Gamereactor Close White

FIFA 19

FIFA 19

Dags för årets fotbollsfest. Den plattfotade vänsterbacken Kim har spurtat över gräsplaner med lackande svett i pannan och noll bollkontroll...

Facebook
TwitterReddit

Det är alltid extra kul med fotbollsspel (soccerspel, som Mäki hade sagt) samma år som det har spelats ultrasvettiga VM-matcher, tycker jag. Intresset för sporten ökar liksom i samhället och kanske extra mycket hos oss som inte följer några ligor överhuvudtaget. Som gammal vänsterback brukar jag dock snegla på FIFA-spelen varje år, även om jag idag hellre spelar NHL, personligen. Men grundintresset för fotboll ligger alltid där och skvalpar i bakgrunden och sen EA Sports valde att inkludera Journey-läget (där fotboll blandas med intriger och narrativt driv) tycker jag att det finns lite mer värde i spelserien för varje år, även om de faktiska nyheterna kanske uteblir. Jag är alltså definitivt ingen hardcore-spelare när det gäller FIFA, men årets upplaga är faktiskt en ordentligt underhållande produkt.

Som jag ser det finns det tre (givetvis fler, men häng med här) olika typer av spelare som kan tänkas vara intresserade av att plocka upp Fifa 19. Den första är i samma grupp som jag, vi som kan uppskatta fotboll men vill gärna ledas igenom en berättelse samtidigt. Den andra är de som vill bjuda över ett par skrikiga vänner, mula burritos i ansiktet och spela tillsammans in på småtimmarna. Den tredje gruppen är alla som år efter år investerar massvis med tid och kosing i Ultimate Team-läget och kommer så fortsätta göra till EA Sports släpper en enskild klient för det, med årliga uppdateringar för lagupställningar och liknande.

FIFA 19
"Det heter FOTBOLL, Mäki, FOTBOLL"

För oss som vill ha mer Journey kan jag glatt meddela att det såklart finns inkluderat även i år. Berättelsen kretsar fortfarande kring Alex Hunter och hans direkta närhet där både hans närmsta vän och rival är spelbar samt halvsyrran Kim. Det ska tränas, hållas presskonferenser och shoppas kläder samt såklart spelas viktiga matcher. Journey är ett sådant läge som verkar dela upp spelare på två olika sidor - vissa älskar, andra hatar. Jag gillar det. Jag uppskattar faktiskt att ha kontext och en röd tråd att följa istället för att bara spela match efter match som Manchester United och till slut vinna en pokal men knappt ha några minnesvärda händelser att reflektera över. Ett par förändringar finns såklart, som möjligheten att knyta band med sina mentorer för djupare spel och fler val som skräddarsyr berättelsen. Jag tycker tempot här hade kunnat justeras en aning, vissa träningsmoment tenderar att kännas som utfyllnad men överlag är jag glad att EA fortsätter att punga ut resurser på ett spelläge som ändå är förhållandevis litet.

Utöver Journey finns precis allt som du någonsin kan önska av ett FIFA, sett till spellägen. Vill du skapa ditt eget proffs och jaga framgång kan du göra det, vill du endast lagga straffar är det också möjligt och givetvis kan du fortsätta investera i Ultimate Team (som har fått många kvalitetsförändringar). I år finns även UEFA Champions League inkluderat, med officiella presentationer och turneringar som kommenteras av Derek Rae och Lee Dixon vilket såklart skänker ytterligare verklighetskänsla till hela spelet. Men oavsett hur många spellägen som finns och på vilka sätt du kan spela är det väl just själva spelbarheten som är det som är den absolut viktigaste punkten i ett spel som det här? Tur då att den är helt superb.

FIFA 19
FIFA 19 är ett superbt fotbollsspel

Det ska sägas direkt. FIFA 19 är en ren förlängning av den briljanta spelbarhet som EA Sports stolt har implementerat i serien de senaste åren. FIFA 17 och FIFA 18 var båda strålande spel och konceptet att inte laga någonting som inte är trasigt kan lätt appliceras här. Den fundamentala fotbollen är verkligen riktigt, riktigt bra. Spelarna känns följsamma och smidiga i sina animationer, balansen mellan flyt och tyngd känns naturtrogen och bollfysiken känns minst lika bra som den har gjort i de senaste spelen. Det går liksom inte att komma ifrån att spela FIFA 19 är det bästa sättet att uppleva fotboll utan att snöra på sig spikskor och benskydd och faktiskt bli svettig.

FIFA 19
FIFA 19