Lemmings

Lemmings

Efter femton år återvänder de grönhåriga odjuren för att dra ner ännu en generation spelare i fördärvet

Lämmeln, lemmus lemmus, är ett ganska korkat djur som gillar att i långa tåg vandra rakt in i döden. Med jämna mellanrum översvämmas Norrlands inland av de små gula gnagarna och rovfåglar får sig ett skrovmål. Den lilla okända utvecklaren DMA Designs tog fasta på denna egenskap och skapade en ny genre, actionpusslet, där de klurigt genomtänkta världarna innebar alla möjliga hot mot de råkorkade kräken. DMAs lämlar hade illgrönt hår och såg snarare ut som fraggeln Moki än norrländska smådjur men uppförde sig på samma sätt. I Lemmings gäller det att leda upp till hundra av de små kräken från ingången till utgången, men vägen är förstås aldrig enkel. Dolda fällor, roterande eldflammor eller helt enkelt dödligt höga fall ger spelet en svårighetsgrad precis mellan lagom och frustrerande. De verktyg du har ger lämlarna nya egenskaper, såsom att kunna falla från höga höjder med ett paraply, att kunna klättra eller att bygga broar. Det gäller att välja rätt egenskap åt rätt lämmel vid rätt tillfälle, vilket kräver både tankeverkstad och tålamod. Från början kan det handla om att helt enkelt gräva sig genom ett hinder, men ganska snart blir det betydligt mer komplicerat.

Sedan debuten på Amiga har spelet konverterats till alla möjliga format, men det har aldrig blivit bättre än originalet. Förrän nu. Kontrollen är smart anpassad till den bärbara konsolen, även om jag gärna hade sett möjligheten att flytta kameran med D-paden och pekaren med analogplattan istället för vice versa. Det finns också en del nya praktiska funktioner, som att kunna snabbspola, zooma in för att lättare plocka en lämmel ur mängden, eller helt enkelt en så enkel sak som att vi slipper spränga bort kvarblivna blockare när resten gått i mål. En annan smart detalj är att alla nödvändiga ljudeffekter (som klicket som visar att en brobyggare börjar bli klar) också åtföljs av små pratbubblor för dem som spelar utan ljud. Och så är grafiken förstås mycket snyggare än i originalet, med högupplösta små lämlar och uppfräschade bakgrunder. Musiken är delvis helt ny (och lite trist) och delvis omarrangerade versioner av de klassiska stycken som fanns med i originalet. Jag undrar bara varför de meningslösa tredimensionella bakgrunderna finns där. De redan korta laddningstiderna hade nog blivit obefintliga om spelet inte hade behövt ladda in dem.

Utöver de 120 reguljära banorna finns ytterligare 40 nya, samt möjlighet att ladda ner fler. Jag hoppas att banorna från expansionen Oh No! More Lemmings dyker upp senare. De ursprungliga banorna är indelade i olika svårighetsgrader och räcker nästan hur långt som helst. När det begav sig i början av nittiotalet köpte jag allt vad Lemmings hette och har alltså klarat spelet för länge sedan, och därmed blir utmaningen lite mindre för mig. Jag måste dock erkänna att jag inte har rört serien på minst tio år, så de flesta banorna känns lika nya som för någon som aldrig sett Lemmings förut.

Förutom en lysande spelserie är Lemmings ett stycke spelhistoria som heter duga. De ursprungliga utvecklarna DMA Design gjorde först Lemmings och Lemmings 2 åt Psygnosis. Psygnosis köptes senare av Sony och DMA gick sin egen väg. 1997 släpptes det första Grand Theft Auto, ett lika sadistiskt men aningen mer realistiskt spel, då under DMAs egna märke BMG. När Grand Theft Auto 3 vände upp och ner på spelbranschen var det under Take Twos märke Rockstar Games, och DMA Design döptes sedermera om till Rockstar North. Under tiden absorberades Psygnosis av Sony och försvann som namn, men Lemmings-licensen har legat kvar hos Sony ända sedan dess. Även om Sony tjänat stora pengar på Grand Theft Auto önskar de nog att de hade köpt DMA istället för Psygnosis den gången. Hur som helst, den lilla ironin blir komplett när det nu blev Team 17, en gammal Amiga-utvecklare och konkurrent till DMA Design, som nu fick göra remaken. Så kan det gå.

Hur som helst är Lemmings till PSP ett rejält paket som räcker länge. Det fungerar, trots lite seg styrning, alldeles utmärkt i bärbart format. Förhoppningsvis kommer någon sedan på den goda idén att göra en ny version av Lemmings 2: The Tribes - där har vi kanske det perfekta bärbara pusselspelet.

LemmingsLemmingsLemmingsLemmings
8 / 10
+