Tennis World Tour

Det har äntligen blivit på mode med tennisspel igen och vi har testat Top Spin 4-gängets nya serie Tennis World Tour...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Det är ingen slump att just Pong kom att bli det första framgångsrika sportspelet i världen. Även om det rent tekniskt sett är ett bordtennisspel, finns det något grundläggande banalt med att två personer står mitt emot varandra och slår så jävliga bollar som möjligt för att få den andra att missa. Det är ett koncept som passar oerhört bra som TV-spel och följdaktligen är flera av världens bästa sportspel baserade på just tennis.

Därför har det varit så väldigt märkligt att det senaste åren varit i princip tennistorka. Inte ett spel av något slags dignitet har släppts på väldigt länge. Varken EA Sports (som dock gjorde ett tidigt försök) eller 2K Sports har varit intresserade av att pröva lyckan med sporten, och Top Spin och Virtua Tennis tycks ha runnit ut i sanden. Det var som att flera spelutvecklare samtidigt insåg detta och bestämde sig för att råda bot på problemet. Efter åratal av torka kommer nu därför tre hyfsat stora tennisspel inom loppet av några veckor.

Tennis World Tour
Se till att du har något att spela med, onlineläge saknas och det är tämligen tomt på innehåll för den ensamme.

Dels AO International Tennis som bjuder på mer realistiska tolkningar av sporten samt dels Mario Tennis Aces som har lite mindre realism med större fokus på underhållning. Och så har vi ju såklart Tennis World Tour, som det förmodligen varit mest förhandssnack omkring. Det är i sig inte så konstigt eftersom studion Breakpoint Studios till stor del utgörs av folket som utvecklade Top Spin 4, vilket måste betraktas som ett mästerverk.

Sedan dess har det sakta men säkert rullat på med trailers, provspelande och förtittar. Spelet har sett bra ut, ambitionerna har varit höga och... just det gör det så oerhört svårt att förstå varför spelet nu lanserats i ofärdigt skick? För det finns ju så mycket här som skulle kunna vara bra. Riktigt bra till och med. Men spelet är inte färdigt. Ta bara en sådan sak som att multiplayer online kommer senare. I ett sportspel som är roligast mot riktiga personer. År 2018. Och allra roligast brukar jag tycka dubbelmatcher är, vilket händelsevis också är något som fattas och kommer senare.

Tennis World Tour
Grunden i spelet är bra och de olika underlagen känns trovärdiga.

Det är alltså en väldigt barskrapad tennisupplevelse som serveras, och jag nästan lider när jag slår min första smash och inser hur bra grund Tennis World Tour faktiskt har, med bra tyngd i slagen och skön spelkänsla som tydligt låter mig leverera bollarna dit jag avsett. Och det går fort att bli bättre och få grepp om hur jag på bäst sätt ska tilta analogspakarna och tajma slagen för att utmanövrera min motståndare. Det slår mig också hur väl underlagen simuleras och jag njuter verkligen av att spela gräsmatcher, ett underlag som snabbt kan kasta om förutsättningarna. Eller som Ivan Lendl sade tidigt 80-tal; "Gräs är för kossor".

Tennis World Tour
Tennis World Tour
Tennis World Tour