Gamereactor Close White

Unravel Two

Unravel Two

Unravel Two både utannonserades och släpptes i samband med årets E3, och nu har en av redaktionens jämtlänningar get sig i kast med detta norrländska äventyr...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jag gillade verkligen det vackra och lätt melankoliska Unravel när det släpptes. Visst, jag har spelat bättre plattformsspel, men inte särskilt många med en twist liknande denna där underbara huvudpersonen Yarny använde sin egen garnkropp som snöre. Den stora stjärnan i Unravel var dock miljöerna.

De vackra, sparsmakat norrländska omgivningarna var utsökt designade som en modern sagobok. När de kompades av väl framförd folkmusik blev beståndsdelarna tillsammans större än var och en för sig, och en modern klassiker var född. Jag har sällan tiden att verkligen kämpa med att låsa upp allt i spel eftersom det underbara jobb jag har kräver att jag gejmar så många olika titlar, men i just Unravel tog jag mig faktiskt tiden att göra praktiskt taget allt. Och jag hade kul medan jag gjorde det.

Unravel Two
Den här gången har Yarny med sig en vän på äventyr, vare sig du spelar själv eller ej.

Med detta sagt var jag på förhand tveksam till om jag verkligen ville ha mer av detta. Det var en smällkaramell i sig själv som jag var väldigt nöjd med, men var ändå nyfiken när spelet både utannonserades och släpptes i och med EA Play-konferensen som inledde E3-veckan. Utvecklarna Coldwood Interactive har trevligt nog valt att inte gå den lätta vägen och bara göra fler banor, utan har även snickrat en hel del på gameplay och tillverkat ny spelmekanik.

Den stora grejen är att Yarny denna gång inte är ensam och co-op är helt centralt för upplevelsen, så till den milda grad att du måste spela co-op med dig själv om du spelar ensam och du sitter dessutom ihop med din kamrat. De utmaningar som kretsar kring samarbete går från enkla och pliktskyldiga till att vara riktigt väldesignade skapelser som kräver att du och din soffkamrat lägger pannorna i veck för att lösa problemet framför er. Det är inte alltid nyskapande, men nästan alltid roligt.

Unravel TwoUnravel Two
Mekaniska och mörkare banor är en för stor del av Unravel Two.

Det kan handla om att hålla i garnsnöret och den ena kan klättra ner till avsatser eller svinga sig till andra. Andra utmaningar kretsar kring att hänga på varsin sida om objekt för att tynga ned dem, knapptryckande i rätt ordning och liknande där det hela tiden krävs att man är samkörd. I synnerhet om man vill ta sig igenom banorna snabbt och utan att dö, vilket är en förutsättning för att klara vissa utmaningar.

För att snabba på proceduren av att spela med två figurer går det att kombinera båda garnhögarna till en genom att hålla in Y-knappen. Då får en spelare springa fram med båda karaktärerna, vilket fungerar smidigt och ibland gör skärmen lite mindre plottrig. Det finns även en funktion för att spela i slow motion, vilket underlättar plattformshoppandet något (det finns även andra hjälpmedel för den som behöver, vilket är bra prioriterat), även om skillnaden är så liten att jag först trodde jag tryckt på fel knapp när jag aktiverat ultrarapidfunktionen.

Unravel Two
Den här gången får vi lösa pussel i en bastu. Äntligen, som Gert Fylking hade sagt. Det är på tok för få spel som har bastu.

Brasklapp för att möjligheten att hålla i garnet med L-triggern kan användas både till att hjälpa och sabotera för din medspelare. Är ni bara samspelta är det oftast inget problem, men det lär hända att ni dör i onödan mer än ett par gånger för att något råkar toucha L-triggern och därmed orsakar ett tvärstopp för den andre som var helt omöjligt att förutse. En annan ny grej är att du den här gången får skräddarsy sin Yarny. Det går att välja på två sorters huvuden och kroppar samt färger, vilket utöver att vara en kul grej, även gör det lättare att hitta en figur som sticker ut från omgivningarna.

Unravel TwoUnravel Two
Unravel Two
Unravel TwoUnravel TwoUnravel Two