kan naturligtvis native-renderas i 4K även om spelets texturer endast levereras i 2K.

I originalversionen flöt spelet i 30 bilder per sekund, något som i denna re-master bumpats upp till det dubbla och jag har under mina 25+ timmar med spelet inte märkt av några egentliga bekymmer här. Detta gör att Dark Souls: Remastered ser ut som ett nytt spel och inte som ett sju år gammalt sådant, vilket är mer än vad jag hade förväntat mig. Innehållsmässigt har det ine hänt mycket förutom visuell polish. DLC-materialet som Namco släppte i omgångar finns nu med här och det är ju ytterst trevligt för alla konsolspelare medan PC-folket redan fått ta del av en "komplett" utgåva med alla expansioner inbakade under en längre tid.

Dark Souls: Remastered
Om du aldrig rört detta spel är vi härmed gruvligt avundsjuka på dig, för detta är ett litet mästerverk det.

När denna text skrivs har online-servrarna ännu inte dundrats igång vilket omöjliggör åsikter om online-portionen i Dark Souls: Remastered men det vi vet är att medan originalspelet från 2011 tillät som mest fyra spelare samtidigt, kommer det att gå att spela sex stycken (samtidigt) i Dark Souls: Remastered. Vi pratar dedikerade servrar här, också, för alla sex versioner av detta spel. From har lagt till matchmaking-möjligheten från Dark Souls 3 i detta spel, också, vilket nu gör det möjligt att hitta andra spelare mycket enklare. Detta är en strålande nyhet som jag naturligtvis applåderar så hårt att det svider i handflatorna i flera timmar efter avslutad glädjeparad.

För den som aldrig rört detta spel vill jag inte avslöja för mycket av vad du har att vänta dig men kan enklast säga att det finns väldigt få spel som dryper av atmosfär, mystik, spänning och framförallt utmaning på samma sätt som Dark Souls gör. Jag skulle utan problem kalla det för ett av de senaste tio årens överlägset viktigaste, och bästa, titlar. Och om du alltså hittills gått miste om From Softwares finaste stund är det nu god tid att investera i Dark Souls via denna mustiga nyversion.

Dark Souls: Remastered
Konstanta 60 bilder per sekund gör stor skillnad.

med tanke på att From Software inte rört polygonmodellerna i spelet utan enbart fokuserat på texturer, ljussättning och skärmuppdateringshastighet når detta aldrig samma visuella nivåer som exempelvis nyversionen av Shadow of the Colossus men det är fortfarande läckert att titta på, som sagt, och så pass spelmässigt utmanande samt belönande att det helt enkelt inte går att släppa när man väl kommit igång. Dark Souls innehåller enligt mig Souls-seriens överlägset bästa bossar och att återvända till spelvärlden Lordran i 4K-upplösning nu, gör mig lyckligare än vad jag någonsin hade kunnat gissa på förhand.

9 / 10
+
Fantastisk spelbarhet, olidligt svårt men ändå belönande, gotiskt och läckert, nyskapande upplägg, perfekt skärmuppdateringshastighet, innehåller all DLC