Gamereactor Close White

Battlefield V

Battlefield V

Dice femma ämnar att återigen låta oss ta del av andra världskrigets utspridda slagfält, kan Battlefield V stå pall mot rådande klimat i genren? Kim Orremark har satt betyg...

Facebook
TwitterReddit

Du känner säkert till uppståndelsen som har haglat över internet sedan Battlefield V utannonserades. Verklighetstroget och historiskt korrekt. Om det finns två saker (förutom krig då) som har definierat surret kring spelet under året är det just de två. Verklighetstroget och historiskt korrekt. Battlefield V innehåller kvinnor, en hel del kvinnor till och med, både i kampanjen och i multiplayer. Påverkan på spelbarheten? Noll. Fanns det kvinnor inblandade i kriget? Absolut. Spelar det egentligen någon som helst roll? Nej, inte för mig. Huruvida de sakerna är viktiga eller inte lämnar jag till dig att avgöra själv, den här recensionen handlar om Battlefield V som spel - inte om kön- eller könspolitik - och herrejäklar vilket spel det är. Som en obligatorisk notis: vi blev inbjudna av EA och Dice för att spela Battlefield V under två dagar, innan de officiella servrarna var igång, och den här recensionen är helt baserad utifrån det och förutsätter att servrarna fungerar för att reflektera betyget.

Battlefield V
Att säga att Battlefield V är snuskigt snyggt är en redig underdrift.

Battlefield V är i mångt och mycket den direkta uppföljaren på Battlefield 1, trots den otroligt märkliga numreringen, men det har samtidigt hänt en hel del sett till ren spelmekanik. Den första uppenbara förändringen är såklart att vi återigen befinner oss under andra världskriget. Det är en tidsera vi är rätt bekanta med vid det här laget, men samtidigt en händelse i vår närliggande historia som fortfarande har många skådeplatser och berättelser kvar att uppmärksamma. Själva skillnaden mellan första- och andra världskriget sett till utseende (Battlefield 1 kontra Battlefield V) är inte särskilt stor dock, designmässigt finns det såklart uppenbara saker som att pansarvagnar, plan och vapen ständigt utvecklades, men det är fortfarande rått och skitigt, proppat med ond bråd död och tjusig färgsättning.

Även om det är lätt att slänga ett öga på Battlefield V och direkt känna igen sig har det faktiskt hänt betydligt mer gällande det spelmekaniska. Rubbet har rivits ner och gjorts om i sina grundstenar och även om det inte är uppenbart vid en första anblick känns det komplett annorlunda. Det bästa sättet jag kan komma på att beskriva det som är att det känns mer förlåtande nu. Vapen hanteras på ett sätt som känns mer logiskt än innan, feedbacken, rekylen och hur kulorna kommer landa är lättare att beräkna och borta är den där känslan av slump som ofta var tydlig i Battlefield 1, något som jag bara kan applådera. Hastigheten på skotten har ökat, det går snabbare att sikta och att byta vapen. Hela spelet känns rappare och på sätt och vis mer likt Call of Duty än någonsin tidigare. Det här gör Battlefield V betydligt lättare att plocka upp och direkt börja lära sig, men samtidigt ger det de bästa spelarna verktygen att bemästra spelet på nya sätt. Det är en bra grej, tycker jag, men sidoeffekten kommer ofrånkomligt bli att gapet mellan riktigt bra och mindre bra spelare ökar markant, något som dock borde lösa sig självt genom matchmaking som separerar spelare baserat på färdigheter.

Battlefield V
Miljövariationen är det inget som helst fel på. Kartorna känns markant annorlunda och huserar dynamiskt väder.

Två stora nyheter i Battlefield V är det nya förstärkningsläget och faktumet att du hela tiden har begränsade resurser i form av ammunition och en livmätare som inte fyller på av sig själv. Fortification-mekaniken är en fiffig lösning som är till för att förstärka upp strategiska punkter för att försvåra för motståndarlaget att ta sig fram. Sandsäckar, taggtråd, pansarskydd och stationer för förnödenheter går att bygga, på speciellt anvisade platser. Huruvida den här funktionen kommer bli så utbredd som Dice hoppas på när servrarna väl öppnar är svårt att säga idag, men visst finns det en poäng och funktion, speciellt i vissa mer kontrollbaserade spellägen.

För att återfå liv ute på slagfälten räcker det inte längre med att hoppdyka in i närmsta buske och ligga och lukta på gräset till livmätaren har återhämtat sig. Istället är du, precis som i årets Call of Duty, utrustad med ett livpaket som du kan hela dig själv med. Därefter är det upp till lagets medic-klasser att konstant slänga livpaket på resterande lag för att alla ska kunna fortsätta hela sig. Exakt samma sak gäller för ammunition, du börjar inte fullt utrustad med tusentals skott utan du är snarare ganska begränsad och måste förlita dig på olika stationer runt om kartorna eller på lagets support-klasser som, likt medic, kan slänga iväg ammunitionslådor på lagkamrater. Det här ska simulera konstant känsla av att saker faktiskt kan ta slut, mitt i en eldstrid, och det fungerar bra. Det är ytterligare en spänningsfaktor och ett strategiskt tänk som du behöver ta hänsyn till.

Battlefield V
Fordonen spelar en något mindre roll i Battlefield V, åtminstone just nu.

I samband med ändringarna för hur vapen känns och resurser fungerar och hanteras har spelets klasser också fått sig en rejäl översyn i hur det fungerar och samverkar med varandra. Det rör sig fortfarande om samma upplägg, Assualt, Medic, Support och Recon och själva grunduppgifterna består. Det känns viktigare än någonsin att ha en väl varierad uppsättning av klasser för att verkligen dra nytta av olika egenskaper som att markera fiender, spränga pansarvagnar eller placera ut föremål som lagkamrater kan spawna på för att snabbt komma tillbaka till en viktig position på kartan för att inte tappa viktiga poäng till fienden. Assualt-klassen står för ren och skär eldgivning samt explosiva medel för att oskadliggöra fordon, medic tillser att trupperna är utrustade med konstant livtillförsel, support kan med enkelhet ge stödeld och rasera skydd och recon kan markera och plocka av fiender på långa avstånd. Det går att specialisera varje klass på att utföra vissa uppgifter mer effektivt och allt som allt finns det bra speldjup och någonting för de allra flesta spelstilar.

Battlefield V
Battlefield V
Battlefield V