Mega Man 11

Japp, efter en paus på åtta år är Mega Man tillbaka igen i ett helt nytt numrerat äventyr som trevligt nog lever upp till dess stolta arv...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Jag skulle kunna göra detta till den kortaste recensionen jag skrivit på Gamereactor. Dr Wily har hittat på ofog, Mega Man måste därför dänga åtta bossar (i vilken ordning han vill) för att därefter spöa lite småbossar och ställa allt till rätta efter knappt två timmars spelande. Slut.

Det skulle såklart låta oerhört grinigt och negativt, men faktum är att jag inte alls menar det så. Tvärtom. Exakt just detta är istället vad jag gillar så mycket med Mega Man 11. Det är otroligt tjusigt och uppbyggt av polygoner snarare än vackra pixlar - men i grund och botten är det samma goa Mega Man jag vuxit upp med och saknat så otroligt mycket. Visst underhöll både Mega Man 9 och Mega Man 10, men de släpptes mitt under den era då alla utvecklare av retrospel fått för sig att skoningslös svårighetsgrad var det som gjorda gamla spel så bra.

Mega Man 11
Klassisk Mega Man-action väntar i Mega Man 11.

Det är naturligtvis dumt så det förslår, för detta hade ingenting med saken att göra. Istället var det arkadpremisserna där spelen skulle vara roliga från första stund som gjorde allt så magiskt. Det krävdes aldrig en halvtimmes genomgång av spelkontrollen för att man skulle lära sig alla finesser, inga tusentals saker att låsa upp eller något sådant - utan bara rysligt bra gameplay. Det är därför man än idag kan plocka upp Super Mario Bros 3, Punch-Out eller R.C. Pro-Am och bara ha kul från första stund.

Det är även i denna fåra vi hittar Mega Man 11 och Capcom har någonstans längs vägen, efter att Mega Man 10 släpptes år 2010, kommit på just detta. Spelbarheten i Mega Man var perfekt. Den behöver verkligen inte lagas, bara mer fräscht innehåll utifrån de perfekta förutsättningarna. Den enda spelmässiga nyhet som vi hittar här heter därför Double Gear System, utvecklat av Dr Wily. Det var en pryl som inte gick hem hos andra vetenskapsmän, men istället för att acceptera att denna upptäckt ratats kidnappar Wily åtta robotar som han förser med detta Double Gear System. Hans mer sympatiske kollega Dr Light har bara en robot till sitt förfogande, och det är såklart allas vår blå bombare.

Mega Man 11
Banorna är ofta otroligt fiffigt utformade och för extra kniviga passager finns hjälp att få.

Double Gear System kan bäst beskrivas som en turbo för dessa robotar som antingen ger möjligheten att sakta ner tiden alternativt att skjuta starkare skott. De kan även kombineras om du för ett kort stund vill vara riktigt kraftfull. Farligt värre, men lyckligtvis har även Mega Man tillgång till detta. I början av min resa med Mega Man 11 kunde jag inte bry mig mindre om dessa nyheter och spelade på som vanligt. Äventyret är dock utformat på ett sådant sätt att du kommer behöva begagna dig av förmågorna mellan varven då vissa fiender helt enkelt rör sig så snabbt att det inte går att dräpa dem utan att använda sig av ultrarapid för att få in träffar när de är sårbara.

Mega Man 11 hade varit ett utmärkt spel som förmodligen fått samma slutbetyg även utan detta, men faktum är att ultrarapid nästan alltid är roligt i spel och fenomenet är inte alls lika vanligt idag som under Bullet Time-eran efter Max Payne. Kort sagt, det är en spelmässig nyhet jag faktiskt kan leva med och som jag tycker tillför något.

Mega Man 11
Använd rätt vapen mot rätt boss så kommer det gå betydligt enklare.

Visst skäms jag lite när jag ska tajma hopp ibland och saktar ner tiden som en annan n00b, men kommer såklart ihåg att jag gärna använde Magnet Beam eller Rush i de tidigare spelen för att undvika liknande hinder. Här kan jag dessutom inte heller bara bortse från dem, utan bara få det lite enklare. I grund och botten handlar det fortfarande om att hålla tungan rätt i mun för att tajma svåra hopp, undvika kluriga hinder, ta sig an stora mängder attackerande fiender och rätt ofta alla dessa tre inslag samtidigt.

Mega Man 11
Mega Man 11