Gamereactor Close White

Mario Tennis Aces

Mario Tennis Aces

Vi har varit ute på tennis-courten med Mario och levererat stenhårda smashar och nätrullare samt besegrat ilskna pirayaplantor och Wario...

Facebook
TwitterReddit

Som jag skrev tidigare i min recension av Tennis World Tour, så blev det en väldig ketchupeffekt på tennisspel helt plötsligt efter en fler år lång komplett stiltje i genren. Efter att det varit fullständigt tomt på listorna, kom nämnda Tennis World Tour, AO International Tennis och Mario Tennis Aces nästan samtidigt. De båda första är mer inriktade på simulation, medan Marios tenniseskapader som väntat är lite annorlunda.

Mario Tennis Aces är det sjätte spelet i serien och det märks att Camelot nu vet vad de sysslar med. Den långa tiden som gått mellan varje ny del har gett dem tiden att prova nya kreationer och lösningar, och det som väntar är ett oväntat djupt och utmanande spel som har trollbundit mig totalt senaste tiden. En sak som tagit oväntat mycket trivsam tid i anspråk är spelets genomarbetade kampanj där ett magiskt tennisracket samt illbattingarna Wario och Waluigi hör till huvudingredienserna i storyn.

Mario Tennis Aces
Över 20 spelare finns att välja på.

Jag förmodar att det här inte är något som ens kommer övervägas som ett alternativ när Nobelpriset i litteratur ska koras nästa år (i år blev det som bekant inställt på grund av lekstuga), men som humoristisk ursäkt för att få Mario att ge sig av för att spela tennis mot allehanda Svampriket-maskotar samt ruskprickar som pirayaplantor fungerar Adventure Mode - som det heter - alldeles utmärkt.

Istället för att erbjuda en lång rad matcher Mario måste vinna längs vägen, är det upplagt som en serie uppdrag. Det handlar om pusselspel, tidsbegränsade utmaningar, regelrätta bossfighter, och så lite mer traditionell (nåja) tennis däremellan. Genom att spela Adventure Mode får du även en chans att lära dig traktera spelkontrollen bättre. Och det behövs, låt inte Mario Tennis Aces snälla utseende lura dig för detta är ett riktigt djupt, utmanande och bitvis grymt svårt spel.

Mario Tennis Aces
Det ser så snällt och oskyldigt ut, men är faktiskt ett riktigt djupt tennisspel.

Innan du vet ordet av tragglar du olika slag, lär dig hur Zone Speed och Zone Shot fungerar, övar på att lyckas med Special Shot, får in timingen för Block och håller koll på supermätare. Till detta kommer sedan ett närmast rollspelsinspirerat levelsystem och diverse olika racketar som påverkar spelet. Kort sagt är detta ett väldigt imponerande spelläge som gör att jag faktiskt inte tvekar att rekommendera detta även till dig som helst spelar ensam, och det hör inte till vanligheterna med just tennisspel.

Kampanjen tar runt tio timmar att spela igenom och det finns dessutom gott om återspelningsvärde eftersom det är möjligt att utmana sig själv med att försöka få ännu bättre resultat i de olika uppdragen. Den spelmekanik jag spontant tycker tillför mest är Trick Shot som möjliggör att blixtsnabbt hoppa långt och drämma till bollen, något som gör att till synes omöjliga slag ändå kan returneras. Det leder ofta till riktiga nagelbitare till dueller där nerver och skicklighet i skön harmoni samverkar.

Mario Tennis Aces
Spontant känns spelarna hyfsat välbalanserade, något vi säkerligen kan tacka demot för.

Jag gillar verkligen även Block-mekaniken som vagt får mig att tänka på Street Fighter III: Third Strike. Om min motståndare levererar superslag riskerar min racket att gå sönder om jag slår tillbaka bollarna - om jag nu inte sätter en Block då förstås. Det handlar om att tajma slagen exakt när den stenhårda bollen kommer och är något jag verkligen tycker tillför en hel del. Den stora grejen är annars de spektakulära Zone Shots du kan göra med uppladdad supermätare, där spelet pausas och ger dig någon sekund att bokstavligt talat välja exakt var du ska slå din stenhårda våldssmash. Personligen är jag inte helt såld på denna lätt automatiserade spelmekanik (som även blir allt vanligare i fightingvärlden, om jag får återknyta dit igen trots att det är en helt annan genre).

Mario Tennis AcesMario Tennis Aces
Mario Tennis Aces
Mario Tennis AcesMario Tennis Aces