All-Star Fruit Racing

All-Star Fruit Racing

Gigantiska frukter, snabba bilar och mysig design utlovas i detta nya kartspel till sommaren. Vi har testat hur bra All-Star Fruit Racing faktiskt är...

Ända sedan jag var liten har min mor och far tjatat på mig att jag borde äta mer grönt. Sallad stoppades sällan in i min mun som ung och på dagisets fruktstunder nöjde jag mig med morötter. Äpplen, bananer, apelsiner och alla andra tänkbara frukter kom inte ens i närheten av mina läppar och än idag äter jag ytterst lite av denna vara. Jag äter inte ens jordgubbar, vilket brukar göra folk alldeles häpna. Jag tror dock att efter mina timmar med detta fruktiga kartspel har jag samlat på mig så mycket frukt att jag skulle kunna förse hela Småland med gratis frukt i ett år (om inte mer).

Jag tror vi alla kan vara rörande överens om att det behövs fler partyspel i samma anda som Mario Kart 8 Deluxe och Sonic & All-Stars Racing Transformed. All-Star Fruit Racing såg på förhand ut att kunna bli ett nytt spel att plocka fram under spelkvällar tack vare dess lekfulla, charmiga design och snabba racing. Tyvärr infinner sig inte den där kittlande känslan som jag hoppats på, och som smög sig på efter att ha kikat på trailern. Istället är presentationen ganska risig och många gånger känns spelets karaktärer, men även spelet som helhet, väldigt identitetslöst. Eftersom jag älskar genren och det skrala utbudet av spel i stil med detta till Xbox One, Nintendo Switch och Playstation 4 hoppades jag verkligen på en succé.

All-Star Fruit Racing
Racingen blir aldrig särskilt tråkig tack vare spelets charmiga grafik.

Att skapa ett kartspel som lyckas värva tillräckligt många spelare är ingen enkel uppgift. Mario Kart, Crash Team Racing och Sonic & All-Stars Racing lever på deras breda och välkända karaktärsgalleri och det är på så vis tuffare för andra utvecklare att skapa ett liknande spel med helt okända karaktärer. När jag möts av färgglada figurer som alla är inspirerade efter olika frukter känner jag... ingenting. Inte ett smack. Anledningen till det är att de alla känns för lika varandra och saknar all form av identitet. Det enda som skiljer dem åt är att de alla har en unik förmåga att använda i loppen. Spelet utlovar 22 karaktärer varav elva är upplåsbara, men faktum är att det känns som för många karaktärer när de ändå saknar röstskådespelare eller unika utseenden. Med tanke på att åskådarna i loppen är gulliga clementin-, melon- och körsbärsgubbar hade det väl varit ännu roligare att spela som dessa varelser? Jag är knappast målgruppen, men jag tror det hade gått hem ännu bättre hos den yngre spelaren.

All-Star Fruit Racing delar många likheter med andra välkända karttitlar men lyckligtvis har utvecklarna tänkt om lite grann i sitt upplägg. Istället för att ha utplacerade föremål som slumpar föremålet du kan använda dig av låter spelet dig kombinera de olika typerna av föremål. Det är inte svårt att se att man hämtat inspiration från Lego Racers men någon kopia är det inte tal om. Upp till fyra frukter kan du samla på dig och du kan kombinera dem alla för att utlösa en ordentlig attack eller turbofart (beroende på din karaktär), men vi vet alla irritationen som kan uppstå över att få ett föremål som inte alls är användbart för stunden. Genom att inaktivera en eller flera av frukterna kan du själv bestämma om du tänker skapa en sköld kring ditt fordon eller välja att måla vägen bakom dig med isfläckar för motståndarna att halka på. Genom att inaktivera en av frukterna kan du spara den till senare.

Tyvärr har det varit svårt att bilda sig en riktig uppfattning om spelets onlineläge. Endast två matcher har jag lyckats spela och orsaken till att jag inte satt mina färdigheter till prov flera gånger är för att det helt enkelt inte går att hitta några matcher. För bara fem minuter sedan testade jag att att hitta en match men hittade inte en enda lobby utan fick starta en egen. Inte ens där fick jag sällskap utan den fortsatte eka lika tomt som i skolkorridorerna efter att eleverna gått på sommarlov. När jag väl hade turen att finna en lobby med spelare blev vi inte heller fler än tre spelare per match. Trots att jag inte hunnit tillbringa mycket tid online är det ändå till en stor besvikelse att man inte kan spela två stycken online från samma konsol.

All-Star Fruit Racing
Upp till fyra spelare kan lira på en och samma konsol. Detta gäller däremot inte onlineläget.

Allt är dock inte så illa som de må låta i detta fruktiga kartlir. Själva racingen känns oftast rätt underhållande men detta förutsätter också att du inte spelar helt ensam. Väljer du att spela för dig själv kan du ta del av ett karriärläge där du deltar i olika kupper för att kamma hem guldpokaler. Du kan även utmana dig på banorna genom att försöka slå olika tider, men är du som jag tröttnar du troligtvis ganska snabbt. Det är ingen raketforskning att dessa spel spelas bäst med en eller flera kompisar vid din sida. Tillsammans kan fyra stycken lira på en TV och det fungerar alldeles utmärkt. Är ni ännu fler som investerat i spelet kommer ni definitivt kunna avnjuta ett par timmar tillsammans online.

För de bekanta med Sonic & All-Star Racing kommer All-Star Fruit Racing att kännas väntat bekant. Bilfysiken känns snarlik där ett fokus ligger på fart och sladdar i skarpa kurvor. Däremot anser jag att det även här råder missad potential. Utvecklarna låter dig nämligen själv skräddarsy din bil vilket hade kunnat öppna upp för intressanta val där den ena bilen är snabbare medan en annan sladdar bättre. Tyvärr saknar de olika bildelarna dessa funktioner och känns således inte lika lockande. Risken är därför stor att du kommer ignorera alla bildelar du låser upp efter de olika loppen. Istället anser jag att utvecklarna borde ha slopat detta helt och istället gett karaktärerna unika bilar baserade på den frukt de är inspirerade av för att ge de någon form av identitet. Mitt allra största klagomål med All-Star Fruit Racing är däremot inte karaktärerna eller bilarna, utan ljudet. Ljudet är burkigt och låter ofta lika illa som någon som försökt spela in en livekonsert med Metallica med en gammal Xperia. Med andra ord är både ljudet och ljudupptagningen är undermåligt.

All-Star Fruit Racing
Förstapersonsläget är roligt att använda, men gör det betydligt svårare att se eventuella hinder.

Bland de olika spellägen kan du finna vanliga lopp som består av tre (eller fler) varv där den som kommer först vinner. Med andra ord det gamla vanliga. Ett annat välkommet spelläge är eliminering där du inte har råd att ligga sist i början. Med jämna mellanrum elimineras nämligen spelaren med lägsta placering och faktum är att detta är det spelläge som underhållit mig och mitt sällskap allra mest. Ofta slutar det i en rejäl kamp för de två bästa förarna där endast hundradelar skiljer förloraren och vinnaren åt. Utöver dessa spellägen finns ett par snarlika lägen där endast tillgången av föremål och dylikt är förändrade.

Mina förhoppningar om att All-Star Fruit Racing skulle kunna ersätta tidigare karttitlar var i slutändan förgäves. Det är inte nödvändigtvis ett tråkigt spel men dras däremot med allt för många brister än vad jag kan acceptera. Det är långt från omöjligt att du kommer kunna tillbringa ett par roliga timmar tillsammans med denna nysläppta titel, men jag är tvärsäker på att ni också lär tröttna ganska snart och återvända till Mario Kart eller något annat tidigare kartspel.

5 / 10
+
Bra styrkänsla, mysig design, många spellägen att välja på