Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
F1 2018

F1 2018

Trots att Hegevall inte är någon egentlig Formel 1-tok har han satt gaddarna i Codemasters tionde F1-spel. Samma gamla visa eller spelet vi alltid vetat att britterna haft kapacitet att utveckla? Vi har svaret...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Tio år och tio (!) F1-spel senare och teamet bakom mästerverk som Dirt Rally, Dirt 2, Race Driver: Grid, Toca 2 samt Colin McRae Rally har äntligen nått dit där de rimligtvis borde ha varit redan i F1 2009. Jag vet att jag är en smula krävande nu och att jag låter lite snobbig men för egen del, med tanke på Codemasters enorma racingkompetens, har jag undrat både en och 900 000 gånger varför studions kassakossa aldrig riktigt levt upp till sin enorma potential, förrän nu. F1 2018 är trumfen som formel-fansen gått och suktat efter, spelet som inte bara knyter ihop alla de lösa trådar och spacklar igen de strukturella hål som gapade tomma i tidigare upplagor, det är ett av få racingtitlar de senaste 20 åren som på ett mästerligt sätt perfekt blandar tillgänglighet med realism.

F1 2009, 2010 och 2011 var alla besvikelser för egen del. Absolut inga dåliga racingspel men lite för tunna, lite för ytliga och alldeles för arkadaktigt flamsiga för min smak. Codemasters försökte naturligtvis inkludera även de mer ickie-initierade fansen likväl som de open wheel-tokiga hardcore-galningarna och resultatet kändes enligt mig lite som utspädd blandsaft. Det var väl i grunden rätt trevligt att spela men det räckte inte särskilt länge, var aldrig särskilt utmanande eller engagerande. Inget av spelen var det. Sedan dess har den gamla anrika Micro Machines-studion polerat, byggt om, anställt mer folk, styrt om spelmotorn samt arbetat hårt på det grafiska. Förra versionen var bra medan årets spel är briljant. Genomgående fantastiskt. Och det kommer ju faktiskt från en farbror vars Formel 1-sug går att likställas med Mäkis förmåga att göra sig förstådd utan tolk. Jag är och har alltid varit en sanslöst passionerad motorsport-dåre men egentligen aldrig fastnat för formel-racing.

F1 2018
Halo-ringen som ska skydda förarna huvuden är såklart inkluderad och stör naturligtvis sikten.

Årets F1-bilar är som vi alla vet smått hutlöst kraftfulla och även om det under de senaste åren varit massor av snack om hur trist det blivit med tanke på alla säkerhetssystem och med tanke på hur bilarna gått från att varit utrustade med vilt skrikande V8:or till betydligt mycket mildare V6:or. I år handlar det dock om kärror på upp emot 1000 hästkrafter och med tanke på att de alla väger runt 730 kilo handlar det såklart om kraft-kontra-vikt-fördelning som med enkelhet skrämmer igen en hel savann proppad av normalstora zebror. Denna känsla har Codemasters lyckats fånga förvånansvärt väl i och med den nya simulator-inställningen som helt enkelt innebär att allt från fartkänsla till däckfysik bättre överensstämmer med verkligheten.

Det är framförallt den nya fysikmodellen som hanterar gummits respons på värme och friktion som imponerar. Codemasters tog tydligen hjälp av inhouse-teamet bakom Dirt Rally för att bättre förstå sig på vad som sker i däcken under hård belastning och resultatet är det överlägset mest realistiska F1-spelet som de någonsin släppt. Den största riktiga skillnaden rör däckens temperatur och det märks att systemet som räknar ut dessa variabler är detaljerat och exakt, något som gör F1 2018 klart mer utmanande än fjolårets spel. Däckfysikmotorn mäter nu nämligen både ytter- och innertemp i däcken vilket ger en mycket mer verklig bild av vad som sker i gummit och resultatet rimmar nästan på en liten minisimulering inuti själva spelet där jag som spelare hela tiden måste försöka känna efter hur mycket grepp jag har kvar, för att på så sätt kunna räkna ut huruvida jag bör kliva tillbaka och attackera mindre för att spara däck, eller gå på offensiven och offra upp grepp för att plocka placeringar.

F1 2018
Grafiken har befriats från den där överdrivna bloom-effekten som funnits i tidigare delar.

Att de datorstyrda motståndarna blivit cirka 300% finurligare i år jämfört med tidigare år hjälper såklart till med att bygga en realistisk spelkänsla och atmosfär, och även om ett par av förarna känns kanske lite för aggressiva med tanke på vad dessa ekipage egentligen kostar, bidrar det till en känsla av bilburet vanvett och motorsport-världens absolut snabbaste tävlingsform, något som skapar spänning och framförallt nerv.

Codemasters har precis som Polyphony Digital gjorde inför premiären av fjolårssuccén Gran Turismo Sport dessutom sneglat på simkungen iRacing och norpat idén om säkerhetsranking för att bättre kunna kontrollera uppförandet bland bilarna under onlinetävlingar, något som inte fungerar perfekt såhär inför release men mest troligt kommer att finpoleras och kännas riktigt bra inom kort. Grundidén är dock briljant och handlar om att du premieras för seriös körning och straffas för flamsigt trams, vilket såklart påverkar matchmakingen och skapar en mer rättvis och mindre tramsig onlineatmosfär ute på banorna. Personligen hade jag gärna sett klart mer aktiv moderering också där tramsiga gamers som enbart är ute för att sabba - blev avstängda på livstid, direkt. I mångt och mycket är det faktiskt den typen av spelare som gjort att jag kört allt mindre online i spel som Project Cars 2 och Assetto Corsa det senaste året. Trist nog.

F1 2018
F1 2018
F1 2018
F1 2018