Gamereactor Close White

World War 3

World War 3

World War 3 är, utvecklat i samarbete med riktiga militärer, ytterligare ett i raden av försök att skapa den ultimata och mest realistiska militärupplevelsen hittills. Vi är inte imponerade och ambitionerna skiner inte igenom.

Facebook
TwitterReddit

För ganska exakt en månad sedan levererade Treyarch den fjärde (och väldigt efterlängtade) delen i deras Call of Duty: Black-serie, Black Ops 4. Utan traditionell singleplayer, som fått stryka på foten för ett mer omfattande multiplayer-läge (detta såklart innehållande deras egen tagning av Battle Royale-trenden). Somlig kan argumentera för att det då vore rätt oklokt av andra utvecklare att släppa ett liknande strax innan, med risk för att krossas då sagda jätte dundrar ner fjärde dojan och visar vad skåpet ska stå. Detta är något som The Farm 51 absolut inte tänker ta fasta på alls och släpper sitt World War 3. Helt skamlöst.

World War 3
Avskalat, anonymt och seriöst värre.

Okej, kanske inte skamlöst. Och att direkt utmana en branschledande konkurrent kanske inte har varit huvudfokus. Men! You know, affärsvärld och allt det där. Hur som haver, vad är World War 3? Utöver att, likt Call of Duty: Black Ops 4, inte ha något singleplayer-läge, är det så klassisk militäraction som man kan få. Och det är egentligen inget fel med det, inte alls. Klassiska teamdödsmatcher där ena laget möter det andra och antingen försvarar eller anfaller är aldrig fel. Och att dedikera ett helt spel till just det har ju visat sig fungera förr. Men, som vi alla vet, så krävs det en hel del annat för att ett spel ska slå.

World War 3
Det är ju Early Access och vi måste ge utvecklarna en eloge för humorn.

Och innan vi fortsätter - det här är Early Access och därför ska du inte se det här betyget som det slutliga omdömet. World War 3 handlar, som namnet antyder, om krig av den tredje graden på global skala. Försäljningsargumenten har varit att man använt sig av verkliga platser, haft starkt fokus på lagarbete och en uppsjö av nationella styrkor att välja mellan. Du får inför varje match välja vilken sida du vill axla (anfallare eller försvarare) och sedan klass med tillhörande utrustning. Det är inget fel på vapnen eller sagda utrustning i fråga då den inkluderar vad vi kommit att förvänta oss av den här typen av spel vid det här laget. Vad som däremot är fel, är spelandet som sådant.

World War 3
Att välja sida och klass fungerar (då du lyckats ansluta till en server) smidigt. Tack och lov.

Och med fel menar jag tekniska irritationsmoment, laddningstider och generellt ett spel som knappt är moget ens för Early Access-programmet. Efter att jag först hade laddat ned hela kalaset (ett par lättviktande modiga 40 gb) var jag inte sen med att klicka igång det, ivrig att dominera slagfältet. Vilken server vill jag välja? Jag hoppade över och valde istället att starta spelet. Detta ledde till att jag fick stirra på en laddningsskärm i ungefär 15 minuter utan att något hände. När vi gått in på den 16:e minuten gick jag in i aktivitetshanteraren och såg att spelet hade slutat svara. Tre omstarter senare kvarstod status quon.

World War 3
World War 3
World War 3