Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Youropa

Youropa

Youropa lånar friskt från alla möjliga håll och kanter och ser vid första anblick ut att vara en rätt så mysig upplevelse. Frågan är - är det en mysig upplevelse? Andreas har dykt in för att ta reda på det...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Youropa såg, när jag fick syn på det första gången, ut som en enkel och inbjudande grafikdemo. Lite abstrakta former instoppade i högupplösta, vackert färgsatta miljöer som även de såg ut att vara av den mer... Konstnärliga graden. Och även efter att jag laddat ned det, startat upp det och tagit mina första stapplande steg i en mycket intressant tolkning av skyarna ovan Paris, kändes det som en demo. För under den första timmen kändes det inte som jag gjorde annat än vandrande runt på olika ytor. Och det är sällan ett spel ger mig så lite att gå på vad gäller historien. Youropa är ett sådant fall. Och är ett spel. Ingen teknikdemo.

Youropa
Upp eller ned? Att vandra vertikalt känns bitvis lite konstigt.

Det hela börjar med att jag, placerad i den klassiska (och komiska) position som oftast uppkommer då en misslyckats med att hoppa fallskärm och landat i ett träd, hänger och dinglar i ett rep. Upp och ned. Styrtangenterna (A,S,W,D) dyker upp på skärmen och då jag trycker ned korresponderande knapp börjar min filur gunga fram och tillbaka. Till slut går repet av och jag landar på det som är marken på ett tillsynes avhugget cementblock. Som svävar i luften. Faktum är att jag innan sett hur Eiffeltornet, i profil, vänts upp och ned och gått itu. Framför mig har jag en smal gång utstakad. En som jag genast avviker ifrån och ramlar ned från sagda cementblock. Game Over lyser på skärmen. Mer än så får jag inte. Eller, i alla fall inte skrivet i textform. Istället får jag, i rollen som en varelse som ser ut som ett kärleksbarn mellan Sackboy och MSN-gubbarna, lov att knalla vidare och upptäcka vad som står på. Och vilken plats och roll jag spelar i alltihopa.

Youropa
Tar du trappan eller rampen?

Youropa är ett pusselspel. Ett rätt enkelt men hysteriskt svårt sådant. Enkelt som i att det som krävs för att låsa upp en dörr är ett steg på en platta. Ganska grundläggande, eller hur? Svårt som i att denna platta befinner sig på undersidan av blocket du står på. Och "under" det, ingenting annat än fri luft innan Paris mark möter den långt där nere. Du måste alltså ta dig upp och ned... Och en sak till - du kan inte hoppa heller. Överallt är det gång som gäller.

Youropa
Vissa pussels lösningar finns någon annanstans. Som tur är kan du teleportera via en karta.

Exempelvis kan det vara så att blocket du står på har ett rundat stup strax till vänster om dig. Då kan du kliva ned där och fortfarande behålla fotfästet (du har nämligen sugkoppar till fötter). Kom dock ihåg att hela kartan nu vänt sig och ytan som tidigare sluttat rakt ned nu är platt. Kliver du fel kan du dimpa ned. Ju mer du spelar, desto mer kommer du upptäcka och desto fler förmågor kommer du låsa upp. Dessa kan sedan hjälpa dig komma förbi hinder som tidigare varit oåtkomliga. Denna form av påtvingad utforskning kan tyckas jobbig, men jag måste erkänna att spelet blev roligare ju längre jag kom.

Youropa
Youropa
Youropa
Youropa
Youropa