Svenska
Gamereactor
recensioner
We Love Katamari

We Love Katamari

Knasigt, koleriskt och kul. Dags att rulla en katamari!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Ibland kläcks supersmarta idéer - idéer som är så enkla men välfungerande att resultatet inte kan bli mer än helt fenomenalt. Ett sådant exempel är Namcos Katamari Damacy. Vi arma stackare i Europa fick inte ta del av detta underbara spel, som antagligen ansågs för skumt och för japanskt för att ens kunna fungera hos oss. Spelet var minst sagt flummigt om man nu ska ge kritikerna vatten på kvarnen, men ack så välutfört. För er som inte känner Katamari Damacy kan jag berätta att spelet handlar om den lille prinsen av Kosmos som var tvungen att reparera skadan på stjärnhimlen som hans alkoholpåverkade pappa skapat. Pappa kungen hade under en av sina mer omtumlande kvällar kört onykter och krossat flera stjärnor på himlen med sin feta amerikanare. Istället för att rätta till problemet som vilken ansvarsfull vuxen som helst hade gjort, skickade han istället ut sin centimeterhöga son att fixa biffen. Prinsen visade sig vara en mycket ansvarstagande och grön liten filur, och lyckades att återställa stjärnhimlens glans med bravur.

HQ

Succén med Katamari Damacy väntade inte på sig. Spelets otroligt flummiga stämning, fantastiskt engagerande spelidé, simpla upplägg och fenomenala musik knep tag om hjärtat på många spelare, både i USA och i Japan. Jag vet inte hur många gånger jag har sett bilder på pappersfigurer av den lille prinsen, utklädda mässdeltagare och filmade speedruns på diverse spelforum. Fansen nästintill krävde en uppföljare och Namco levererade. Resultatet har vi tagit del av, nämligen We Love Katamari.

Spelet är en kronologisk uppföljare, något som inte är ett nödvändigt drag från Namco men som ändå uppskattas för att det är lätt att fästa sig vid den rätt så icke-fungerande familjen av Kosmos. Som ett resultat av sin lille sons hårda arbete i det föregående spelet har den bombastiske kungen av Kosmos blivit omåttligt populär. Så populär att han ständigt får förfrågningar av vanliga dödliga att fixa till de mest triviala saker i deras alldagliga liv. Att städa pojkrum, rulla snöbollar och hjälpa en liten sumobrottare att bli gigantisk är några uppgifter som kungen ställs inför. Kungen av Kosmos är däremot den kanske mest lata regent som någonsin skådats men samtidigt mån om att vara populär, vilket resulterar i att han skickar sin lille son, prinsen av Kosmos, att göra grovjobbet.

Spelsystemet i We Love Katamari är ytterst troget sin föregångare, Katamari Damacy, på flera punkter. Precis som sist är det upp till den lille prinsen att rulla olika bollar, sfärer eller andra runda objekt över lösa ting för att få dem att fastna, vilket sker tack vare ett enkelt spelkontrollschema. Prinsens boll kan få vad som helst att fastna tack vare sin självhäftande förmåga, bara upprullandet sker i storleksordning. Till en början kan prinsen bara rulla upp småsaker som gem, häftstift och snäckskal, men ju större bollen blir desto större saker fastnar. Som skyskrapor, fraktfartyg, valar och hela länder.

Det man blev besatt av i Katamari Damacy återfinns I We Love Katamari. Spelets enkla och blockiga grafik, intuitiva spelkontroll och helsköna, och minst sagt skruvade, attityd och dialog är en välkommen återbekantskap för dem som spelat föregångaren. Det som var Katamari Damacys kanske största dragplåster var musiken. De ljudspår som We Love Katamari är begåvat med är minst sagt medryckande men dessvärre inte lika klockrena som föregångarens, även om de är otroligt bra.

Detta är en annons:

Ingen uppföljare kommer utan vissa nyheter. En av dessa är att We Love Katamari är försett med ett tvåspelarläge. Detta tvåspelarläge fungerar sådär, eftersom båda spelarna kontrollerar samma boll. Att vara ett med sin medspelare är av yttersta vikt eftersom bollen inte rubbas en tum om man inte samarbetar. En annan nyhet är att nästan alla banor får ytterligare uppdrag efter att de har blivit avklarade en gång. Ett mycket välkommet inslag som dessutom gör spelet snäppet mer utmanande.

We Love Katamari är en uppföljare i ordets rätta mening. Namco har inte ändrat på det som gjorde föregångaren så populär, utan har bestämt sig för att vara trogen det spelkonceptet. Det är sannerligen en skänk från ovan att utvecklarna inte drabbades av hybris och besudlade We Love Katamari med dumheter som uppdaterad grafik, nya spelkontrollsfunktioner och annat knas. Den flummiga spelidén, den enkla grafiken och de japanska ljudspåren kan nog komma att skrämma bort en del spelare, men om du är villig att ge ett så oansenligt spel en chans uppenbarar sig en helt underbart skruvad liten pärla som kommer att göra dig helfrälst. Jag älskar min katamari!

(We Love Katamari släpps den 3:e februari)

We Love KatamariWe Love KatamariWe Love KatamariWe Love Katamari
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Underbart flummigt, bra spelidé, charmigt och med grym musik
-
Fortfarande några små kameraproblem, är ett spel som inte alla kan tycka om
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Gexmeister
    Jag gillar att rulla. Min katamari. Rulla, rulla, rulla. Oj som den rullar. Jag köpte detta spelet (till grovt överpris skall tilläggas) för... 8/10
  • PumpkinEater
    Rulla rulla bort din sura min. We Love Katamari är uppföljaren till Katamari Damacy, ett spel som aldrig hittade sin väg till den europeiska... 5/10
  • Dan_the_ironman
    Helt otroligt spel som måste upplevas, det är så gulligt och vackert att tårarna kommer av ren glädje. Allt går ut på att rulla en boll så... 10/10

Relaterade texter

0
We Love Katamari

We Love Katamari

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Det är dags för Europa att bekanta sig med TV-spelsvärldens minsta och mest arbetande prins. Vi har kikat närmare på Namcos We Love Katamari och förundras av flummigheterna.



Loading next content