Gamereactor Close White

Steel Rats

Steel Rats

Lina har under de senaste dagarna bekämpat en förödande robot-invasion, med hjälp av motorcyklar...

Facebook
TwitterReddit

Det här med att köra motorcykel är ju roligt. Men om man lever i ett land där snö och slask hör till vardagen cirka 11 månader om året blir det inte riktigt så mycket åkande som jag själv hade önskat. För några veckor sedan var det så dags att ställa undan motorcykeln för denna säsong, med sorg i hjärtat. Jag och min hoj kommer inte att återse varandra förrän till våren. Vilket känns som en hel evighet. Därför blev jag väldigt glad när Big Boss hörde av sig och bad mig att recensera ett MC-spel. Då får jag åtminstone en liten dos motorcykel under denna kalla ,mörka och extremt trökiga period. Spelet Steel Rats släpptes för några dagar sedan och jag har sedan dess roat mig med detta spel under några murriga höstkvällar. Eller ja, roat mig kanske inte riktigt var en korrekt beskrivning. Men en sak kan jag i alla fall lova dig. Steel Rats bjuder verkligen på ett knasigt, actionfyllt hopkok.

Steel Rats
I Steel Rats ska du bekämpa mordiska robotar, med hjälp av din motorcykel.

När man pratar om "motorcykel-spel" brukar det i 9,8 fall av 10 röra sig om racing av något slag. Men Steel Rats är ett undantag. Detta spel är verkligen någonting helt annat. I Steel Rats ska du nämligen bekämpa mordiska robot-utomjordningar, med hjälp av din motorcykel ( ja, du läste rätt). Inga konstigheter alls med andra ord. Motorcykeln är alltså inte bara ett transportmedel, utan också ett vapen. I Steel Rats får vi möta 4 stycken karaktärer. Alla tillhör ett "MC-gäng" med samma namn. Spelet tar sin början precis innan en invasion av robotar drabbar världen och nu måste gänget agera snabbt för att ha en chans att ta sig levande ur denna knipa. Alltid sittandes på en motorcykel, givetvis.

Flera av karaktärerna bygger verkligen på typiska stereotyper. Vi har till exempel "The teenage genius", en ung asiatisk man vid namn Toshi. Toshi är gängets ljushuvud som kan snickra ihop en drös hjälpmedel på nolltid. Sedan har vi även Steel rats ledare, James. En man som ser ut att ha plockats direkt ur serien Sons of Anarchy. Utöver dessa 2 karaktärer får vi också möta karaktärerna Lisa och Randy. Jag ska ta mig fram på banor som blir allt mer invecklade och avancerade längs spelets gång. Under de olika uppdragen har jag möjlighet att växla mellan minst 2 av karaktärerna. Gänget i Steel Rats kör nämligen motorcyklar med olika, unika egenskaper.

Steel Rats

En av dessa unika funktioner är att jag, med en enkel knapptryckning kan få framhjulet att flamma upp samtidigt som det fäller ut gigantiska, sågtandade blad runt hela däcket. Detta gör att jag kan plöja mig igenom i stort sett vad som helst som kommer i min väg. Betongfundament, nedfallna träd, mordiska robotar och bilar. Medan mitt flammande, sågtandade framhjul krossar allt i sin väg samlar jag på mig skrot i förödelsen. Skrot som jag senare kan använda som valuta i spelets shop. En annan smidig funktion ( som jag verkligen önskar att jag hade haft på min egen motorcykel) är magnetiska hjul som låter motorcykeln köra på både väggar och tak. Den kan köra uppför, nedför, kors och tvärs och upp och ner. Jag tar mig fram i förfallna industribyggnader, på tågrälsar, i storstäder och uppe på hustaken. Kort och gott går spelet ut på att ta sig fram i extrema miljöer som kryllar av fiender, och försöka undvika att dö längs vägen.

Trots att jag serveras ett unikt spel med en stor dos action dröjer det inte länge förrän jag stöter på irritationsmoment. Jag kan absolut ge Tate Multimedia en guldstjärna för att de har designat en tilltalande spelvärld, för miljön i spelet är välgjord. Att rusa igenom denna kalla, förfallna, industriella miljö sittandes uppe på hojen är stundvis riktigt trevligt. Känslan av en apokalyptisk, robotinvaderad värld i förfall målas upp på ett fantastiskt sätt, rent visuellt. Men en vacker spelvärld resulterar inte i ett fantastiskt spel per automatik. För det negativa väger tyngre än det positiva när det kommer till Steel Rats.

Steel Rats
Banorna blir allt mer avancerade och kreativa under spelets gång. Ibland händer det lite för mycket på skärmen för att man ska hinna med.

Till att börja med är storyn i spelet vrickad ( inte bara något utan faktiskt väldigt vrickad). Vi snackar om 4 stycken MC-knuttar som ska bekämpa en Alien-invasion med hjälp av sina motorcyklar. Jag menar, hur kommer man ens på den idén? Missförstå mig rätt här, en vrickad idé kan fortfarande resultera i en helt fantastisk spelupplevelse. Men denna idé blir inte bara vrickad, utan också larvig. Utöver en larvig story bjuds vi också på ett dåligt röstskådespeleri. Det blir nästan komiskt dåligt emellanåt.

Men det största minuset lär ändå gå till upplägget i banorna. Utförandet är som sagt det mest klassiska av dem alla. Jag ska ta dig från start, till mål. Till en början är det inga konstigheter. Men ju längre jag kommer blir banorna allt mer avancerade. Detta upplägg är ju givetvis ganska självklart i majoriteten av alla plattform-spel. Tråkigt vore det ju annars. Men det är vid de mer avancerade banorna jag börjar inse att skaparna av spelet inte tänkte riktigt hela vägen.

Steel Rats
Steel Rats bjuder på en tilltalande miljö som genomsyras av adrenalin och action.

Visst, banorna genomsyras av en stor dos kreativitet. Emellanåt är det mycket som händer på skärmen, kanske lite väl mycket till och med. I Steel Rats får spelaren möjlighet att röra sig mer fritt än i ett klassiskt linjärt plattformsspel, vilket kanske låter som någonting positivt. Men med tanke på att jag kör snabbt på en motorcykel på banor med nivåskillnader, massor av hinder och en stor drös med fiender som springer kors och tvärs på skärmen för att försöka ta kål på mig blir det fel emellanåt. Och om det blir fel, då är det bara till att börja om igen. Från början. Bristen på checkpoints blir enormt frustrerande efter ett tag. Vissa saker går helt enkelt inte att kontrollera och det tar tid emellanåt att få till farten, timingen och rätt förutsättningar för att komma vidare. Om jag då dessutom tvingas till att göra om ett tidskrävande moment (som jag redan klarat av) 18 gånger är det lätt att tappa lusten efter ett tag.

Steel Rats är ett unikt, smålarvigt spel som tyvärr inte håller riktigt hela vägen. Det har sina små ljusglimtar, men inte mer än så.

Steel Rats
Trots en tilltalande spel-värld håller inte Steel Rats riktigt hela vägen.