Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Two Point Hospital

Two Point Hospital

Two Point Hospital är ett roligt, engagerande och förvånansvärt djupt äventyr. Andreas har tagit på sig läkarrocken och låtit sina undersåtar hantera den faktiska stressen som kommer med läkareden...

Two Point Hospital är enligt mig ett perfekt exempel på en avstickare till den omåttligt populära stadsbyggargenen. Konceptet som helhet behöver nog ingen närmare presentation - du spelar som en allsmäktig, osynlig övervakningsgud och ditt uppdrag är att se till att sjukhuset rullar på som det ska. Detta innefattar allt från placeringen av rum efter behov, till anställning efter kvalifikationer, till specifikation av lönespecifikationer, till manuell tömning av papperskorgar. Allt medan livet konstant fortgår...

Two Point Hospital
Att se hur allt kopplas samman och fungerar som ett ger en skön känsla.

Detta betyder att du inte behöver sitta och sekundkommendera varje liten filur som vandrar in på sjukan (The Sims-style). Istället blir det bäst om du har ett lättsamt öga överallt samtidigt. Dels på de lerliknande filurerna som vandrar, lunkar, springer eller dansar sig fram i korridoren och dels på alla grafer, mätare och informationsrutor som tidvis kan ockupera vad som känns som hela skärmen. Som ett exempel på detta kan vi ta det mest uppenbara när det kommer till sjukhus - läkare. Läkaren kan jobba antingen på kontoret eller i något av de olika undersökningsrummen. Denne (och övrig personal) har i huvudsak två mätare som är bra att ha koll på.

Det är humör och stressnivå. Stressnivån är rätt enkel att justera - se bara till att vederbörande går på rast då, då. Detta kan dock leda till att kön av patienter, som redan innan Dr. Betald-av-Skattepengar lämnat sin post för sovande på personalrumssoffan (istället för bakom skrivbordet), varit lagom lång, växer sig ännu längre. Då blir det till att ha fler läkare till hands, eller tvinga tillbaka slashasen. Och ju fler som köar, desto större är risken att sagda patienter tröttnar och försvinner. Och försvinner de så sotas sjukhusets rykte. Sämre rykte betyder mindre patienter och ju mindre patienter - desto mindre pengar. Mindre pengar betyder mindre kapital att betala av din svindyra utrustning och löner... Ja, ni ser ringarna på vattnet.

Two Point Hospital
Kontrollerna är lätta att lära sig,. Utmaningen ligger i planlösningen.

För att då råda bot på dessa onda vanor kan du ta allehanda föremål till hjälp. Installera kaffebryggare för att pigga upp, godisautomater för att mätta. Tidningsställ för att ha något att läsa. Och toaletter för att lätta på trycket. Allt detta kommer hålla humöret uppe och detta i kombination med tidigare nämnda stressnivå, ger en bra förutsättning för väl utfört arbete. En annan sak som kan motivera är den alltid lika uttjatade dollarn. Och det är här som Two Point Hospitals olika nivåer kommer in.

Two Point Hospital
Till en början får du väldigt pedagogiska instruktioner.

Med jämna mellanrum kommer möjligheten att befordra dina medarbetare. I samband med det (eller om du bara kliver förbi budgetfliken) kan du även justera hur mycket lön denna medarbetare får. Beroende på summa kan humöret öka rejält. Vad jag menar med "flera nivåer" är att du antingen kan strunta i att betala mer och bara balansera tillgodogörandet av behoven. Eller leka löneförhandlare. Eller, om du är ruskigt tät på kapital - strunta blankt i dina medarbetarens klagan över "inga toaletter", "tråkig omgivning" eller "sömnbrist" genom en fet muta.

Two Point Hospital
Two Point Hospital
Two Point Hospital