The Crew 2

Kim har åkt kust till kust i Ubisofts ambitiösa uppföljare. Är The Crew 2 bättre än den bleka föregångaren?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Ubisoft lyckades inte riktigt sälja allt man lovade i The Crew som tillsynes verkade vara ett ordentligt ambitiöst projekt där inspiration hämtats från Test Drive Unlimited och andra onlinerollspel. Utförandet var dock inte perfekt (eller ens särskilt bra) men det fanns potential i konceptet. Ett par år senare är The Crew 2 här och även om mycket har ändrats kvarstår det fundamentala och tyvärr även tryckande problem.

Innan vi granskar The Crew 2 i detalj vill jag belysa den absolut största positiva förändringen med uppföljaren. Där första spelet mest kändes som en slarvig mix mellan Need for Speed och Test Drive med stor, öppen spelvärld och ultrafjantig, påtvingad, berättelse känns The Crew 2 betydligt mer som Forza Horizon-serien. Spelmässigt är de båda spelen inte särskilt lika men istället för att krysta oss igenom en sömnig polis och svek-historia proppad med alla klyschor som finns uppskrivna är The Crew 2 betydligt mer lättsmält. Vinn tävlingar, få fler följare, tjäna mer pengar. Repetera. Inte särskilt originellt men det behöver faktiskt inte vara mer komplicerat än det här.

Så, iklädd rollen som nykomling (och gröngöling) börjar vilt främmande människor låna ut dyra kärror till mig så jag kan visa vad jag går för. Låter rimligt. Efter en uppvisning i respektive klass är jag givetvis med i gänget och nu handlar allt om en sak: bli populär, sedan en stjärna och till sist, en racingikon. Det görs helt enkelt genom att jag samlar på mig en stor skara följare på sociala medier (178 000 är tydligen den magiska gränsen för ikonstatus) genom att delta i alla olika möjliga typer av tävlingar. Det låter simpelt men det är egentligen den enda bakgrunden jag behöver om ett racingspel av den här typen vill klämma in någon form av narrativt driv, det fungerar helt enkelt.

The Crew 2
The Crew 2 kan delas in i tre kategorier: Bil, båt, flyg...
The Crew 2The Crew 2
...men det är mer komplicerat än så eftersom det finns olika discipliner i varje kategori

Precis som i det förra spelet har Ubisoft valt USA som skådeplats, från öst till väst, norr till söder. Det kanske låter självklart men kartan är fullkomligt gigantiskt. Givetvis snackar vi inte skalenligt här men att köra mellan New York och Los Angeles tar sin lilla stund och känslan av bredd är någonting som skildras otroligt väl även den här gången. Det viktigaste landmärkena från de största städerna finns såklart med och städerna blir nästan som karikatyrer. I Las Vegas har vi strippen, i Seattle granskog och slingrande floder och i New Orleans massor av träskmark och lågt hängande träd. Miljövariationen är alltså något alldeles extra, minst sagt.

Inspirationen från Forza Horizon visar sig ganska tydlig i samma typ av festivalkänsla där allt handlar om ett par spektakulära tävlingar kallade "Live Xtrem Series". Varje ny rank som nås ackompanjeras av en medföljande stortävling som till mångt och mycket påminner om "Showdown"-eventen från Forza. Den enskilt största snackisen har handlat om att du i The Crew 2 inte längre bara sprätter omkring med fordon som drivs på fyra hjul. Här finns det bilar (såklart), båtar, motorcyklar, flygplan och flertalet olika saker du kan tänka dig i alla nämnda kategorier. I Live Xtrem Series-tävlingarna blandas de olika disciplinerna hej vilt men merparten av tävlingarna fokuserar på en fordonstyp i taget.

Om du bara glider omkring planlöst i spelvärlden kan du med ett enkelt knapptryck byta mellan bil, båt och flygplan direkt, detta görs med fördel för att klara av de många olika sidoutmaningar som finns utslängda över kartan eller för att ta sig till mer undangömda platser. Visst, det är gimmick-aktigt men samtidigt gör det att The Crew 2 känns unikt och att göra en störtdykning i ett flygplan för att sekunderna innan brutal krasch byta till bil och gasa iväg är lika roligt första som elfte gången. Där det första spelet ofta siktade på mer av en rollspelskänsla är det nu lite mer återhållsamt, du kan fortfarande spela praktiskt taget allt tillsammans med en kamrat och du ser spelare i världen men det känns inte alls lika fokuserat på det som innan.

The Crew 2
The Crew 2The Crew 2The Crew 2
The Crew 2