Gamereactor Close White

Overcooked 2

Overcooked 2

Ju fler kockar, desto sämre soppa? Glöm det. I Overcooked 2 kommer du konstant önskar att du hade minst ett par händer till att assistera dig med...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Följande scenario har varit vardagsmat för mina hårt prövade grannar: Jag skriker upprört "Men skicka löken och hacka svampen!", för att bemötas av ett irriterat och högljutt "Men någon måste ta hand om tomatsoppan innan den tar eld eftersom du inte gör det!" - varpå en tredje person vrålar "Men snacka mindre och diska istället, vi har inga tallrikar!". Vardagsmat i den ljuvliga Overcooked-världen.

För det är faktiskt så att det enskilda partyspel jag lagt ner mest tid på de senaste två åren utan tvekan heter just Overcooked. Ett sådant där spel som har en oerhört enkel grundpremiss, men som tack vare en fullkomligt genialt upplägg aldrig blir tråkigt att spela. Jag har spelat med både vänner och familj, och utgången är alltid densamma; total panik och vänskaplig osämja.

Overcooked 2
Är du redo att laga mat under hysteriskt stressiga former igen?

Den enkla formeln är att du ska laga mat och se till att kunderna får det de beställt i tid. Men det kommer lite för mycket ordar i ett lite för ogenomtänkt kök där det utan tvekan skulle behövas lite mer personal. Resultatet är ofrånkomligen kaos där alla gör mer än de klarar av medan stressen byggs upp. Eftersom jag är så löjligt förtjust i Overcooked har jag varit sugen på mer, men samtidigt väl medveten att det är precis den typen av spel som sällan får lyckade uppföljare. Grundformeln är ju redan perfekt och tillförs mer spelmekanik kommer det nästan ofelbart bli sämre.

Därför är det oerhört glädjande att Ghost Town Games själva verkar ha insett detta och enbart lagt till saker till spelet som inte berör själva spelbarheten men ändå gör det mycket bättre. Det kanske bästa exemplet på vad jag menar är det faktum att det nu finns onlinestöd, något som saknades i föregångaren. Att samla fyra polare i en TV-soffa är inte alltid det enklaste och nu kan du alltså lira med andra online.

Overcooked 2
Overcooked 2 lämpar sig otroligt väl för portabelt spelande till Switch.

Även om jag anser att det här är ett spel som tveklöst mår bäst av att spelas lokalt, så råder det ingen tvekan om att Overcooked 2 även är roligt online. Då helst med mikrofon såklart, vilket inte är något problem till Playstation 4 och Xbox One, men jag har recenserat Switch-utgåvan och där är det tyvärr inte lika självklart. Därför finns möjlighet att använda sig av förvalda enkla fraser för att informera andra om att du nu ska servera käk eller förbereda något samt tacka för en god match efter en avslutad runda. Sammantaget är detta en stor bonus som gör Overcooked 2 bättre - och återigen utan att röra spelbarheten.

Overcooked 2
Overcooked 2
Overcooked 2