Gamereactor Close White

Tetris Effect

Tetris Effect

Rez-skaparen Tetsuya Mizuguchi har revolutionerat det 35 år gamla grundreceptet och chefredaktör Hegevall är hypnotiserad...

Facebook
TwitterReddit

Tetsuya Mizuguchi slog igenom som kreativ chef över Sega Rally. Yu Suzuki bossade över hela teamet men alla som satt sig in i Sega och stjärnteamet AM2 och dess historia vet såklart mycket väl hur viktig Mizu var för hur Sega Rally i slutändan blev. Och alla vi som var ungdomar under 90-talet vet naturligtvis hur viktigt, utmanande, balanserat och framförallt belönande det racingspelet var. Efter Space Channel 5 (som var Mizus första musikspel) lämnade han Sega för att starta en egen studio. Rez och Lumines hör till egna studion Q Entertainments titlar och sedan cirka 20 år tillbaka har Tetsuya cementerat sin roll som en av spelhistoriens främsta musikspelsskapare och med Tetris Effect är gubben tillbaka, med besked.

Jag träffade Tetsuya för lite drygt tio år sedan, efter att Q precis släppt Lumines II och redan då minns jag att han pratade om hur mycket han alltid älskat Tetris. Nu tror jag i och för sig inte att det finns en enda levande gamer som inte älskar Tetris men det märktes att Mizuguchi redan då drömde om att en dag arbeta med Tetris, på ett eller annat sätt. Men då, för tio år sedan, var det EA som ägde licensen och inte förrän tio år senare skulle det bli möjligt för skaparen av Space Channel 5, Rez och Lumines att utveckla sin egen vision av vad Tetris skulle kunna vara, idag, 35 år efter att det först släpptes.

Tetris Effect
Det går absolut att spela utan PSVR men om du ska få ut allt ur detta underbara spel måste du ha en VR-hjälm.

Tetris Effect är ett VR-spel. Visst går det att spela utan en Playstation VR-hjälm och visst är det fortfarande roligt utan möjligheten att "kliva in i spelvärlden" men detta ska verkligen spelas i VR. Och då menar jag verkligen. Att 2018 skulle bli året då jag inte bara delade ut två skyhöga betyg till två stycken PSVR-titlar (detta samt det helt superba Astro Bot) var definitivt ingenting jag hade kunnat förutspå, inte minst med tanke på hur meningslös hela VR-hysterin enligt mig varit sedan de olika plasthjälmarna började rullas ut på marknaden.

Tetris Effect i PSVR skulle jag enklast vilja beskriva som den perfekta fusionen mellan Rez och Tetris. Varje bana har ett särskilt tema och medan man pusslar på traditionella Tetris-premisser pulserar bakgrunden, fylls med olika typer av former och mönster allt medan musiken pumpar på och förändras under tiden som blocken trillar nedåt. Det är nog rätt likt en ordentlig LSD-tripp, även fast jag såklart inte vet ett smack om hur det känns då jag aldrig varit på ett rave-disco och aldrig heller slickade små söta fruktfrimärken under det glada 90-talet. Tetris Effect känns dock lite som om det designats för att liksom nästla sig in i hjärnan och skapa en effekt som består. Jag har efter avslutade spelsessioner nästan varit okontaktbar och liksom flummat runt i en Tetris-mysig dimma medan min arma gubbhjärna klamrat sig kvar vid blocken, mönstren och musiken i timmar efter att jag stängt av min Playstation 4.

Tetris Effect
Variationen på de olika banorna med sina olika teman, är strålande och musiken är lysande.

Det finns ett antal olika spellägen i Tetris Effect men det som jag fokuserat på, själva huvudläget där en utstakad stig längs en stjärnhimmel utgör grundstommen. Här utgör varje enskild bubbla/planet en Tetris-bana som alla erbjuder särskilda, specifika teman både gällande grafik och musik och dunder resans gång ökar såklart tempot som man pusslar i, vilket gör att det blir svårare och svårare men aldrig sådär jobbigt som vissa pusselspel kan te sig. När det gäller de olika banorna har Enhance skapat god variation genom att förlita sig på olika teman som eld, järn eller frost och även fast det ibland tar en stund av pusslande innan den dynamiska musiken verkligen vaknar till liv handlar det om en hel del riktigt välskrivna låtar som jag har nynnat på mellan spelsessionerna.

Den stora spelmässiga nyheten i Tetris Effect som gör att det skiljer sig från original-spelet är något som Tetsuya Mizuguchi valt att kalla för "Zone". Denna funktion går att aktivera efter att man pusslat bort ett antal Tetrisd-rader och fyllt upp en Zone-mätaren och när detta aktiveras saktas tiden ned och mindre misstag går att åtgärda medan allt handlar om att pussla undan högre rad-klumpar än de fyra som utgör en traditionell "Tetris".

Tetris Effect
Tetris Effect försätter dig som spelare i ett zon-liknande, hypnotiskt stadie.

Grunden i det här spelet känner alla igen vid första anblick. Det är Tetris, rakt av. Världens bästa pusselspel genom alla tänkbara tider. Det Rez-skaparen Tetsuya Mizuguchi har gjort här, dock, är att ingjuta nytt liv i ett gammalt och ärligt talat rätt stelt grundrecept och slutresultatet är en VR-upplevelse som suger in en som spelare, förtrollar och hypnotiserar. Det känns som om man befinner sig inuti spelet med PSVR-hjälmen på skallen och som jag nämnde tidigare är mängden inlevelse och den audiovisuella kakafoni som här erbjuds fullständigt fantastisk och det vore orättvist att inte utnämna Tetris Effect till ett av årets bästa spel.

Tetris Effect
9 / 10
+