New Gundam Breaker

New Gundam Breaker

Vi släppte loss Lina Svensson bland japanska Gundams för att kolla in hur underhållande senaste spelet i serien egentligen är...

De senaste dagarna har jag "roat" mig med att fördjupa mina kunskaper kring hur jag bygger robotar, hur jag slåss med robotar, lärt känna andra som gillar att bygga robotar, rest till platser med robotar för att spöa andra robotar, vunnit delar för att lägga till på min robot och fått min robot sönderslagen. Mitt liv har med andra ord kretsat kring robotar de senaste dagarna. New Gundam Breaker heter spelet och jag har blivit utvald att recensera det.

New Gundam Breaker
Slåss med Gundams, kan det vara något?

Spelet börjar med att jag välkomnas till Gunbre High School. Jag ska börja bygga Gundam modeller på heltid och då finns det alltså en skola för personer som delar samma brinnande intresse för just detta. En tjej står och väntar på mig vid ingången och berättar lite kort om skolan. Därefter bjuds jag in på skolan för en rundtur. Trots att det är min första skoldag är jag tydligen redan känd på skolan för att vara en riktigt skicklig Gundam fighter och blir genast hjärtligt välkomnad, i alla fall av kvinnorna på skolan. Jag spelar som en manlig karaktär och det enda som egentligen händer i spelet (om vi ska se till själva storyn) är att kvinnliga karaktärer på skolan fjäskar järnet för mig och drar sliskiga kommentarer under spelets gång för att försöka få mig på fall.

Det är textad dialog i spelet och oftast har jag bara ett alternativ att välja mellan när det är dags för mig att prata. Vid några tillfällen har jag valmöjligheter. Men, det blir ändå ingen förändring i storyn vad jag än väljer att säga. Slutresultatet blir oavsett detsamma. Vilket gör hela dialogdelen i spelet totalt meningslös. Men jag antar att man tagit med det just för att spelaren ska känna sig en gnutta delaktig i storyn. Jag får ju faktiskt trycka på en knapp emellanåt. När tjejerna är färdiga med fjäskandet har det då äntligen blivit dags att börja fightas. Jag äntligen få bygga mig en robot och börja spöa skiten ur andra elevers robotar på skolan. Nu, ska det meckas!

New Gundam Breaker
Du kan bygga på din robot i all oändlighet i New Gundam Breaker.

När det kommer till byggandet av robotar har jag näst intill oändliga valmöjligheter. Om du är en person som uppskattar att få skapa dig en unik karaktär och gärna lägger ner tid för att slipa på detaljer kommer du inte att bli besviken. För i detta spel kan du verkligen skapa någonting unikt och maffigt OM du har delarna då vill säga. Jag återkommer till problematiken kring det lite längre ner i texten. Men utöver delarna på min robot kan jag också välja färger, glans, förslitningar, smuts och mycket mer för att skapa min unika robot. Vi finner alla valmöjligheter i en tydlig och bra meny inne i verkstaden och det märks att spelutvecklarna verkligen lagt ner mycket tid på just denna del i spelet. Vi är ju trots allt här för att bygga robotar så det gläder mig att se att utvecklarna i alla fall lyckats med just den biten.

Jag har nu meckat ihop min alldeles första Gundam robot och placerar den nu i den portal som ska slunga ut mig på spelplanen. Vilket råkar vara, ett kontor på skolan.

Att styra en liten leksaksrobot inne på ett stort kontor ger mig lite Toy Story-känsla och miljön är faktiskt till min belåtenhet. Jag flyger upp på ett skrivbord för att spana efter motståndare och när fighten väl är igång springer jag runt mellan pärmar, datorer och krukväxter. Grafiken är bra, hela upplägget kring att spela i denna miljö som en minirobot är rolig och jag suger verkligen i mig den lilla känsla av tillfredsställelse jag nu får serverad . Men det är också de enda (mycket få) minuter jag får. För oavsett hur snygga miljöerna än är i spelet är det inte på långa vägar tillräckligt för att jag ska känna mig nöjd. När jag väl är färdig inne på kontoret kan jag slungas ut på andra platser för att finna nya motståndare att krossa. Att kliva in på ett slagfält fullt med robotar som skjuter och slår på varandra så att muttrarna flyger kanske låter spännande, men det är de inte.

New Gundam Breaker
Miljöerna vi vistas i medan vi spelar är en av få saker utvecklarna lyckats riktigt bra med.

Jag har som sagt ett skjutvapen till hands, detta kan jag också uppgradera under spelets gång. Men det verkar inte som att det är någon större ide att lägga ner tid på att bygga ett kraftfullare vapen. Eftersom det inte går att skjuta på ett vettigt sätt. Du kan nämligen inte sikta själv utan spelet ger dig ett automatiskt sikte som helt enkelt ringar in någonting framför dig att skjuta på. Det behöver inte ens vara fienden som befinner sig närmast dig, noll logik gäller i New Gundam breaker. Ibland kan siktet följa en robot som springer undan bakom ett hinder, men siktet fortsätter att hålla sig låst på denna robot. En annan robot kan stå en meter ifrån och peppra för fullt mot mig och jag kan ändå inte ställa om siktet och skjuta tillbaka, om nu inte siktet känner för att byta måltavla då. Jag kan bara skjuta vilt omkring mig och hoppas på att jag träffar någonting eller så kan jag skippa skjutandet och istället möta mina fiender i närkamp genom att slåss. Där handlar det i stort sett om att mata på samma knapp om och om igen. Det finns ingen kombination av flera knapptryck som gör att min robot kan utföra specialattacker utan jag kan bara mata på samma knapp tills jag vinner, ungefär. Med detta sagt kan vi alltså konstatera att fightingmomenten i spelet minst sagt har sina brister. Men gissa vad. Det blir ännu värre.

Jag vevar runt för fullt och knockar en motståndare till marken. Perfekt, han är nere. Nu kan jag avsluta honom. Nej. Det kan jag inte alls. Du kan nämligen inte döda dina fiender när de ligger ner i New Gundam Breaker. Om du vill döda fanskapet du precis fällt till marken tvingas du lugnt och fint stå och vänta i ungefär sex sekunder tills denna robot har rest sig igen. När den väl står på benen kan du börja veva på nytt.

New Gundam Breaker
Det blir rörigt och enformligt i New Gundam Breaker.

För att kunna bygga vidare på min robot eller rent av bygga fler robotar lär jag ju som sagt ha delar. Dessa kan jag finna på slagfältet. Medan jag står och vevar mot andra robotar flyger det robot delar precis överallt. Dessa kan jag då springa och plocka upp för att sedan använda dem på mina egna robotar. Men, jag kan bara bära fem delar åt gången. Vill jag ha fler lär jag springa med delarna till en samlingsbox och lägga dem där för att sedan kunna plocka fler. Vilket leder till att det blir mer skattjakt än fighting för min del.

Jag kan också köpa delar i spelet. Men de är löjligt dyra och det finns inget sätt att tjäna in stora summor pengar i spelet. Jag kan tjäna in några slantar efter utförda uppdrag men , om jag skulle vilja köpa delar till en hel robot skulle jag behöva spela sju timmar om dagen i tolv års tid innan jag fick ihop tillräckligt med stålar. Nu har jag rabblat upp en hel del minus när det kommer till New Gundam Breaker. Så, här kommer ytterligare ett. Till många robotar funkar bara vissa typer av delar. Vill jag bygga vidare på en robot lär jag finna delar som passar på just den roboten. Fienderna jag möter väljs slumpmässigt vilket gör att jag kan få söka i evigheter tills jag finner den del jag behöver. Jag hittar massor av liknande delar, men inte till just min robotmodell. Detta störningsmoment spär på min frustration ytterligare. Vilket jag inte trodde var möjligt när det kom till detta spel.

New Gundam Breaker
Spelet har helt klart stora brister. Som grafiken till exempel.

Jag tror väl inte att det kommer som en större chock för dig som läsare att jag nu meddelar att jag inte tycker du bör lägga varken tid eller pengar på detta spel. Vilket är tråkigt. Detta är de första Gundam spelet som officiellt utannonseras i västvärlden och jag kan inte tänka mig att det kommer locka särskilt många. Den enda acceptabla motiveringen till att vilja spela detta är om du redan gillar att konstruera Gundam robotar eller är nyfiken på att börja göra det. För de enda som inte sviker i detta spel är just robotverkstaden. Den är riktigt bra, resten är nästintill katastrof.

New Gundam Breaker
04 Gamereactor Sverige
4 / 10