Forza Horizon 4

Forza Horizon 4

Årets Forza ser inte ut att revolutionera konceptet särskilt mycket, men är det värt att sig en tur på den brittiska landsbygden och köra sönder oräkneliga stenmurar?

När Microsoft visade upp Forza Horizon 4 drogs något av en suck på redaktionen. Även om Playground Games mer arkadiga avstickare ofta underhåller kungligt kändes det ändå som att väldigt mycket av innehållet knappt gick att särskilja från förra årets spel (eller året innan). Att det dessutom skulle utspela sig i Storbritannien, som mycket möjligt kan vara jordklotets mest gråa och tråkigaste plats, gjorde knappast suget större hos någon. Petter vrålade "Forza, Brexit!" konstant i två veckor och surspelade nya V-Rally istället för att delta i konversationer om Forza.

Som du kanske kommer ihåg älskade jag verkligen Forza Horizon 3 när det begav sig. Dels på grund av otroligt underhållande bilkörning, massiv spelvärld som var fylld med olika aktiviteter och strålande grafik. Det var ett sånt spel som vart svårt att lägga ifrån sig trots att det egentligen saknade riktig utmaning, genuint rolig bilkörning inrutat i en behaglig presentation. Det är exakt samma sak som slår mig första gången jag drar igång Forza Horizon 4... På både gott och ont.

Forza Horizon 4
Engelsk landsbyggd, kanske inte förstahandsvalet man vill ha ett bilspel på men det fungerar faktiskt bättre än väntat.

Det går inte att starta Forza Horizon 4 och inte direkt slås av att presentationen inte kan bli mycket bättre än så här i ett spel av den här typen. Snygga menyer med stora tydliga ikoner och allt badar i färg. Det ser ut som valfri barn-app på en surfplatta och trots att man tycka att jag borde ha nog med erfarenhet för navigera menyer älskar jag verkligen det supertydliga upplägget. Det är inbjudande, lekfullt och passar den övergripande tonen perfekt.

Konceptet och upplägget är praktiskt taget exakt samma sak som vi har kommit att förvänta oss av serien vid det här laget. Stor bilfestival (Horizon Festival), cool subkultur, spexiga kompanjoner och givetvis flådiga bilar. Jag välkomnas till den Engelska landsbygden och får börja med att välja min första bil, en Ford Focus RS, och sen är det bara börja beta av aktiviteterna som finns tillgängliga. Forza Horizon-serien försöker verkligen pressa in så mycket olika typer av saker att det nästan är lite överväldigande att titta på kartan för första gången. Det blandas friskt med regelrätta tävlingar som körs på asfalt från punkt a till b till mer off road-aktiga där spåriga lervägar, löv och vansinneshopp ska bemästras.

Forza Horizon 4
Med olika årstider kommer såklart olika väder, även om det här faktiskt ser ut som en typisk dag i England.

Utöver vanliga tävlingar finns det olika typer av sidouppdrag att klara av, som att hitta och köra sönder skyltar, miniutmaningar där det ska hoppas eller köras ordentligt snabbt på vissa sträckor och till och med storydrivna aktiviteter som att agera stuntman vid filminspelningar. Allt handlar såklart om att bygga sig ett namn, bli igenkänd där ute bland hundratals andra förare och efter varje utförd aktivitet belönas du med pengar och erfarenhetspoäng.

När tillräckligt med fans har imponerats låses det upp det upp "Showdown"-tävlingar (precis som förr) och även om de är fortsatt välgjorda är det svårt att bli imponerad av av tävla mot tåg för i hissnande hastigheter för fjärde gången i rad. De är fortfarande storslagna, inte minst ett väldigt speciellt event med en viss grönkläd rymdherre i huvudrollen...

En faktisk nyhet i Forza Horizon 4 är det omarbetade flerspelarläget som tillåter för bättre gemenskap. Direkt integrerat med Xboxens gruppfunktion är det lättare att samla ihop upp till fem vänner för att spruta lera tillsammans. I övrigt fungerar läget som i förra spelet med varierade spellägen både för den som vill spela för skojs skull samt tävla lite mer tävlingsinriktat i rankade lägen.

Den stora tvisten med Forza Horizon 4, det som ska få det att kännas som en riktig uppföljare och inte bara en matig expansion är såklart det dynamiska årstiderna. Dynamiskt är kanske ett lite för starkt ord efter som de skiftar på förutbestämda dagar en gång i veckan. Det gör dock att spelet faktiskt känns bra mer levande än vad det har gjort tidigare. Du måste spela dig igenom ungefär ett helt år innan du låser upp funktionen och efter det har du alltså ingen som helst kontroll över vilken årstid det är. Vissa tävlingar är exempelvis bara tillgängliga på hösten och hinner du inte göra allt du har tänkt en viss vecka kommer du alltså behöva vänta till nästa gång hösten kommer, tre veckor senare.

Det skänker dock en oöverträffad variation till spelvärlden, även om du faktiskt kör på samma ställen - ibland även samma sträckor - allting känns rätt och slätt komplett annorlunda med vinterunderlag jämfört med den plaskvåta våren. Det är dock inte bara själva miljöombytet som skänker till variationen, även om den ständigt skiftande färgpaletten är underbar med allt från gråa mornar till vackert upplysta höstskogar blir spelbarheten annorlunda också. Det är såklart svårt att bara bränna av med min Pagani Zonda R på en frusen sjö utan att bara snurra i all oändlighet - vilket roligt nog är Mäkis favoritaktivitet i Jämtland, fast i en 1998 års Volvo S60 (världens överlägset bästa bil enligt nyhetsredaktören) och inte Pagani, förstås.

Forza Horizon 4
Årstiderna skiftar veckovis, väder och tid på dygnet kan däremot skilja sig från tävling till tävling

Det kommer nog inte som en chock för någon om jag påstår att Forza Horizon 4 är svinsnyggt. Ibland så tekniskt imponerande att det är svårt att greppa att laddningstiderna faktiskt är på ett minimum. England har aldrig varit så här vackert, varken i spelform eller på riktigt. De blommande fälten på sommaren, de snötäckta bergen på vintern och de leriga vägarna på våren är så snuskigt välgjorda och ger spelet en atmosfär som få andra titlar i genren kan rå på. Det är även otroligt skönt att PC-versionen för årets upplaga faktiskt fungerar från start och jag har inte haft några problem att spela på min biffiga monsterrigg eller laptop.

Tyvärr har jag samma klagomål på ljudet som jag hade vid Forza Horizon 3. Radiostationerna spelar rent av hiskelig musik och allt mellansnack av festivalfolket blir tröttsamt snabbt. De vill gärna kommentera på olika showdowns som har hänt eller bre på (på mumlig brittiska) om vad som annars händer i festivalen. Jag har helt sonika kört med radion helt avstängd och bara njutit av motor- och naturljud istället.

Forza Horizon 4
Visst. Forza Horizon 4 är lite väl bekant, men det är fortfarande sinnessjukt skoj.

Forza Horizon 4 är ett bra spel. Det är till och med ett mycket bra spel. Det är genuint roligt, underbart vackert, snabbt och välfyllt med både bilar och innehåll. Det är bekant också. Mycket bekant. Så till den grad att det här måste vara sista året innan Microsoft och Playground Games faktiskt ändrar om konceptet i grunden och påbörjar en ny del i sin arkadserie. Å andra sidan var det exakt så jag kände innan jag började spela fyran och trots att jag var förberedd på att mycket skulle kännas samma-lika har jag haft otroligt skoj nu också. Forza Horizon 4 är arkadracing när den är som bäst.

8 / 10
+
Underhållande racing, magnifik presentation, årstiderna rockar, supersnyggt och väloptimerat till PC
-
Väldigt bekant, horribel musik

Petter Hegevall
Snyggt är det, polerat och stilfullt presenterat. Det är varierat också trots att tävlingarna är upplagda på exakt samma sätt som innan och trots att den brittiska landsbygden är spelseriens tråkigaste miljö, hittills. Men det går heller inte att komma ifrån att Forza Horizon går på ren rutin idag. Att detta är ett standardspel enligt mall 1A och att Playground endast bytt ut stället man kör på och efter det inte brytt sig om att innovera, skapa nytt eller utmana mig som spelare på något sätt. Forza Horizon 4 är bra men inte jättebra. Det svagaste i spelserien och det ultimata beviset på att det behövs något nytt nu inför del fem. Den där världsturnén som det ryktades om inför den officiella utannonseringen av detta spel hade såklart varit att föredra. 7/10

• Becker Birkner Daniel
    Först och främst var jag mycket sen till detta spel, November-December 2020 så hade redan funnits ute 2år. Ha det i åtanke när en del delar tas... 9/10
  • Nero81