Gamereactor Close White

The Light Keeps Us Safe

The Light Keeps Us Safe

The Light Keeps Us Safe påminner om 80-talets sci-fi rullar samtidigt som dess unika koncept helt klart sticker ut. Men håller det i längden? Vi har testat.

Facebook
TwitterReddit

Big Robot Games, utvecklarna bakom det komiskt underhållande Sir, You Are Being Haunted, är tillbaka med ett mycket allvarligare och mörkare (bokstavligt talat) äventyr. Det förra spelet kretsade kring ett gäng stereotypiska filurer som, efter att ha samlats på Noppes grosshandlarvillas veranda med varsin medhavd hagelbrakare, satte av efter dig i akt och mening att plocka hem dig som trofé. The Light Keeps Us Safe är inte riktigt samma sak, även om det bygger på ungefär samma grunder.

Spelet börjar med att du befinner dig i en dunkel bunker, där en kvinnlig röst ondgör och beklagar sig över att du stannade kvar och inte följde med dem andra in i ljuset. Om det rör sig om att resten av befolkningen dött eller ej framkommer inte. Spelet guidar mig genom bunkerns kala gångar och leder mig rätt snabbt till något som ser ut som en korsning mellan en Flux-kapacitator och en Steampunk-avloppsrensare. Det visar sig att denna mackapär är en lampa som jag sedan ombeds ladda vid närliggande station. Efter det kliver jag fram till den tunga järndörren som är bunkerns utgång och helt plötsligt står jag öga mot öga med en dystopiskt tom värld, som är som hämtad ur sci-fi-sektionen i det sena 80-talets videohylla. En skog tonar upp sig framför mig och när jag tänder lampan som jag sedan riktar mot konturerna som kantar den övervuxna vägen, lyser de upp. Skrot.

The Light Keeps Us Safe
Det blir inte bättre av att lampans batteri måste laddas då, då. Och ser du något uttag?

Via instruktionerna får jag reda på att jag hela tiden måste hålla mig pigg (och det genom att äta). Det blir till att rota igenom soptunnor, sopsäckar och allehanda skrymslen jag kommer över. Med ett tryck på F fylls skärmen med frågetecken, som markerar potentiella mat- eller förbandslådor. Och mitt råd är att dyka ned i dessa så fort du kommer åt, för kommer du öga mot öga med ett fientligt objekt - ja, då blir det till att springa. För du tål inte mycket alls.

Övervakningskameror som för tankarna till, främst det första Bioshock, sitter uppmonterade i världen och med ett Orwelliskt, passivt rött öga, kastar sitt vakande sken över den krackelerade marken. Kliver du in i detta, eller kastar en tom flaska för att distrahera det (ja, dessa reagerar, precis som Basilisken, på ljud), dröjer det inte länge förrän en ilsket riktad blixt skjuts ut ur linsen och fullkomligt imploderar objektet. Förutsatt att du inte stoppar i dig mat eller en förbandslåda, tål du i princip fyra blixtar innan du dör. Och gör du det, ja, då är det tillbaka till din förra sparpunkt. Vilken är helautomatisk, vilket för förhindrar bekvämt lagda manuella sparpunkter strax för en potentiellt livsfarlig situation. Det kan säkert uppskattas av många men i mitt tycke drar det ned upplevelsen, då punkterna, återigen i min mening, är väldigt långt ifrån varandra. Lite närmare eller med en viss tidsintervall hade uppskattats.

The Light Keeps Us Safe
Ödelandet patrulleras av läskigt allseende ögon.

Sparande sker, enligt standard, efter att du klarat av antingen ett mål eller delmål av en uppgift. I det första uppdraget bestod den exempelvis av att samla in komponenter för att kunna reparera och i slutändan, starta en maskin som genererade ljus. Mellan dessa punkter fanns rejält med motstånd och det kombinerat med den ovan beskrivna svårighetsgraden, förvandlade snabbt utmaningen till frustration från min sida. Det känns på det hela obalanserat och nivån på de fiender du möter rätt snabbt, borgar för att du själv ska ha ett gediget tålamod för att kunna se igenom det.

Sen kan jag inte annat än att tycka att själva spelandet tenderar till att bli rejält tröttsamt. Spelet är från början väldigt monotont. Vandra runt, lysa läskiga robotar I ansiktet, rota igenom soppåsar och plocka mekanismer från antika diabildsprojektorer. Repeat. Så om du är ute efter variation i göromålen kommer du att bli besviken. Andra punkter som drar ned betyget är buggar i animationer, kontroller och respons. Viktigt att poängtera är att detta spel fortfarande befinner sig i Early Access, så versionen jag har testat (0.2.3) är inte slutgiltig.

The Light Keeps Us Safe
The Light Keeps Us Safe
The Light Keeps Us Safe