Gamereactor Close White

Overkill's The Walking Dead

Overkill's The Walking Dead

Trots ett på förhand mycket lovande upplägg och skickliga utvecklare, vill det sig inte riktigt för Overkill's The Walking Dead som mest känns ihåligt och spartanskt...

Facebook
TwitterReddit

Allt, precis allt med Overkill's The Walking Dead har lockat mig på förhand. Upplägget har känts klockrent med Left 4 Dead-inspirerade premisser, grafiken har sett vansinnigt bra ut, upplägget har verkat originellt och jag har verkligen tyckt att detta användande av Walking Dead-licensen känns smart. Lägg till det att Overkill Softwares Payday har varit en underhållande "evergreen" som fortsatt att roa sedan premiären för fem år sedan och kontinuerligt byggts ut på ett bra sätt med relevant innehåll.

Kort sagt, byggstenarna för något som kunde bli en modern klassiker fanns här. Jag skriver "fanns", för nu har jag spelat spelet ordentligt, och jag vet nu att nästan inget av detta blev som jag hade tänkt mig. Overkill's The Walking Dead är ett spel byggt på ej infriade löften och saker som verkligen inte levererar som de borde.

Overkill's The Walking Dead
Att brassa på med skjutvapen är ett säkert sätt att attrahera walkers.

Om du missat premisserna så handlar det alltså inte om ett storydrivet spel, utan om ett äventyr helt tillägnat co-op där du snarast skapar dina egna äventyr. Tanken är att du och tre andra spelare ska gå på äventyr ihop och samla in förnödenheter till ert läger. Men till skillnad i många andra spel fylls ditt lag inte upp av datorkontrollerade spelare, utan du måste köra med människor. Kanske är det realistiskt och visar problemet med överlevnad i zombie-apokalypser, men att hitta samarbetsvilligt folk är inte det lättast.

Lite för ofta blir det Leroy Jenkins över alltihopa när någon får för sig att skjuta och attrahera zombies i när och fjärran, eller bara har annat för sig så gruppen blir lidande. Inte blir det heller bättre av att det inte finns ett inbyggt system för chat i spelet, vilket ytterligare försvårar kommunikationen med folk du inte känner Dåligt omspelningsvärde, saknar röstchat, styltig spelkontroll, saknar variation, banal artificiell intelligens, kräver bra medspelare (jag vet att det kan lösas extern på flera sätt, men alla har inte alla program och det är en faktor som förvårar något som självklart borde funnits inkluderat). Du kan dock spela med färre personer, men svårighetsgraden verkar inte skalas ner, så det blir enormt mycket svårare om du inte har ett fullt lag.

Overkill's The Walking Dead
Spelkontrollen är ofta så styltig att du lätt gör oavsiktliga misstag.

Trots flera actionfyllda trailers ett gott urval av blytunga krutpåkar, handlar Overkill's The Walking Dead snarast om att agera obemärkt. Zomb... f'låt, walkers är såsigt långsamma och egentligen helt ofarliga en och en. Det är istället när de kommer i grupp det blir jobbigt att klara sig med livhanken i behåll. Därför handlar det ofta om att ta alternativa rutter och framför allt begagna sig av närstridsvapen. En ljudmätare indikerar hur mycket oväsen du för, och en brandyxa i kraniet på en odöd gör jobbet lika bra som en kula men låter såklart betydligt mindre.

Eftersom tonvikten i strid alltså därmed främst ligger på närstridsvapen, kunde man ju tänka sig att detta skulle vara ett lika intressant, som intrikat system. Men icke. Utan att vilja misskreditera Diablo III på något sätt, så känns det som att det fungerar på ungefär samma sätt här och kan kommer på mig själv med att finesslöst hamra på knappen för närstrid när fienderna tornar upp sig. Om du och ditt team dör, finns heller inga checkpoints, så det är bara att starta om de ofta timmeslånga uppdragen.

Overkill's The Walking Dead
Grafiskt sett är Overkill's The Walking Dead helt okej, men det känns verkligen inte som ett fullprisspel.

Jag har spelat väldigt mycket Warhammer: Vermintide 2, förvisso ett actionspel av sällan skådat slag där fienderna ska mejas ner i drivor, under året som har flera gemensamma drag med Overkill's The Walking Dead likt bland annat det faktum att det kretsar kring co-op och övervägande närstrid. Där Vermintide 2 är otroligt finessrikt och tillfredsställande med brutal tyngd i allt som sker, blir detta aldrig mer spännande än att frenetiskt trycka på en knapp.

Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking Dead