Gamereactor Close White

Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

Årets Forza ser inte ut att revolutionera konceptet särskilt mycket, men är det värt att sig en tur på den brittiska landsbygden och köra sönder oräkneliga stenmurar?

Facebook
TwitterReddit

När Microsoft visade upp Forza Horizon 4 drogs något av en suck på redaktionen. Även om Playground Games mer arkadiga avstickare ofta underhåller kungligt kändes det ändå som att väldigt mycket av innehållet knappt gick att särskilja från förra årets spel (eller året innan). Att det dessutom skulle utspela sig i Storbritannien, som mycket möjligt kan vara jordklotets mest gråa och tråkigaste plats, gjorde knappast suget större hos någon. Petter vrålade "Forza, Brexit!" konstant i två veckor och surspelade nya V-Rally istället för att delta i konversationer om Forza.

Som du kanske kommer ihåg älskade jag verkligen Forza Horizon 3 när det begav sig. Dels på grund av otroligt underhållande bilkörning, massiv spelvärld som var fylld med olika aktiviteter och strålande grafik. Det var ett sånt spel som vart svårt att lägga ifrån sig trots att det egentligen saknade riktig utmaning, genuint rolig bilkörning inrutat i en behaglig presentation. Det är exakt samma sak som slår mig första gången jag drar igång Forza Horizon 4... På både gott och ont.

Forza Horizon 4
Engelsk landsbyggd, kanske inte förstahandsvalet man vill ha ett bilspel på men det fungerar faktiskt bättre än väntat.

Det går inte att starta Forza Horizon 4 och inte direkt slås av att presentationen inte kan bli mycket bättre än så här i ett spel av den här typen. Snygga menyer med stora tydliga ikoner och allt badar i färg. Det ser ut som valfri barn-app på en surfplatta och trots att man tycka att jag borde ha nog med erfarenhet för navigera menyer älskar jag verkligen det supertydliga upplägget. Det är inbjudande, lekfullt och passar den övergripande tonen perfekt.

Konceptet och upplägget är praktiskt taget exakt samma sak som vi har kommit att förvänta oss av serien vid det här laget. Stor bilfestival (Horizon Festival), cool subkultur, spexiga kompanjoner och givetvis flådiga bilar. Jag välkomnas till den Engelska landsbygden och får börja med att välja min första bil, en Ford Focus RS, och sen är det bara börja beta av aktiviteterna som finns tillgängliga. Forza Horizon-serien försöker verkligen pressa in så mycket olika typer av saker att det nästan är lite överväldigande att titta på kartan för första gången. Det blandas friskt med regelrätta tävlingar som körs på asfalt från punkt a till b till mer off road-aktiga där spåriga lervägar, löv och vansinneshopp ska bemästras.

Forza Horizon 4
Med olika årstider kommer såklart olika väder, även om det här faktiskt ser ut som en typisk dag i England.

Utöver vanliga tävlingar finns det olika typer av sidouppdrag att klara av, som att hitta och köra sönder skyltar, miniutmaningar där det ska hoppas eller köras ordentligt snabbt på vissa sträckor och till och med storydrivna aktiviteter som att agera stuntman vid filminspelningar. Allt handlar såklart om att bygga sig ett namn, bli igenkänd där ute bland hundratals andra förare och efter varje utförd aktivitet belönas du med pengar och erfarenhetspoäng.

När tillräckligt med fans har imponerats låses det upp det upp "Showdown"-tävlingar (precis som förr) och även om de är fortsatt välgjorda är det svårt att bli imponerad av av tävla mot tåg för i hissnande hastigheter för fjärde gången i rad. De är fortfarande storslagna, inte minst ett väldigt speciellt event med en viss grönkläd rymdherre i huvudrollen...

En faktisk nyhet i Forza Horizon 4 är det omarbetade flerspelarläget som tillåter för bättre gemenskap. Direkt integrerat med Xboxens gruppfunktion är det lättare att samla ihop upp till fem vänner för att spruta lera tillsammans. I övrigt fungerar läget som i förra spelet med varierade spellägen både för den som vill spela för skojs skull samt tävla lite mer tävlingsinriktat i rankade lägen.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4