Gamereactor Close White

Soul Calibur VI

Soul Calibur VI

Så har det återigen blivit dags att dunka varandra gula och blå medelst överdimensionerade tillhyggen, små knivar och allehanda andra redskap...

Facebook
TwitterReddit

Det är svårt att sätta fingret på det, men Soul Calibur har alltid varit ett fightingspel som uppskattats av de breda massorna. Kanske beror det på att det är lätt att få saker att hända genom att bara trycka på knapparna eftersom de ju bara finns tre attackknappar och en för att blockera, kanske beror det på det faktum att man här slåss med vapen, eller på det faktum att det alltid funnits välgjorda singleplayerlägen, alternativt på det historiska temat och möjligen inverkar även det milt sagt färgstarka persongalleriet.

Förmodligen är det en kombination av allt detta som lockat folk att spela Soul Calibur, som därmed också fått ett lite oförskyllt rykte kring sig om att vara för lättspelat. Kanske har Bandai Namco själv hörsammat denna kritik, för i Soul Calibur IV och V började man experimentera med olika lösningar för utökat speldjup - och försökte därmed laga något som egentligen inte alls var trasigt.

Soul Calibur VI
Soul Calibur VI utspelas parallellt med det första Soul Calibur, så det är de mest klassiska versionerna av kämparna vi stöter på här.

Den teknik som brukar skilja agnarna från vetet i Soul Calibur-världen är Guard Impact, ett kontringssystem som gör att den spelare som verkligen förstår sig på grunderna enkelt kan straffa sin motståndare sönder och samman. De flesta som spelar på lägre nivå brukar helt enkelt nöja sig med att blockera inkommande skada istället, vilket betyder att man egentligen bara skrapat på ytan när det kommer till att bli en bra spelare.

Varför jag tar upp detta är för att den största spelmässiga nyheten denna gång heter Reversal Edge, vilket är en annan variant på kontringar med ett sten/sax/påse-liknande upplägg som resulterar i flashiga animationer (helt klart ett svar på ultraattackerna i Street Fighter IV och V). Till skillnad från Guard Impact är denna betydligt lättare att utföra, men kan också lättare resultera i bakslag där jag själv blir den som förlorar på att försöka få till specialaren. Spontant känns det som en funktion som ligger mer i linje med Soul Caliburs breda publik, och kanske inte nödvändigtvis är något de bästa spelarna efterfrågat men som kommer göra det mer underhållande för de flesta.

Soul Calibur VI
Spelkontrollen sitter som en smäck och det är föredömligt intuitivt.

Annars är själva singleplayerdelen något Bandai Namco gärna pratat om i förhandssnacket, och det av två anledningar. Det ena är att Soul Calibur VI, namnet till trots, är något av en reboot för serien som utspelas parallellt med det första Soul Calibur. Jag hör till dem som verkligen älskar fightingspel, men tycker storyn i dessa spel är fullkomligt ointressant. Med det sagt så är det ändå trevligt att återse gänget - med bland annat Maxi, Mitsurugi, Taki och Ivy - i sin krafts dagar igen istället för de åldrade förmågorna i senare delar. De som verkligen gillade Soul Calibur när det begav sig kan på sätt och vis se detta som en alternativ uppföljare till det spelet istället för Soul Calibur II.

Den andra anledningen till att Bandai Namco varit så stolta över vad de har att erbjuda är kvantiteten. För storyläget är hyfsat väl utbyggt med en grundstory, där du sedan kan välja att spela alla karaktärerna för att få se vad de hade för sig under perioden då det första Soul Calibur utspelades. Men det är inte det enda singleplayerläget, utan här hittar vi även Libra of Soul som är riktigt genomarbetat.

Soul Calibur VI
Det finns två storylägen; ett med etablerade karaktärer och ett där du får spela med din egenhändigt hopkomponerade hjälte.

Här får vi skapa en egen kämpe med spelets hyggligt avancerade verktyg för ändamålet. Vare sig du vill skapa en jättelik barbar komplett med hockeyfrilla, en slentrianmässigt kurvig kvinnlig skräckfilmszombie eller en arketypisk kung fu-mästare av munksnitt - så går det galant att få strykpåsen precis som du vill ha den, och sedan får du ta din fighter på äventyr. Visst märks det att Soul Calibur inte har samma budget och status hos Bandai Namco längre och så gott som all story presenteras via högläsning och tecknade stillbilder istället för riktiga mellansekvenser. Det känns lite sparsmakat jämfört med i synnerhet Mortal Kombat och Mortal Kombat X som satt en ny ribba för singleplayer i fightingspel, och storyn är fortfarande inte något som ens nästan är intressant.

Soul Calibur VI
Soul Calibur VI
Soul Calibur VI