Vi skickade ut våra danska kollegor till The Forest för att hårdtesta livet som ensam överlevare med vildsinta kannibaler som grannar...

• Claus Larsen, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)Claus Larsen, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Har du någonsin funderat över hur det vore att vara med i ett Bear Grylls-program? Att leva på bark och käka grus varje dag samt kämpa mot vilddjur och ännu värre - insekter? Då är The Forest något för dig, och har efter en tid som Early Access-spel till Steam nu släppts officiellt.

The Forest
Yxan är ditt viktigaste tillbehör.

The Forest startar ombord på ett flygplan under en lugn resa med din son när helvetet plötsligt brakar loss. Planet kraschar och allt blir svart. När du vaknar upp ser du en varelse som tar din son med dig och när du återfår medvetandet nästa gång ligger du i vraket av flygplanet. Här startar spelet, men även om det låter som en riktigt spännande start så drar utvecklarna inte alls nytta av det. Istället handlar allt om överlevnad och resten är liksom bara inramning.

Grundidén är alltså att du letar efter din son och spelet ställer krav på dig som att du måste utforska vissa delar av ön du befinner dig på. Själv hittade jag ett tält vid stranden som jag övernattade i under min första natt på ön, bara för att vakna och se apliknande varelser rusa runt på alla fyra. Det kändes snabbt kusligt och jag bestämde mig för att ta reda på var de kom ifrån. Snabbt fann jag en primitiv by som jag betraktade på säkert avstånd, innan jag blev upptäckt och attackerad. Jag hängdes upp i taket i en hydda, men lyckades skära mig loss och tände min tändare för att se bättre. Golvet var fullt av väskor och i taket hängde andra passagerare från mitt flyg. Väl tillbaka i tältet visste jag nu mer om vad som fanns omkring mig och jag började snickra på försvar.

The ForestThe ForestThe ForestThe Forest
Se till att skaffa en stabil bas!

Det handlar som sagt mer om överlevnad än något annat, och det gäller att samla på sig resurser. En överlevnadshandbok fungerar som meny och hjälper dig bygga saker. Viktigast är träd och du har lyckligtvis en tjusig yxa till förfogande. Träd växer dock inte tillbaka i första taget, så snart måste du börja gå långt för att hitta mer material. Med tanke på att det finns kannibaler runt omkring blir det snabbt spännande och därmed får spelet en bra överlevnads-twist. Tyvärr finns det bara tre sorters varelser dock så det blir snabbt förutsägbart.

The Forest