The Mark of Kri

The Mark of Kri

En stor, beige, arg kille med en praktisk kråka? -Disney möter Conan Barbaren i Sonys slafsiga äventyr.

Den resliga Rau, huvudpersonen i Sonys The Mark of Kri, skulle nästan kunnat vara en Disney-figur. Han har en originell och mänsklig framtoning, smakfullt inspirerad av såväl uråldrig sagokultur som nya zeeländsk modernism. Lägg därtill en till synes proper personlighet. Faktum är att Disney-idyllen nästan fullbordas innan man pillemariskt sänker ögonbrynen och småler sådär elakt mot teven. Orsaken är som ni säkert förstår våld. Våld i hutlösa mängder. Våld utan eftertanke, mot massor av människor, med sylvassa, hemmasmidda forntidsvapen. Och jag myser likt en iller i Jonas Mäkis illaluktande farstu.

Jag är en nostalgiker i många fall och när det kommer till spelgenren hack'n-slash och beat'em up är jag nästan löjligt lättflörtad. The Mark of Kri börjar med ett lätt äventyrligt anslag, något som dock sakta smälter in i ett genomgående ultralinjär, delvis gammelmodig svärdsvingarslakt. Rau och hans följeslagare, den ständigt tjuvkikande korpen Kuzo, ger sig ut för att skydda sin hemby från sjaskiga plundrare och stöter därmed på oväntade problem. Rau dras in i en maktkamp mellan gott och ont och jakten på en uråldrig relik med mytomspunna krafter. Här efter radas närmare tusen lömska tjuvar och fientliga krigare upp för storslakt, The Mark of Kri är proppfullt med härlig action helt enkelt.

Det mest intressanta i hela spelet (förutom Disney-känslan) är tveklöst det smarta och delvis innovativa stridssystemet. Med hjälp av den högra analoga styrspaken markerar Rau de motståndare han vill slåss mot (upp till nio fiender samtidigt) för att sedan banka musten ur dem, en efter en med hjälp av vilda och underhållande knappkombinationer. Detta kändes till en början nyskapande men stelt och ganska enformigt. Dock märks det att Sonys San Diego-studio lagt ned massor av tid på det här systemet då finesser, färdigheter och helt nya möjligheter låses upp allt eftersom Rau utvecklas som krigare.

Det visuella är smakfullt utformat, konceptuellt originellt och väl genomfört. Ljudet håller även det hög klass, speciellt musiken. The Mark of Kri är ett snyggt designat, originellt och polerat spel som för tankarna till många av mina tidiga 16-bits-favoriter samtidigt som Sony lyckas implementera delar av såväl Tenchu som Metal Gear. Med en djup spelmekanik, varierande miljöer och en stor dos utmaning är detta ett av vårens mest intressanta PS2-spel.

8 / 10
+
Originellt, snyggt och underhållande