Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age

Dragon Quest XI är första spelet i serien som släppts i västvärlden på tolv år. Vi har testat hur serien förnyats sedan 2006...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Det finns ingen rollspelsserie som är större i Japan och har haft mer popkulturell inverkan än Dragon Quest. En stor del av populariteten kommer säkerligen från Akira Toriyamas (Dragon Ball) unika tecknarstil, men kanske var förra Nintendo-chefen Satoru Iwata den som kom närmast sanningen när han sade att det är ett spel som är tillgängligt för alla. Oavsett tidigare erfarenhet av genren går det att plocka upp och ha kul med serien. Det är en faktor som inte ska underskattas i en tid då spel av många anses vara lite krångligt.

Utanför Japan är det däremot en helt annan historia. Här är Dragon Quest mest för de närmast sörjande fansen, även om det började förändras i och med släppet av Dragon Quest VIII i USA till Playstation 2 år 2005 (och året efter i Europa). Det var för övrigt också senaste gången en ordinarie del i serien kom till en konsol i väst eftersom Dragon Quest IX bara lanserades till DS och onlinerollspelet Dragon Quest X aldrig släpptes utanför Japan. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age för PC och Playstation 4 är därmed första släppet av en numrerad del i serien till konsol i väst på tolv år.

Final Fantasy och Dragon Quest är på flera sätt varandras motpoler, där förstnämnda uppfinner sig självt till varje ny del medan sistnämnda istället erbjuder minimalt med nyheter och nätt och jämt en uppgradering till rådande grafisk standard. Dragon Quest XI är inget undantag från den regeln. Det är lyckligtvis ingenting negativt, ibland vill man bara ha mammas välbekanta lagade mat och känna den välbekanta och trygga stämningen och det är just den känslan jag får här. Har du spelat Dragon Quest förr vet du vad som väntar och har du inte gjort det är det busenkelt att komma in i det.

Akira Toriyamas tecknarstil kommer verkligen till sin rätt med denna detaljrikedom.

Låt oss börja med det som brukar vara seriens svagaste nummer, nämligen storyn där du axlar rollen som tystlåten person som råkar vara den utvalde vars späda axlar bär ansvaret för världens framtid. Det saknas liksom gråzoner och alla karaktärer än antingen supergoda eller oändligt onda, och det är inte svårt att avgöra vem som är vem. Detta gäller även Dragon Quest XI där du spelar Luminary som valts ut av världsträdet Yggdrasil, och bär ett märke på vänster hand som visar att du är en av Age of Heroes. När ruskprickar anfaller din hemby, överlever du mirakulöst och åratal senare påbörjas äventyret där allt ska ställas till rätta.

Det finns egentligen inga överraskningar i storyn, och även om dina kompanjoner är charmiga så saknas inslag sticker ut på något vis. Trots detta bjuds det på en och annan överraskning som den hjärtevärmande sidostoryn. Och det är egentligen vad Dragon Quest handlar om. Den endimensionella, övergripande storyn är inget märkvärdigt men just sidohistorierna levererar desto mer.

Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive AgeDragon Quest XI: Echoes of an Elusive AgeDragon Quest XI: Echoes of an Elusive AgeDragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age