Pro Evolution Soccer 2019

Pro Evolution Soccer 2019

Årets upplaga av Pro Evolution Soccer är fullständigt magiskt på plan, men när det kommer till allt runtomkring finns en del att göra...

När visselpipan ljuder och matchen drar igång, är Pro Evolution Soccer svåröverträffat. FIFA-serien har saker som fungera oerhört väl, men passningsspelet Konami fått till så bra genom åratal av finslipande har nått snudd på perfektion. Detta gäller även Pro Evolution Soccer 2019 där Konami bjussar på en oerhört kärleksfull tolkning av denna vackra sport.

PES är som bäst när du spelar framåt och tar dig mot motståndarens kasse med dina digitala fötter. Passandet och förflyttningarna bland dina spelare känns intelligent och realistiskt, och det är lätt att inleda attacker med flera spelare inblandade. Det finns ett slags naturlig elegans som jag verkligen kan uppskatta och som är bättre än någonsin i år tack vare förbättrade animationer i oväntade situationer och allmänt förbättrad grafik. Om du kan bortse från att många lag spelar i inofficiella utstyrslar, är detta ett mycket tjusigt spel med massor att erbjuda fansen.

Just det där med animationerna i oväntade situationer är något jag vill nämna lite extra. Aldrig tidigare har digital fotboll sett så trovärdigt ut där realistiska rörelser sömlöst går in i varandra med imponerande smidighet. Du kommer att se anfallare hoppa över utrusande målvakter, väggspel som avslutas med kvicka direktskot och mittfältsstök där bollen nästan tycks ha ett eget liv. Du får nästan total kontroll över allt som sker och det känns som att jag försöker tämja bollen och få den att göra exakt som jag vill. Det är alltid nog utmanande för att det hela tiden ska vara intressant och förhindra mig från att någonsin slappna av.

Så kallade "Magic Moments" adderar ytterligare krydda till anrättningen och ger extra autencitet. De största stjärnorna i spelet kör har nu också en egen stil som gör att de inte är likadana att spela och för dem att kännas mer unika. Därmed får de också större betydelse där alla stjärnor kanske inte är för dig, och ger dem utökad oförutsägbarhet när det vankas mållägen. Det gäller att fatta kloka beslut, men så blir det såklart inte alltid i stridens hetta och det är bra retfullt att se bollen rulla över sidolinjen efter att ha tagit i lite för mycket. Balansen är verkligen kalas mellan kontroll och att inte rå på omständigheterna.

Pro Evolution Soccer 2019
På planen regerar Pro Evolution Soccer 2019, men utanför fattas en hel del.

Domarna är tyvärr lite godtyckliga, även om det såklart också kan bidra med extra drama precis som i verkligheten. Det ska dock sägas att de aldrig sabbat något direkt matchavgörande för mig, och oftast var det nog trots allt så att det var mitt fel när domaren blåser av. En annan sak jag vill ta upp är det faktum att matchatmosfären är väldigt inkonsekvent. Spelar du med ett lag som samarbetar med Konami, kan du se fram emot korrekta hejaramsor och autentiskt ljud från de sanslöst detaljerade arenorna, medan övriga har ett slentrianljud som får det att kännas som en mindre viktig och lite opersonlig match. Jag vill även nämna att kommentatorn är direkt dålig.

När matchen väl nått full tid och domaren blåst av, börjar saker och ting bli lite mer problematiska då användargränssnittet inte är någon höjdare. Det är för många knapptryck, för många menlösa skärmar att läsa igenom och upplägget är onödigt förvirrande. Visst kommer gamla fans att känna igen en del och inte riktigt förstå kritiken, men detta är helt enkelt inte modernt och bygger på så gamla premisser att det är dags att kasta ut allt och börja om från början. Bökiga menyer är lyckligtvis inget som stjälper ett spel, men det är åtminstone ett minus.

Något jag tycker saknas i Pro Evolution Soccer 2019 är annars fler spellägen, för att spela offlinematcher tappar snabbt sin charm eftersom det saknas nyheter. Det fungerar åtminstone väldigt smidigt, både online och i MyClub (som är detta spels motsvarighet till FUT). Sistnämnda är dessutom förbättrat sedan sist och låter mig sätta ihop ett drömlag av toppspelare. Givetvis kan det snabbas på extra genom att chippa in cash, för den som är lagd åt det hållet. Annars kan du spela turneringar, köra ligasäsonger och själv driva en klubb som manager i Master League. Jag vill även slå ett slag för möjligheten att skapa sitt eget äventyr i Become a Legend-läget.

Master League har fått flera nya sätt att förbättra klubb och spelare samt ny transfermekanik. Tyvärr förändras sporten som snabbt i verkligheten att vissa av dessa nyheter är lite föråldrade redan innan de ens införts. Just att hålla på med transfers och deadline är för övrigt inte heller direkt något nöje i Pro Evolution Soccer 2019. Likaså har dialoger mellan klubbar och spelare decimerats på ett opersonligt sätt, vilket jag tycker dämpar inlevelsen.

Pro Evolution Soccer 2019Pro Evolution Soccer 2019
Grafiken är bättre än någonsin och animationsarbetet sanslöst.

På plussidan hittar vi annars flera nya licensierade ligor, däribland skotska och ryska toppdivisionerna. Avsaknaden av Champions League och Europa League märks dock, trots att International Champions Cup nu finns med. Andra tunga inslag som inte finns med är Bundesliga (utöver ett antal partnerklubbar) och flera topplag har påhittade spelare. På allt detta utanför spelplanen är helt enkelt FIFA vassare och Pro Evolution Soccer-serien är föråldrad. Licenser, täta uppdateringar och full koll är viktiga inslag i dagens uppkopplade fotbollsvärld.

Lyckligtvis har Pro Evolution Soccer trogna fans som ser förbi allt sådant eftersom själva spelbarheten är så förbaskat bra som den är. Jag är tacksam att Konami fortfarande erbjuder ett alternativ till EA, men jag har svårt att bortse från att inramningen tyvärr saknas här. De som vet med sig att de gillar att pilla med allt runt omkring matcherna kommer tyvärr inte hitta vad de söker här. Det är synd, för om Konami kunde ta tag i den saken hade Pro Evolution Soccer 2019 varit ett mästerverk alla bara måste ha.

8 / 10
+
Suverän grafik, grym spelkänsla, överlägsna animationer, klockren spelkontroll, smarta medspelare, känns som riktig fotboll