Deploy and Destroy: Ash vs Ed

Deploy and Destroy: Ash vs Ed

Evil Dead-kungen Ash smiskar vrålande zombier i detta ambitiösa mobilspel men Henric är verkligen inte särskilt imponerad...

Idén att proppa ett mobilspel fullt med välkända karaktärer från diverse filmserier är både bisarr och genial. Det är lätt att det blir grötigt och ofokuserat men det är relativt enkelt att konstatera att man kommer en bit bara på att inkludera Ash från Evil Dead. Jag menar, hur ofta vill man inte bara skjuta sönder saker med ett hagelgevär i ena handen och såga någon itu med en motorsåg i den andra? Jag förstår däremot inte hur diskussionen ska ha sett ut när det bestämdes att den risiga filmserien Divergent skulle vara en del av denna crossover-titel?

Deploy and Destroy: Ash vs Ed
Ash medverkan i Deploy and Destroy är inte så groovy som jag hoppades...

I dagsläget har inte Deploy and Destroy särskilt mycket att erbjuda. En crossover-titel med karaktärer från Evil Dead och andra från Divergent är inte mycket att hurra över direkt. Det är dock fullt möjligt att skräddarsy sin egen karaktär utan någon som helst koppling till någon av filmerna, men samtidigt är det skumt när själva marknadsföringen med spelet handlar om välkända karaktärer. Addera det faktum att dessa karaktärer dessutom känns oerhört bleka. Föreställ er en välmående, tjock farbror som suttit inne i sin lägenhet hela vintern och käkat mandelkubb som precis satt sig på sin balkong för att få lite färg i vårsolen. Så bleka känns karaktärerna. Att spela som Ash kändes givet redan från start men här finns varken rösten eller ikoniska attacker vilket skapar en känsla av att karaktären man väljer lika väl hade kunnat vara Musse Pigg utrustad med ett hagelgevär och motorsåg. Eller varför inte Kim Orremark?

För att krydda spelet lite bestämde Apps Ministry Inc. för att göra ett onlinespel av Deploy and Destroy. Ett bra val eftersom jag mest troligtvis hade valt att hellre dammsuga min lite för dammiga lägenhet än att spela det här spelet offline. För så kul är det i ärlighetens namn inte. Med ena tummen springer du och den andra styr du kameran. Ditt vapen avfyras automatiskt genom att sikta på din spelare och det är ganska enkelt att hamna i överläge med ett hagelgevär i närstrid där siktet är svårstyrt. Matcherna varar i fem minuter och består av antingen åtta eller fyra spelare. Antalet spelare beror helt på om matchens deltagare spelar i lag eller var och en för sig.

Deploy and Destroy: Ash vs Ed
Låt dig inte luras av den kusliga stugan från Evil Dead. Den är helt tom inuti. Ungefär som spelet i övrigt.

Målet med spelet är att ständigt fortsätta spela fler matcher för att sedan kunna uppgradera sitt arsenal. Att spela matcher resulterar i mer XP och mer stålar att investera nya kläder för samt uppgradera vapen. Vill du ha ytterligare resurser att förlita dig på i matcherna kan du även spendera pengar på sprutor som återhämtar din hälsa eller granater att explodera dina motståndare med.

När jag blev tipsad om att lira Deploy and Destroy tyckte jag konceptet lät lovande - och det är det också. Just nu saknar det däremot intressanta karaktärer och det hade inte skadat att även implementera ikoniska kommentarer som Ashs ''groovy''. Jag är inte heller övertygad om inkluderingen av mikrotransaktioner som känns helt onödigt då det inte är särskilt svårt att toppa poängtavlan utan fördelar. Det är dock rätt skoj att lira någon match då och då med tanke på att de är så korta. Men då finns å andra sidan desto roligare spel att spela istället.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+