The Messenger

The Messenger

En modern ninjaklassiker är född. Vi har spelat det sanslöst underhållande pixeläventyret The Messenger. Ett spel som bör finnas i varje Switch-ägares samling...

• Text: Kieran Harris, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterReddit

Det vore enkelt att bara avfärda The Messenger som en simpel Ninja Gaiden-klon. Det skulle dock innebära att du missar årets bästa indiespel. Med det sagt finns givetvis inspiration hämtad från bland annat just Ninja Gaiden, men här hittar du även ett närmast rollspelsliknande level-system, ett smart manus där det kärleksfullt drivs med konceptet i sig självt och ett ljuvligt användande av tidsresor. Att spelet dessutom känns fullständigt klockrent till Switch (enda format utöver PC; Playstation 4 och Xbox One kommer först senare) gör heller inte saken sämre.

I denna underbara, underbara retroflirt hotas världen av något så otroligt ovanligt som en minst sagt ilsken demonarmé, och föga otippat är det upp till dig i rollen som The Messenger att rädda hela skiten, i detta fall genom att leverera en skriftrulle till en legendarisk hjälte som nu bor på toppen av ett avlägset berg. Givetvis är det ingen lätt resa - detta eftersom det skulle bli ett mycket tråkigt spel i stil med Destiny 2 - utan överallt väntar faror. Massor av faror. Undan för undan bygger du upp en rejäl samling oumbärliga ninjaförmågor som gör att du faktiskt har en sportslig chans att lyckas leverera den heliga skriften till farbrorn på bergstoppen.

The Messenger är i grunden ett ganska traditionellt, sidoscrollande plattformsspel där det är upp till dig att med vältajmade hopp och hugg ta dig igenom sinnrika, pixelbaserade banor. Eftersom du hela tiden förses med nya egenskaper som att kunna klättra på väggar, glida längs rep och sväva som en normalstor säl med propeller - är variationen genomgående bra och äventyret precis lagom utmanande. När jag efter en tids träning kan glida ner från en hög brant och i farten slunga en kaststjärna i ögat på en intet ont anande hejduk, går det inte att låta bli att skrikfnittra så det ekar i radhuset.

The MessengerThe Messenger
Ninjaäventyr av klassiskt snitt väntar dig i The Messenger.

Precis som i alla andra spel idag som har ett level-system finns här ett så kallat "skill-tree", där du kan förbättra dina befintliga förmågor och även skaffa dig helt nya sådana. Det kan handla om saker som mer hälsa eller möjligheten att bära med sig fler ninja-kaststjärnor, alternativt simma fortare eller attackera medan du glidflyger. Time Shards används för att skaffa uppgraderingarna och du hittar dem runt om på banorna, ofta som lysande föremål. Att samla alla dessa är en extra utmaning för den som vill, något som kräver en hel del eftersom du vanligtvis hittar dem i närheten av farligheter.

En sak jag uppskattar med The Messenger är annars att utvecklarna inte gått i fällan att tro att snorhögt ställd svårighetsgrad är lika med extra spelglädje. Det är därför inte sadistiskt svårt på samma sätt som många retroinspirerade spel är, och inte heller behöver du spela om långa passager eller samla på dig Time Shards du redan plockat (även om en liten röd djävul kallad Quarable tar några som betalning för att du får fler försök). Denne krabat är dock både charmig och ganska rolig, så det är svårt att bli särskilt upprörd på honom trots att han konstant trollar mig sedan jag fått bita i gräset.

The MessengerThe Messenger