Gamereactor Close White

SNK Heroines: Tag Team Frenzy

SNK Heroines Tag Team Frenzy

SNK har samlat ihop några av sina hårdaste kvinnliga kämpar för att göra upp i kattdräkter och polisuniformer. Vi har recenserat ett av årets mest missanpassade spel...

Facebook
TwitterReddit

Idag känns det halvt ofattbart att tänka tillbaka till den era där SNK varje år levererade ett nytt, absolut förstklassigt fightingspel med pixelarbeten som helt enkelt saknade motstycke i spelvärlden. Idag kommer King of Fighters inte lika ofta längre och när de väl kommer hör de heller inte till toppskiktet i spelvärlden, och grafiken i deras tredimensionella spel är på sin höjd medioker där de tidigare alltså var kungar.

Därför känns det lite kul att SNK nu åtminstone levererar SNK Heroines Tag Team Frenzy. Ett fightingspel där bara kvinnliga kämpar deltar. I förhandssnacket hette det att spelet skulle vara lite mer "casual", något jag nu efter att ha spelat både kan bekräfta och dementera. Men mer om det längre fram. SNK har genom åren lyckats ta fram ett absolut massivt galleri av coola kämpar, så idén är faktiskt inte alls tokig, och här trängs bland annat fanfavoriter som Athena Asamiya med Leona Heidern och Nakoruru - samt såklart den oefterhärmlige Mai Shiranui. Det finns till och med en kvinnlig Terry Bogard. Alla utom Shermie kommer dock från King of Fighters XIV, vilket väl får sägas är lite slött.

SNK Heroines: Tag Team Frenzy
Från spelvärldens läckraste pixelgrafik till detta. Vad hände, SNK?

Men innan man kan börja klappa käft behövs såklart en för genren helt vansinnig förklaring till vad som denna gång lett fram till att en trave strykpåsar som slagits hundra gånger förr, återigen måste träffas och... ja... slåss... igen. Den här gången visar det sig att Kukri, som debuterade i King of Fighters XIV, kidnappat en massa kvinnliga kämpar. Och tydligen är han lätt störd på något vis för han har klämt in hela gänget i riktiga skämskostymer av sliskmodell. Det får dem att må risigt och med ångesten ska han bli mäktig. Fantastiskt.

Just det där med sliskeriet är värt att nämnda för att det här är en faktiskt del av spelbarheten där du uppmanas att klä ut tjejerna i typiska maskeradkostymer av modell "sexig Halloween", tänk diverse uniformer, kattflickor och liknande. Jag tror tanken är att det ska vara ironi över hur fightingspelen brukar se ut (hej Dead or Alive och Soul Calibur!), men det är svårt att avgöra när fokus hela tiden ligger på den där småmärkliga sexualiteten som präglar många japanska spel och som jag upplever närmast känns som uppdämd frustration.

SNK Heroines: Tag Team FrenzySNK Heroines: Tag Team Frenzy
Det är gott om poseringar och möjligheter att klä ut kämparna i diverse fetish-outfits.

Kort sagt är SNK Heroines Tag Team Frenzy ett spel jag skäms lite för att spela. Och har jag ändå till stor del spelat ensam. Det är verkligen inte det avklädda jag har problem med, utan att det känns så puerilt och barnsligt. Nåväl, flera spel i genren är som sagt likadana, men bjuder på riktigt bra spelbarhet och har därför ändå kommit att bli klassiker med stora skaror fans (hej igen Dead or Alive och Soul Calibur!). Så hur är det då?

SNK Heroines: Tag Team Frenzy
SNK Heroines: Tag Team Frenzy
SNK Heroines: Tag Team Frenzy