Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White

Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4

Treyarch tog det drastiska beslutet att slunga ut singleplayer i Call of Duty, och ersatte det med nya läget Blackout och ett utbyggt Zombies. Vi kollar in om detta räcker för att göra detta till en riktig höjdare...

• Text: Eirik Hyldbakk Furu, GR NO (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Infinity Ward var utvecklaren som drog igång Call of Duty-serien år 2003, och blev därefter även de som gav den det definitiva genombrottet med det nu smått legendariska Call of Duty 4: Modern Warfare. Tyvärr ledde sistnämndas framgångar även till att Activision ledde serien i en utveckling där varje ny del spretade åt ett håll som inte var det Call of Duty så många av oss en gång i tiden blev hopplöst förälskade i. Banorna blev överdrivet komplicerade och allt urartade i en tävling om fingerfärdighet och reflexer snarare än taktisk förmåga samtidigt som seriens gameplay stagnerade och halkade efter i utvecklingen.

Sedan dess har vi vid flera tillfällen fått höra att serien nu ska tillbaka till grunderna igen, dock utan att det egentligen blivit så. Det är där Call of Duty: Black Ops 4 kommer in i bilden. Treyarch har gått tillbaka till ritbordet och plockat bort saker som väggspringande och scifi-prylar, tagit tillbaka inslag från förr och lagt till nyheter som faktiskt tillför något spelmässigt. Och resultatet är ett spel som sugit tag i mig så kraftigt att jag nästan fått en whiplash-skada på kuppen.

Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4 är något av en reboot för hela serien där alla bitar faller på plats.

Det var faktiskt kärlek vid första ögonkastet efter bara några futtiga minuters spelande. Militia är en helt ny bana skapad för Black Ops 4, men kändes trots det precis som en kär gammal vän. Jag visste instinktivt vart prickskyttar kunde tänkas gömma sig, vilken typ av skydd som fanns bakom varje hörn och vilka punkter som skulle bli självklara så kallade "choke-points" (där det alltid pågår stridigheter). Så hur kunde jag veta detta? Jo, bland annat eftersom jag inte längre behöver oroa mig för parkour-inspirerade fiender som attackerar från väggarna - men kanske framför allt för att grundtanken är densamma som gjorde banor som Crash, Estate, Favela, Nuke Town Terminal och Overgrown till sådana stora klassiker för många år sedan. De flesta av banorna i Call of Duty: Black Ops 4 har helt enkelt en naturlig följsamhet och elegans som per automatik lockar spelare med olika spelstilar till olika delar av arenan. Du vet alltid var eventuella motståndare kommer att dyka upp och därmed känns det också balanserat och rättvist, vilket gör banorna till en fröjd att spela. Toppa sedan detta med fyra klassiska Black Ops-banor i ny tappning samt Nuketown (som kommer i november) och du har den bästa samlingen multiplayerbanor på mycket länge.

Balansen är såklart otroligt viktig eftersom du väljer mellan olika Specialister och det är ingen konst att hitta en som passar egna spelstilen. Dessa har inte samma charm som de vi hittar i exempelvis Overwatch, men det råder ingen tvekan om att Treyarch hämtat inspiration från sådana hjälteskjutare. Varje Specialist har naturligtvis unika förmågor och utrustning, och gillar du att lira offensivt samt överraska motståndaren med kraftfulla attacker så kommer du ha mycket roligt med Ruins Grav Slam och Grapple Gun. Föredrar du att supporta medspelarna? Testa då Crash vars Tak-5 helar både dig och lagkamrater medan hans Assault Pack ger medspelarna välbehövlig ammunition.

Varje Specialists förmåga kan på ett ögonblick hela kasta om förutsättningarna under pågående matcher. Konsekvensen tycks dock vara att vissa klasser är i det närmaste oanvändbara i vissa spellägen. Torques uppfällbara skydd rakbladstråd är ungefär lika användbart som ljummet grus i Team Deathmatch, medan han i Control-läget däremot är en karaktär du och ditt lag kan bygga hela strategin runt. Det blir något av ett icke-problem eftersom det ändå finns så många valmöjligheter, men visar varför liknande spel ofta har färre spellägen.

En annan sak som bidrar till att göra detta redan ganska futtiga klagomål ännu mindre är att Pick 10-systemet nu är tillbaka igen och låter dig beväpna din soldat med de vapen, tillbehör, perks, scorestreaks och Wildcards som du önskar. Att ta bort allt futuristiskt har inte alls haft negativ inverkan på utbudet och det finns ett enormt smörgåsbord av valmöjligheter där varje vapen dessutom har sitt eget level-system och modifieringsmöjligheter. Call of Duty har förmodligen den bästa vapenkänslan i spelvärlden och Black Ops 4 bidrar till att systemet fortsätter kännas marknadsledande. Hagelbrakarnas hästsparkar och smällarna från prickskyttegevären skickar kalla kårar nedför ryggraden på mig, och kontrollen är som vanligt total. Treyarch visar återigen varför de är den dominerande Call of Duty-utvecklaren och tycks inte ha några planer på att kliva ned från tronen.

Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4
De finns flera klasser och specialister för att du ska kunna bidra på det sätt som passar din spelstil.

Treyarch har dock ändrat andra aspekter av konceptet och jag är inte säker på att jag gillar allt. Så kallad Quick Scoping är exempelvis fortfarande en gångbar strategi och en del prickskyttegevär tycks definitivt vara för bra. Att bli one-shottad av någon som knappt ens lyft siktet är otroligt frustrerande (och ett problem som är ännu värre till konsol eftersom det finns inbyggt hjälp med siktet). Det finns även andra exempel på puffror som kändes för bra eller för dåliga, så jag hoppas Treyarch är vakna och balanserar snabbt.

Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4