Gamereactor Close White

Capcom Beat 'Em Up Bundle

Capcom Beat 'Em Up Bundle

Att klappa folk på truten och leverera rekorderliga rundsparkar är naturligtvis alltid trevligt. Vi har spelat Capcoms beat 'em up-samling där detta erbjuds i överflöd...

Facebook
TwitterReddit

Jag har alltid gillat att dänga folk. Fightinggenren hör till mina absoluta favoriter än idag, men innan den på allvar slagit igenom var det framför allt beat 'em ups som lockade. Jag spelade bland annat Kung-Fu, Double Dragon och Streets of Rage där jag av hjärtats lust slog folk på käften. Både hårt och innerligt. När fightinggenren slog igenom på allvar efter att Super Nintendo-versionen av Street Fighter II släppts år 1992 så blev det mer sådant för mig, men minnena och kärleken till beat 'em up består.

Under 90-talet kom de bästa spelen i genren, däribland de senare delarna i Streets of Rage-sviten, Burning Fight samt Alien vs Predator. Sistnämnda kom från Capcom som väl får sägas är en av de verkliga giganterna i denna subgenre, i synnerhet tack vare Final Fight, men även nyss nämnda Alien vs Predator och det absolut mästerliga Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara.

Capcom Beat 'Em Up BundleCapcom Beat 'Em Up BundleCapcom Beat 'Em Up Bundle
Captain Commando är det spel som bäst motstått tidens tand och känns överraskande fräsch år 2018, vilket är 27 år efter att det ursprungligen släpptes...

Med detta i åtanke var det väl kanske inte så konstigt att jag slog klackarna i taket över att Capcom Beat 'Em Up Bundle utannonserades härom veckan. En samling fylld med företagets finaste stunder i genren. Eller... en samling som borde ha varit fylld av företagets finaste stunder i genren. För faktum är att inga licensspel är med, och det betyder att varken Alien vs Predator eller något av de båda Dungeons & Dragons-spelen finns med.

Istället hittar vi Captain Commando, Final Fight, King of Dragons, Knights of the Round, Warriors of Fate, Armored Warriors och Battle Circuit. De båda sistnämnda sticker ut av den enkla anledningen att aldrig tidigare släppts för hemmabruk, vilket såklart är trevligt, och eftersom det inte är fler spel än så tänkte jag gå igenom dem individuellt.

Final Fight är naturligtvis alltid underhållande, men spelmässigt har det åldrats.

Som namnet på samlingen indikerar är alla dessa spel beat 'em ups, det vill säga spel där du går från vänster till höger och klappar en ohygglig massa trut längs vägen. Om vi tar dem i alfabetisk ordning så är Armored Warriors först ut. Det är en andlig släkting till Cyberbots med ett hysteriskt skoningslöst tempo och en överdos av ljuvliga japanska robotar att spela som och spränga till mekaniskt strössel. Musiken är av det lite skränigare hållet, men grafiken fortfarande häftig och pixelarbetet makalöst. Var beredd på hög svårighetsgrad, så fyll gärna alla tre platser för maximalt med assistans och kaos. Sammantaget är detta ett av samlingens tre bästa spel.

Capcom Beat 'Em Up BundleCapcom Beat 'Em Up Bundle