The Forest

Vi skickade ut våra danska kollegor till The Forest för att hårdtesta livet som ensam överlevare med vildsinta kannibaler som grannar...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Har du någonsin funderat över hur det vore att vara med i ett Bear Grylls-program? Att leva på bark och käka grus varje dag samt kämpa mot vilddjur och ännu värre - insekter? Då är The Forest något för dig, och har efter en tid som Early Access-spel till Steam nu släppts officiellt.

The Forest
Yxan är ditt viktigaste tillbehör.

The Forest startar ombord på ett flygplan under en lugn resa med din son när helvetet plötsligt brakar loss. Planet kraschar och allt blir svart. När du vaknar upp ser du en varelse som tar din son med dig och när du återfår medvetandet nästa gång ligger du i vraket av flygplanet. Här startar spelet, men även om det låter som en riktigt spännande start så drar utvecklarna inte alls nytta av det. Istället handlar allt om överlevnad och resten är liksom bara inramning.

Grundidén är alltså att du letar efter din son och spelet ställer krav på dig som att du måste utforska vissa delar av ön du befinner dig på. Själv hittade jag ett tält vid stranden som jag övernattade i under min första natt på ön, bara för att vakna och se apliknande varelser rusa runt på alla fyra. Det kändes snabbt kusligt och jag bestämde mig för att ta reda på var de kom ifrån. Snabbt fann jag en primitiv by som jag betraktade på säkert avstånd, innan jag blev upptäckt och attackerad. Jag hängdes upp i taket i en hydda, men lyckades skära mig loss och tände min tändare för att se bättre. Golvet var fullt av väskor och i taket hängde andra passagerare från mitt flyg. Väl tillbaka i tältet visste jag nu mer om vad som fanns omkring mig och jag började snickra på försvar.

The ForestThe ForestThe ForestThe Forest
Se till att skaffa en stabil bas!

Det handlar som sagt mer om överlevnad än något annat, och det gäller att samla på sig resurser. En överlevnadshandbok fungerar som meny och hjälper dig bygga saker. Viktigast är träd och du har lyckligtvis en tjusig yxa till förfogande. Träd växer dock inte tillbaka i första taget, så snart måste du börja gå långt för att hitta mer material. Med tanke på att det finns kannibaler runt omkring blir det snabbt spännande och därmed får spelet en bra överlevnads-twist. Tyvärr finns det bara tre sorters varelser dock så det blir snabbt förutsägbart.

Ett stort problem med spelet är också att man inte har en vettig karta. Åtminstone initialt. Jag kunde se min bostad, men allt annat måste jag gissa mig till. Av en ren slump trillade jag ner för en sluttning och dog, och när jag vaknade upp fanns en kompass och karta i mitt hem. Ska man verkligen behöva dö för att få detta, tänkte jag för mig själv. Ett märkligt designval som gör att den som inte dör missar något viktigt. Med kartan blev det snabbt roligare och för den som utforskar flitigt är det spännande att se vad som hänt med andra passagerare och få ledtrådar kring vad som hänt min son.

The Forest
Du är inte ensam på ön, se till att ha med dig vänner.

Ön är tämligen varierad, men miljöerna erbjuder inte mycket interaktion, utom runt lägre. Spelet körs med Unity-grafikmotorn, och det ser faktiskt överraskande bra ut med fina detaljer och sagoliknande stämning. Jag upplevde flera makalöst vackra soluppgångar under min tid med spelet och att det är utvecklat av ett mindre team på stram budget märks inte alls så mycket som man kunde tro. Endnight ska ha beröm för att de fått The Forest att se så bra ut som det gör.

Musik används sparsamt och det är mer naturljud som utgör ljudbilden. Det är trots allt en tropisk ö man befinner sig på och den låter därefter. Kannibalerna bryter dock, föga överraskande, idyllen med öronbedövande skrik som sätter att rätt stämning. Annars är det mycket fågelljud som gäller.

The Forest är originellt, men mängden innehåll räcker inte i längden.

Det går att spela tillsammans med andra och då blir det faktiskt lite roligare. Det är kul att bygga baser med sina vänner och det är största behållningen av min tid med The Forest. Det finns inga direkt event avsedda för just co-op, men upplägget med en öde ö och överlevnad med farliga kannibaler i närheten, fungerar helt enkelt väldigt bra att dela med andra.

Sammantaget är The Forest en intressant bekantskap med många spännande idéer. Det har för lite innehåll för att hålla i längden, men hitta någon att spela så förlänger du det roliga väsentligt.

Du tittar på

Preview 10s