Gamereactor Close White

Mooseman

Mooseman

Handritat äventyr som utforskar urgammal mytologi med en shaman iklädd älghuvud. Det är en sammanfattning av Kims sommar...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Har du någonsin drömt om att trä på ett älgkranium som existerar i en annan dimension över din egen skalle och sedan vandra omkring i vad som närmast kan beskrivas som en feberdröm? Det är så jag väljer att sammanfatta min tid med Mooseman, det pyttelilla indiespelet som äntligen har letat sig fram till Nintendo Switch. Det ska dock sägas direkt i inledningen, det här spelet är inte för alla, dels på grund av struktur men också för att det är mer av en långsam upplevelse än ett utmanande spel.

Mooseman
Älghuvud är definitivt modet hösten 2018

Mooseman handlar om mystik. Mystik 200-simulator, om man så vill. Det är grundat på riktig mytologi som kommer från människorna som levde vid Uralbergen i Ryssland. Historian genomsyrar hela spelet och det mesta handlar om att nysta upp urgamla mysterier och samtidigt få sig en förståelse för legenderna som berättades förr. Med jämna mellanrum går jag förbi en totempåle som låser upp ett menyval där jag kan läsa om någon uråldrig myt som ofta även finns representerad i spelet. Mellan de olika delarna finns det även en berättarröst, hon pratar på ryska och det finns ingen text till många av dessa segment vilket såklart gör konceptet helt och hållet meningslöst för undertecknad.

Som spel betraktat är det som sagt mer av en upplevelse än någonting annat. Tempot är väldigt lågt och spelkaraktären rör sig framåt i snigelfart. Det handlar för det mesta om att röra sig från vänster till höger (i klassisk stil) och då och då lösa ett och annat pussel. Själva spelmekanikerna är tämligen okomplicerade och upprepas frekvent genom det otroligt korta äventyret, de brukar innefatta att jag ska byta mellan de olika dimensionerna som den trollgubben jag är och få olika typer av varelser att flytta på sig eller se saker som jag kan gå på i den ena dimensionen men som är osynliga i den andra. Hade Mooseman varit längre skulle de repetitiva pusselmomenten blivit till ett större problem än vad de faktiskt är nu, men de är faktiskt ganska tradigt redan efter 30 minuter. Spelet är superlinjärt men det finns faktiskt ett par ställen där du kan göra små avstickare för att hitta samlarföremål som ytterligare bygger ut mytologin och spelvärlden.

Mooseman
Ett milt sagt sällsamt äventyr väntar dig.

Det som får en att kolla både en och två gånger på Mooseman är definitivt den grafiska stilen. Det är helt handritat med en stil som jag verkligen gillar. Det känns mystiskt redan från första bildruta och atmosfären är det definitivt inga som helst fel på. När jag byter mellan dimensioner används konstrasterna i färgerna på superba sätt och Mooseman är ett av de mest levande spel av den här typ jag har spelat, trots att nästan ingenting faktiskt lever. Det känns uråldrigt, på ett bra sätt och tillsammans med all fokus på mytologi är den grafiska presentationen utomordentlig. Själva ljudbilden är även den bra ihopsatt med resten. Subtila och utomjordiska ljud blandas med krypande musik som kan få håren i nacken att resa sig vid vissa passager.

Tyvärr blir det grafiska den enda behållningen för mig. Det är atmosfäriskt och gillar du mytologi av det här slaget finns det säkert något värde i Mooseman för dig. Pratar du ryska - förmodligen ännu mer. Det är däremot rätt trist sett som spel. Pusseldelarna repeteras för mycket och är alldeles för enkla och spellängden är smärtsamt kort (nu är det inget fullprisspel, men ändå). Det är mer konst än spel, och det är väl i sig helt okej, men jag föredrar helt klart spel där det finns fler intressanta spelmekaniker istället för bara tät atmosfär. Även om det är fränt att spela en karaktär med ett älgkranie på hjässan.

6 / 10
+
Tät atmosfär, djup mytologi, innehåller älgkranium