Gamereactor Close White

Super Mario Party

Super Mario Party

Inga fler bilar och äventyr. Mario Party går tillbaka till rötterna och kombinerat med de många möjligheterna Switch ger är serien nu bättre än någonsin förr...

Facebook
TwitterReddit

Orättvisan är påtaglig. Jag har köpt tre stjärnor efter att skickligt och med en gnutta tur rott hem ett flertal segrar i diverse minispel. Bara det att mina tre motspelare inte har rent mjöl i påsen. Istället har de stulit två av mina stjärnor och det är oroväckande jämnt inför sista rundan. Endast med ett riktigt lyckoslag kan jag nå fram till Toadette och köpa mig en välbehövlig stjärna och därmed segern.

Under nagelbitande former rullas tärningen och jodå, det blev exakt det jag behövde och jag tar betryggande ledningen. Bara det att min polare får ett hemligt block som ger honom en stjärna, och ytterligare två bonusstjärnor delas ut till andra än mig efter att matchen är avklarad. Att spela bäst väger inte mycket i Mario Party-världen jämfört med att ha en god portion matjord i fickorna. Och det är ju precis det jag innerst inne älskar med serien.

Super Mario Party
Det vankas återigen klassiska brädspel i Super Mario Party.

Det var verkligen inget fel på varken Mario Party 9 eller 10 egentligen. Utvecklaren Nd Cube och Nintendo ruskade om konceptet lite och skickade ut alla på äventyr längs långa banor med bossfighter längs vägen och tydligt definierade mål. Gamla stapelvaror som minispel efter varje runda och stjärnköpande slungades ut för nya idéer. Jag och mina vänner har spelat även dessa titlar sönder och samman, men trots det tycker jag inte de varit riktigt lika roliga som Mario Party var förr. Slumpen fick lite för mycket betydelse och det var för lite minispel.

Lyckligtvis verkar det som att Nintendo tyckt detsamma och istället för att kalla detta spel Mario Party 11, har det fått reboot-doftande titeln Super Mario Party. Och istället för att beskriva nyheter, får jag nu äran att beskriva vilka gamla inslag som på nytt tagits till nåder. Det hade man kunnat se som något negativt, men i fallet Mario Party är det absolut inte så, tvärtom var grunderna så bra att jag är glad att det städats bland inslag som inte tillför något, till förmån för det fansen bett om.

Super Mario PartySuper Mario Party
Grenarna är otroligt välgjorda och inget av de 80 minispelen känns dåliga.

Följaktligen har vi nu ett spel där det återigen vankas klassiska brädspel på banor man går runt, runt på, köper stjärnor med jämna mellanrum, stjäl en stjärna nu och då samt spelar en väldans massa minispel. Och nästan alla de nyheter som trots allt finns här är till det bättre. Det mest uppenbara är att alla figurerna nu fått sina egna unika tärningar tillsammans med en vanlig. Vissa har väldigt pålitliga sådana såsom Wario som har fyra stycken sexor på sin tärning - men även två rutor som får honom att stå still och tappa två pengar.

Yoshi å sin sida har bara ojämna sidor på sin tärning (en extra tre istället för en tvåa och en sjua istället för en sexa - men en nolla istället för en fyra). Det kan ofta tyckas menlöst, men vet man att man kan råka illa ut på ett jämnt slag så är det såklart guld. Spretigast tärning tycker jag Rosalina stoltserar med. Hon har visserligen två sidor som ger noll steg men som samtidigt ger dig två pengar, medan de fyra övriga sidorna har 2, 3, 4 och 8. Det här gör att varje slag blir spännande där jag alltid får avgöra vilken tärning som gynnar mig bäst när det är min tur.

Super Mario Party
Extrasvamparna ger ett bestämt antal bonussteg denna gång, snarare än fler tärningsslag.

Totalt erbjuds fyra spelplaner, vilket jag upplever är i snålaste laget. Jag hoppas fler läggs till via uppdateringar till Super Mario Party längre fram, men det ska i rättvisans namn konstaterar att de alla är underhållande och så pass olika att man får anpassa sina strategier. Min favorit är den tropiska paradisbana med ananas, melon och glass som har rör som leder kors och tvärs samt broar som övervakas av en enorm Blooper. Den uppmuntrar till mer taktiskt spelande och lite mer finess än de övriga och har lett till många hårda bataljer med polarna.

Super Mario PartySuper Mario Party
Super Mario Party
Super Mario Party