NBA 2K19

NBA 2K19

Spelserien som är minst lika briljant som girig är tillbaka med årets upplaga, hur mycket kosing behöver spenderas för att ens kunna spela?

Det är få saker här i livet som gör mig riktigt arg. Du vet, sådär riktigt förbannad att knogarna vitnar i byxfickan samtidigt som man muttrar något gubbigt och elakt om omvärlden? Mäkis eviga trollande är en sådan sak. Sättet som utgivaren 2K Sports skamlöst fyller sin annars superba basketserie med aggressiva mikrotransaktioner i är en annan. Just nu är jag så förbannad att knogarna praktiskt taget är genomskinliga. Jag var på precis samma känslomässiga resa för ett år sen, när jag recenserade NBA 2K18. Ett spel som innehöll ordentligt bra basket, men som i slutändan totalförstördes av mikrotransaktioner. Ett bra spel - men inte med ett okej utförande.

Ska vi sammanfatta spelhösten förra året är det väl just mikroköpen som står i fokus. Utvecklare och utgivare blev allt mer giriga och till sist röt spelarna ifrån. Nu pratas det om totalförbud på många håll i världen och jag tror de allra flesta är mer uppmärksamma på vad som borde vara okej och vad som inte är det. Storföretagen fick backa, ändra sina upplägg och be om ursäkt. Samtidigt som det hände berättar 2K sports att de har tjänat mer pengar på NBA 2K18 än vad man gjort på de senaste 19 spelen i serien - tillsammans (!). Här tar jag en djup suck och knyter nävarna (snart tränger skelettet genom huden) medan 2K skrattar gott hela vägen till banken. Det spelar tydligen ingen roll att upplägget på ett fullprisspel liknar det i ett gratis mobilspel, spelarna är tydligen beredda att slanta upp oavsett. Det gör mig förbannad. Med de resultaten finns det väl ingen chans i hela världen att upplägget skulle vara annorlunda i år?

NBA 2K19
Bevikelsen som uppstår i ansiktet när du inser att du antingen måste spela NBA2K19 helhjärtat i över ett år för att bli proffs eller betala ungefär vad spelet kostade - en gång till.

För att få det överstökat: Ja, mikrotransaktionerna i spelets huvudläge är kvar. Ja, de är fortfarande otroligt giriga. Ja, det känns som ett mobilspel för 600 riksdaler. Det spelar ingen roll hur jag än försöker vrida och vända på det, NBA 2K19 är precis lika grisigt som förra årets spel på den här punkten. I grund och botten handlar det om att du antingen biter tag i en hård gammal planka och gör det beredd på att dödsgrinda spelet för att få din nyskapta stjärna att spela sig till toppen, eller så tar du genvägen via plånboken (din eller någon annans) och betalar för att slippa spela en produkt du redan har betalt för (?). Jag hade inte brytt mig om att möjligheten att betala fanns där, om det inte var så att spelet så uppenbart går i snigeltempo för att ytterligare locka in dig på den där mörka vägen utan återvändo.

För mig är just det spelläget, MyCareer, som är viktigt och även om det alltså är totalförstört av den här nedriga taktiken igen så är det rent berättarmässigt faktiskt bättre än fjolårets upplaga. Det känns mer jordnära nu, lättare att relatera till. Jag scannar in mitt plyte, skapar en spelare som sedan spelar i en liten kinesisk klubb för att nå drömmen och NBA. Hela konceptet är detsamma dock, en bit in i karriären får jag tillgång till den öppna hubvärlden (som trots fullpris och mikrotransaktioner är nedlusad med reklam och produktplacering) där jag kan träna på gymmet, kasta boll och kuta omkring och visa upp mina glänsande sneakers för andra spelare. MyCaree når aldrig upp till samma höga produktionsvärden som FIFA 19 och storyläget The Journey, men det är ett steg i rätt riktning, synd bara att det återigen knappt är spelbart på grund av mikrotransaktioner. Jag citerar mig själv från förra årets spel för att sammanfatta: "Tidskurvan i spelet kan mest liknas vid hur den brukar se ut i vanligt mobilspel, det är inte någonting jag vill ha i ett fullprisspel. Jag är alltså av den åsikten att du bör hoppa över MyCareer, helt och hållet. Om du köper spelet, låtsas bara som att den delen inte ens existerar." Det gäller även i år.

Jag vet att jag är otroligt negativ. Min fientlighet mot mikrotransaktionerna här vet inga gränser. Men trots det, trots min otroliga bitterhet mot hur man väljer att implementera lätta "cash-grabs" går det inte att förneka att 2K Sports och Visual Concepts verkligen, verkligen vet hur man simulerar basket. NBA 2K19 är spelmässigt briljant. Nästintill perfekt skulle jag säga. Det satsas hårt på realism och det känns i både anfall- och försvarsspelet i år. De datorkontrollerade med- och motspelarna känns alerta och verklighetstrogna och den nya "Takeover"-mätaren lägger till ytterligare djup utan att förändra spelets grunder allt för mycket. Det känns följsamt men samtidigt så där fastsatt som basketen ofta gör med tempoväxlingar där tyngden i varje steg på de planpolerade plankorna känns precis rätt. Grunden är intakt, och den behöver inte förändras, det är så här digital basket ska kännas.

Det finns också, som tur är, fler ställen än i MyCareer där du faktiskt kan uppleva den utomordentliga spelbarheten. MyGM är tillbaka - fortfarande uselt - men sen finns det också sätt att bara kasta lite boll i vanliga slutspelsmatcher, mot vänner eller online. MyTeam är NBA2K19 svar på Ultimate Team från FIFA-serien (byggs också på riktiga pengar) och sen finns såklart även Blacktop och 2KU i år igen. När NBA 2K19 bara spelas är det svårt att inte bara försvinna in simuleringen, slänga på sig en svettig Lakers-jersey och bara känna att man faktiskt är på plan själv.

NBA 2K19
Sett till ren basket är NBA2K19 nästintill perfekt och simulerar sporten otroligt väl

En sak som 2K-spelen alltid lyckas riktigt väl med är inramning och presentation. De lyckas alltid fånga den där speciella NBA-atmosfären och årets spel är definitivt inget undantag. Det tillsammans med den otroligt detaljerade grafiken gifter sig perfekt med den gedigna spelbarheten och skapar den ultimata basketupplevelsen. Lägg där till att ljudbilden med allt från skrikande basketpjuck, hårda bollstudsar och kommentatorer också håller hög klass och i MyCareer kan vi hitta namnstarka röster av bland andra Anthony Macki och Michael Rapaport.

Ännu en gång sitter jag har, nävarna uttröttade av all spänning, och konstaterar att NBA2K19 är ett gediget basketspel. Ett otroligt spel sett till ren spelbarhet och presentation. Det går dock inte bortse från att de viktigaste spellägena förstörs helt och hållet av girigheten. Det är lika äckligt som förra året och det smärtar att se ett spel som potentiellt skulle kunna kamma hem vårat absolut högsta betyg endast kan klassas som "bra" på grund av det. Jag tycker du ska spela NBA2K19 om du är intresserad av basket - men skippa MyCareer och betala inte en krona inuti spelet.

7 / 10
+
Otroligt välsimulerad basket. massor av spellägen, stiligt presenterat, grym grafik
-
Hopplösa mikrotransaktioner som förstör precis allt, MyGM är fortfarande undermåligt

Petter Hegevall
Jag började spela basket som åttaåring. Lirade (forward) i tio år innan jag lade Reebok Pump-skorna på hyllan och istället dedikerade min tid/fokus på motorsport istället men min kärlek till sporten har ändå aldrig svalnat. Jag älskar verkligen basket och då främst NBA som är mer underhållande idag än det någonsin varit. Visual Concepts har sedan år 2000 stått bakom spelvärldens främsta simulation av sporten och årets upplaga är inget undantag när det kommer till hur själva basketen fungerar. Strålande spelkontroll, strålande presentation, strålande grafik, ypperligt ljud - allt stämmer. Det är istället mängden ultra-giriga mikrotransaktioner och den eviga "grind" som krävs för att man ska ta sig framåt i NBA 2K19 (om du inte stoppar in riktiga pengar då, förstås) som gör att mitt betyg hamnar på en rätt svag sexa. Tyvärr. 6/10

8
NBA 2K19Score

NBA 2K19