Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Rockstar är tillbaka med ett nytt western-epos efter åtta långa år sedan Red Dead Redemption. Nu kan vi äntligen avslöja om årets största spelsläpp håller vad det lovar...

• Text: Magnus Groth-Andersen, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterReddit

Mellan varven händer det. Vår uppfattning om vad narrativ och speldesign kan vara skakas om rejält, för att därefter aldrig bli detsamma igen. Detta gäller alla konstformer som flyttar gränserna framåt, oavsett om vi snackar om Pink Floyds The Wall, att se städerna krökas i Inception eller vandra i det neondränkta Vice City för första gången. Mästerverk skapade av mästare. Det är här vi hittar Rockstar och de absolut flesta av oss kan rimligen känna igen känslan från något av deras spel, vare sig vi snackar om ett bankrån i Grand Theft Auto V, skjuta sönder Saint Marks Bistro i San Andreas eller rädda bandet Love Fist i Vice City.

För många spelare är dock bästa Rockstar-minnet att fly en säker död på sin pålitliga springare över gränsen mot Mexiko med miljoner stjärnor på himlen till tonerna av José González Far Away som enda sällskap till protagonisten John Marston. Detta är en av de mest kraftfulla scenerna i spelhistorien någonsin och tveklöst ett av de spel som för alltid stöpt om underhållningsmediet vare sig vi ser till berättande eller karaktärsutveckling.

Red Dead Redemption 2
Rockstar levererar en levande värld som slår allt annat som gjorts.

Det är precis sådana moment Rockstar nu velat återvända till och vad som ligger som grund för hela Red Dead Redemption 2. Ett mål att göra ännu bättre ifrån sig, försöka få dig ännu mer uppslukad av spelvärlden och verkligen förtrolla dig. Nu kan vi äntligen berätta om Rockstar lyckats uppnå dessa mål och återigen skapat en spelupplevelse som sätter nya gränser och helt omdefinierar vad ett spel kan vara.

Även om Red Dead Redemption 2 har likheter med både Grand Theft Auto och det första Red Dead Redemption från 2010, står det snart klart att mycket av spelmekaniken slungats ut till förmån för något nyare och mer relevant. Det känns som en nystart för Rockstar, skapat ur grunderna från det gamla.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Det råder ingen brist på aktiviteter att göra och variationen är enorm.

Den gamla goa vilda västern håller på att dö ut. Industrialiseringen, befolkningsökningen samt lag och ordning gör att USA fylls av entreprenörer snarare än offer, folk som faktiskt vill något. För att låta USA bli möjligheternas land har Uncle Sam jobbat hårt på att införa ett riktigt rättssystem med social säkerhet, vilket dock sker på bekostnad av friheten som tidigare rått i de så kallade frontier-områdena. Det här passar inte Dutch van der Linde. Han flyr undan alla lagar och regler, och gör det på ett råbarkat, fysiskt sätt som gör att andra som känner på samma sätt hakar på. Det är här vi kommer in i bilden, i rollen som Arthur Morgan, Dutch högra hand om man så vill. En lojal livvakt och en kär medlem av hans gäng. Morgan togs om hand av Dutch redan som liten pojke och har därefter uppfostrats av honom, så lojaliteten vet verkligen inga gränser efterdom det är som far och son. Även om gänget bokstavligt talat lever av att parasitera på andras hårda arbete, ser Morgan ingen anledning att ifrågasätta Dutch och har försakat eget liv med fru och barn för att få upprätthålla dessa ideal.

Men en historia om folk som lever lyckliga i alla sina dagar vore en klen westernberättelse. Det här är en tragisk historia om att vara snubblande nära sitt mål men ändå inte kunna nå det. Folk dör, bankrån utförs och varm vänskap bryts upp. Som det brukar vara i Rockstars spel. Här får vi en alldeles utomordentlig introduktion till de nya karaktärerna som inte bara fungerar som rekvisita, utan interagerar med Morgan och har massor av egna historier att dela med sig av. I centrum har vi såklart Arthur Morgan själv som i grunden är en enkel kille som inte gillar när folk håller på med skitsnack, utan föredrar 'rakt på sak'-mentalitet. Han känner sig, liksom Dutch, ansvarig för gruppen oavsett om vi snackar om fyllot Bill Williamson, den tuffa Sadie Adler, visa Hosea Matthews eller tystlåtna Charles Smith. Morgan tar hand om sitt folk och de returnerar tjänsten. I storyn blir de förbannade på varandra, delar personliga berättelser, begår ohyggliga handlingar och hänger tillsammans över en grogg runt brasan. Det är verkligen inga hjältar, men gruppen blir som en homogen karaktär du får ansvaret för där de olika personerna utgör skapelsens ansikten utåt.

Red Dead Redemption 2
Arthur Morgan blir en ovanligt person bekantskap du verkligen kommer nära under äventyret.

Det hör sannerligen inte till vanligheterna att man som spelare får ett mindre community slängt i famnen och faktiskt bryr sig om alla, och vet vad deras styrkor och svagheter är eftersom man verkligen lär känna dem. Därmed får du på köpet känslan av personligt ansvar för gänget. Allt detta tack vare smart författande där allting som sker hänger samman istället för att enskilda uppdrag tycks existera i ett vakuum. Du påminns hela tiden om vad som har hänt tidigare i spelet, att du bör följa upp saker och fortsättningar på historier du trodde var avslutade. Det är en omsorg om de små detaljerna i narrativet som helt enkelt saknar motstycke i andra titlar - inklusive Rockstars egna, tidigare spel.

I takt med att storyn fortskrider, flyttar gänget runt i spelvärlden och ger därmed samtidigt känslan av att du rör på dig och kommer någonstans i äventyret. Så snart lägret är fixat kan du fritt använda alla dess möjligheter. Det finns flera Rockstar-spel där du har en bas, ett hem eller liknande - men inget kommer i närheten av lägren i Red Dead Redemption 2. Här kan du mingla med alla karaktärerna som alla har unika historier att berätta (varje gång) och fixa Morgans utseende (samt byta kläder till det du köpt på dig). Glöm inte raka dig, för Morgans skäggväxt sker i realtid så det blir snabbt stubb igen efter att du varit framme med hyveln. Du kan även spela minispel som kort eller domino, och ju mer kärlek du lägger på lägret, desto bättre blir det. Ta med dig döda djur och donera några dollar så kommer kocken svänga ihop bättre käk som ger mer energi samt att övriga lägermedlemmar då bjuder till lite extra. Du kan också uppgradera allas tält samt därigenom se till att du får ett bättre utbud av tillgänglig medicin, ammunition och mat. Du kan rent av använda djurhudar för att piffa till saker om du så vill och mycket annat.

En multiplayerdel kommer också, men släpps först nästa månad och är alltså inte inkluderad i denna recension.

Visst, lägret är bara spelmekanik i slutändan som finns till för din skull, och ser till att Morgan blir mer hemmahörande i spelvärlden. Och genom att raka sig, äta, sova, hugga ved och få uppdrag känner man sig mer delaktig. Men det viktigaste är dock att lägret bidrar till att du upplever en större gemenskap med alla de andra busarna. Därför blir det snabbt personligt och känns som ett hem på ett sätt det aldrig gjort i ett Rocksatar-spel tidigare.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2