Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Dead Cells

Dead Cells

Dead Cells har varit i så kallad "early access" i lite över ett år på PC, och nu så släpps det äntligen officiellt. Kim har testat...


Facebook
TwitterReddit

I regel så är jag emot early access. Att släppa ifrån sig ett spel i ett sådant pass tidigt stadie blir sällan bra. Men när Dead Cell lanserades på Steam i maj förra året gjorde man det med stil. Spelet var fullt spelbart utan några större buggar, med ett ganska rikligt innehåll för att vara så pass tidigt i utvecklingsstadiet. Allteftersom så har utvecklarna Motion Twin uppdaterat spelet med en rad nya funktioner, vapen, fiender och nivåer. Dead Cells på min Switch är på många sätt samma spel som jag lirade sönder förra sommaren på PC, men på andra sätt är det någonting helt nytt.

Men jag kanske borde backa bandet tillbaka en aning och förklara vad Dead Cells egentligen är. Det rör sig om ett så kallat "roguelite-spel" där spelmekaniken går ut på att ta dig så långt du bara kan, för att sedan dö och börja om igen. Förhoppningsvis med lite mer hälsa och tillgång till bättre vapen. Ni som känner till genren kan detta. Roguelite är väl egentligen en ganska trött genre som passerat sin storhetstid för länge sedan. Men jag måste medge att Dead Cells faktiskt föser in lite fräscht och välbehövt fnöske i den välbeprövade brasan. Inte minst tack vare den superba spelkontrollen och makalösa grafiken.

Dead Cells
Du kommer besöka allt från Lovecraft-inspirerade fiskebyar till lummiga skogar.

För Dead Cells är snyggt. Så in i bomben. Det är pixelporr i dess renaste form. Allt från animationer till effekter och ljussättning är toppen. Det märks att Motion Twin har lagt ner enormt mycket kärlek på att skapa en levande spelvärld. Nivåerna som du rör dig mellan inte direkt slumpgenererade, även om ordningen mellan dem kastas om ibland. Du kommer besöka allt från dunkla fängelsehålor till nedgångna, gotiska fiskebyar. I dessa nivåer finns det flera typer av fiender, även om en viss typ av grundfiende i form av en zombie och en bågskytt förekommer på spelets alla banor. Till en början kommer du förmodligen ha stora problem med att ta dig vidare till nästa del - men så fort du har uppgraderat din hälsodryck och startvapen bör du ha de verktyg som krävs för att smiska på de lite svårare fienderna som timmen innan var till synes omöjliga att ha ihjäl.

Vapen finns det gott om. I rikliga mängder. Sverigedemokraterna-siffror. Hundra tusen miljarder olika kombinationer. Inledningsvis springer du runt med ett halvt nedgånget svärd kombinerat med antingen en pilbåge eller en sköld. Under din genomspelning upptäcker du olika typer av "recept" som du sedan kan investera "celler" i för att få tillgång till. Dessa celler är en av spelets valutor, och den resurs som betyder allra mest i längden, då de saker du uppgraderar överför till nästa spelsession. Guldet som är den andra valutan används för mer kortvariga affärer som ett temporärt svärd eller dylikt för just den spelgenomgången. Det finns så klart kombinationer som är fördelaktiga, att satsa mycket på olika typer av granater och sedan stå och spamma sönder dem i väntan på att dina fiender ska gå in i dem är en klassiker som alltid levererar. Personligen är jag svag för ett av spjuten som jag gärna kör tillsammans med en magisk pilbåge. Hur du väljer att spela är helt upp till dig, och det kommer ta bra många timmar innan du hittar alla föremål som spelet har att erbjuda. Bara nu häromkvällen råkade jag snubbla över ett helt nytt svärd som jag tidigare aldrig stött på. Cirka 25 timmar in i spelet. Spelet är fullt med överraskningar, och du blir ständigt belönad med nya vapen och föremål som motiverar dig att spela vidare.

Dead Cells
Det finns inte jättemånga bossar, men när du väl stöter på en är det gjort för minnesvärda ögonblick.

Dead Cells gör sig även utmärkt på Nintendos bärbara konsol. Det är som klippt och skuret för att spela bärbart, och trots den precisa spelmekaniken upplever jag det aldrig som särskilt frustrerande när jag spelar i det bärbara läget. Spelet ser inte heller suddigt och lågupplöst ut som en stor del av indiespelen till Switch:en tenderar att göra. Enda problemet som jag egentligen har är väl att spelets bilduppdatering blir lite väl dålig emellanåt, precis som i PC-versionen. Det stör inte nämnvärt, men är värt att påpeka för den som är kräsen med sådant. Det är framförallt när det är mycket partikeleffekter som sker samtidigt på skärmen som det börjar bli segt. Vilket är lite förvånande i och med att Dead Cells inte direkt kan skryta med den senaste polygonbaserade grafikmotorn. Men som sagt, det är förstör inte spelupplevelsen i någon större utsträckning.

Dead Cells
Snyggt så in i helsike.

Det som skiljer Dead Cells från en rad andra roguelite-spel är väl att mycket av det som du genomför under en genomspelning förs över till nästa. The Binding of Isaac är en annan personlig favorit i genren, men där låser du ju bara upp nya karaktärer - medan i Dead Cells så har du möjlighet att uppgradera hälsa, vapen och andra startföremål som underlättar spelet allteftersom. Och det är otroligt beroendeframkallande, en typisk sväng av "jag måste bara spela en runda till". Jag har helt ärligt tappat räkningen över hur många gånger jag dött i spelet totalt, men skulle gissa på att det är över 500. Trots allt detta är jag inte det minsta uttråkad. Dead Cells fortsätter att ständigt leverera hektiska spelmoment som inget annat spel i genren kan mäta sig med. De slumpgenererade föremålen tillsammans med den urtjusiga presentationen gör att jag sugs in i upplevelsen, gång på gång.

Dead Cells är ett otroligt, otroligt gediget hantverk rakt igenom, och i ärlighetens namn har jag inte så mycket att klaga på. Jag förstår att denna genre inte tilltalar alla, men har du något som helst intresse för "roguelite" överlag så måste du spela Dead Cells. Du bara måste. Det är en uppmaning, du gör dig själv en otrolig otjänst om du väljer att hoppa över spelet. Och jag är medveten om att juli månad är relativt hektiskt när det kommer till plattformsliknande spel på Nintendo Switch, inte minst Chasm som efter många år av utveckling äntligen är ute. Men tro mig, Dead Cells är bättre än alla konkurrenterna. Det är bättre än nästan allting som släppts tidigare i år. När redaktionen i slutet på året kommer att hylla sönder spel som God of War och Red Red Redemption 2 kommer jag stå där ilsket och väsa att Dead Cells förtjänar en plats högt uppe på täppan. Så fenomenalt bra är det. Förgyll ditt bärbara spelande nu under sommarens allra sista dagar.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Otroligt djup, fenomenal spelkontroll, slående vacker grafik, hutlöst beroendeframkallande, fantastisk musik, superb design
-
Något ojämn bilduppdatering
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här