Minority Report: Everybody Runs

Minority Report

Spielbergs påkostade framtidsvision har blivit spel och vi har testat.

• Text: Jonathan Leijonberg

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jag har sällan särskilt höga förväntningar på ett filmlicensspel. Det har säkert inte du heller. De välgjorda är ju så sällsynta. Visst, om man verkligen tänker till kan man nog krysta fram en handfull bra titlar, vilka bjudit på likartat underhållningsvärde som sin motsvarighet på vitaduken. Men procenttalet är ändå inte särskilt högt, trots att filmerna i fråga kan vara hur bra som helst. Minority Report är en helt okej film som på pappret passar utmärkt som ett spel. Det förstod Activision tidigt som köpte rättigheterna till spelproduktionen och satte utvecklaren Treyarch att göra fullfjädrat actionäventyr av Spielbergs framtidsvision.

För dig som är obekant med filmens grundkoncept kan berättas att årets är 2054 och staden Washington DC. John Anderton (spelas av Tom Cruise i filmen) heter killen som arbetar hos brottsutredaren Precrime - företaget som kan se brott redan innan de begåtts. Naturligtvis tar spelet tillvara på dessa finurliga indgridienser och sätter spelaren i rollen som John Anderton. Du som sett bioversionen lär dock förvånas över att huvudrollsinnehavaren i spelet inte ser ut som Tom Cruise. Inte det minsta. Tom har nämligen ersatts av en stereotyp actionspelshjälte med tillhörande muskler och överdriven machoattityd. Dessutom har han lika frisyr som Duke Nukem, och bara det. När jag träffade spelets producent Brain Pass i Las Vegas och frågade om Tom Cruise ersätts på grund av rättighets skäl eller inte, vill jag minnas att han svarade att Tom helt enkelt inte ville vara med i spelet. Jag har tänkt på det och tycker fortfarande det låter lite märkligt. Vem skulle tacka nej till att vara hjälte i ett actionspel? Inte jag i alla fall.

För övrigt håller sig spelet någorlunda till handlingen, men svävar ofta ut och bjuder på bossar, skjutglad action i trånga korridorer och traditionellt handgemäng. Tråkigt nog blir det sällan varierande. Pussel och problemlösning har Trayarch, med några få undantag, uteslutit helt och hållit sig till ett väldigt linjärt upplägg. Till en början känns striderna lättsamt underhållande, med höjdpunkter som att kasta fiender från höga våningar och göra makabra slagkombos, men precis som många arkadspel blir det väl upprepande i längden. Att man dessutom varit sparsam med karaktärsdesignen och bara skapat ett fåtal olika fiendekaraktärer att placera ut på det 40-tal banor spelet innehåller, blir det långtråkigt snabbare än man tror.

Samtliga versioner ser, sånär som på lite stadigare skärmuppdatering i Xbox-versionen, ganska likartade ut. Det visuella är inget enastående men helt okej. Grafikmotorn handskas med stora miljöer och skapligt detaljerade miljöer. Det som sticker ut från spelets övriga utseende är ljuseffekter från såväl Precrimes flygfordon och John Andertons jetpack. Atmosfären från filmen återkommer från och till, men för det mesta känns spelet ganska blekt i förhållande till sin förebild.

Hur mycket man än gillar filmen är Minority Report inte mycket bättre än mediokert. Jag ville verkligen att spelet skulle hålla samma klass som filmen - ja, nästan i alla fall. Men insåg efter några timmar att spelet är ett i mängden där utvecklarna litat för mycket till det etablerade varumärket utan att egentligen göra något nytt. Jag misstänker att du lär inse samma sak, och rekomenderar därför att hyra Minority Report. Det hade inte ens självaste Tom Cruise i huvudrollen kunnat ändra på.

Minority Report: Everybody Runs
Minority Report: Everybody Runs
Minority Report: Everybody Runs