Gamereactor Close White

NBA 2K19

NBA 2K19

Spelserien som är minst lika briljant som girig är tillbaka med årets upplaga, hur mycket kosing behöver spenderas för att ens kunna spela?

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det är få saker här i livet som gör mig riktigt arg. Du vet, sådär riktigt förbannad att knogarna vitnar i byxfickan samtidigt som man muttrar något gubbigt och elakt om omvärlden? Mäkis eviga trollande är en sådan sak. Sättet som utgivaren 2K Sports skamlöst fyller sin annars superba basketserie med aggressiva mikrotransaktioner i är en annan. Just nu är jag så förbannad att knogarna praktiskt taget är genomskinliga. Jag var på precis samma känslomässiga resa för ett år sen, när jag recenserade NBA 2K18. Ett spel som innehöll ordentligt bra basket, men som i slutändan totalförstördes av mikrotransaktioner. Ett bra spel - men inte med ett okej utförande.

Ska vi sammanfatta spelhösten förra året är det väl just mikroköpen som står i fokus. Utvecklare och utgivare blev allt mer giriga och till sist röt spelarna ifrån. Nu pratas det om totalförbud på många håll i världen och jag tror de allra flesta är mer uppmärksamma på vad som borde vara okej och vad som inte är det. Storföretagen fick backa, ändra sina upplägg och be om ursäkt. Samtidigt som det hände berättar 2K sports att de har tjänat mer pengar på NBA 2K18 än vad man gjort på de senaste 19 spelen i serien - tillsammans (!). Här tar jag en djup suck och knyter nävarna (snart tränger skelettet genom huden) medan 2K skrattar gott hela vägen till banken. Det spelar tydligen ingen roll att upplägget på ett fullprisspel liknar det i ett gratis mobilspel, spelarna är tydligen beredda att slanta upp oavsett. Det gör mig förbannad. Med de resultaten finns det väl ingen chans i hela världen att upplägget skulle vara annorlunda i år?

NBA 2K19
Bevikelsen som uppstår i ansiktet när du inser att du antingen måste spela NBA2K19 helhjärtat i över ett år för att bli proffs eller betala ungefär vad spelet kostade - en gång till.

För att få det överstökat: Ja, mikrotransaktionerna i spelets huvudläge är kvar. Ja, de är fortfarande otroligt giriga. Ja, det känns som ett mobilspel för 600 riksdaler. Det spelar ingen roll hur jag än försöker vrida och vända på det, NBA 2K19 är precis lika grisigt som förra årets spel på den här punkten. I grund och botten handlar det om att du antingen biter tag i en hård gammal planka och gör det beredd på att dödsgrinda spelet för att få din nyskapta stjärna att spela sig till toppen, eller så tar du genvägen via plånboken (din eller någon annans) och betalar för att slippa spela en produkt du redan har betalt för (?). Jag hade inte brytt mig om att möjligheten att betala fanns där, om det inte var så att spelet så uppenbart går i snigeltempo för att ytterligare locka in dig på den där mörka vägen utan återvändo.

För mig är just det spelläget, MyCareer, som är viktigt och även om det alltså är totalförstört av den här nedriga taktiken igen så är det rent berättarmässigt faktiskt bättre än fjolårets upplaga. Det känns mer jordnära nu, lättare att relatera till. Jag scannar in mitt plyte, skapar en spelare som sedan spelar i en liten kinesisk klubb för att nå drömmen och NBA. Hela konceptet är detsamma dock, en bit in i karriären får jag tillgång till den öppna hubvärlden (som trots fullpris och mikrotransaktioner är nedlusad med reklam och produktplacering) där jag kan träna på gymmet, kasta boll och kuta omkring och visa upp mina glänsande sneakers för andra spelare. MyCaree når aldrig upp till samma höga produktionsvärden som FIFA 19 och storyläget The Journey, men det är ett steg i rätt riktning, synd bara att det återigen knappt är spelbart på grund av mikrotransaktioner. Jag citerar mig själv från förra årets spel för att sammanfatta: "Tidskurvan i spelet kan mest liknas vid hur den brukar se ut i vanligt mobilspel, det är inte någonting jag vill ha i ett fullprisspel. Jag är alltså av den åsikten att du bör hoppa över MyCareer, helt och hållet. Om du köper spelet, låtsas bara som att den delen inte ens existerar." Det gäller även i år.

NBA 2K19