Squishies

Squishies

Nästa VR-äventyr har landat och Henric har försökt att hålla den lilla krabaten på land och undvikit vattnet...

''Nej, nej, nej, kom tillbaka, kom tillbaka! Snälla rulla inte ned nu!'' Kommentarer i stil med denna förekom näst intill hela tiden under mina timmar med Brainseed Factorys mysiga spel Squishies. Ofta i glad ton, men inte alla gånger. Det här är i grund och botten ett barnspel men passar även utmärkt för dem som suktar efter en utmaning i kombination med VR.

Du spelar som två alien-fiskar (ja, du läste rätt). Med move-kontrollerna styr du två alien-fiskar som snabbt kan transportera sig över landytorna som spelet utspelar sig på. Med hjälp av alien-fiskarna kan du suga in eller blåsa ut luft för att hjälpa din kamrat att nå portalen. Dessa varelser kallade squishes kan egentligen inte göra någonting annat än att rulla. Det är de duktiga på. Och se förbaskat glada ut. Badsugna är de också men vid kontakt med vattnet dör de illa kvickt. Ungefär som Gremlins med undantaget att de inte blir monster, såklart.

Squishies
Nej, det blir inget bad idag heller!

Spelutbudet i Squishies är fantastiskt generöst och kommer underhålla både den oerfarna och den mer erfarna spelaren ett bra tag framöver. Hela 100 nivåer finns att rulla sig igenom och för den kreativa spelaren finns även möjligheten att skapa sina egna banor. Därefter kan du ladda upp dem och låta dina vänner testa dina nivåer. Under min tid med Squishies var jag dock fullt upptagen med att spela berättelseläget som blir betydligt svårare med tiden.

Att ta sig från punkt A till punkt B är dock inte det enda spelet handlar om. Det går förvisso att göra det men spelet uppmanar dig ändå att samla de kristaller som finns utplacerade på vägen. En del är placerade lite snällare än andra och du kommer ofta finna dig själv riskera ditt liv för ett par få kristaller. Med blandade resultat. Flera av banornas ytor är branta vilket kräver en enorm precision från dig och dina alien-firrar. Inte lättare blir det av att kristaller kan vara utplacerade mitt i backar som våra runda kamrater helst av allt vill rulla ned för så fort de kan för ett uppfriskande bad. Att experimentera med olika tekniker kommer därför bli en vana. Ibland krävs det blåst från båda fiskarna medan det andra gånger lönar sig att blåsa med en och suga in luft med en annan för att inte döda vår squish. Som tur är finns det kontrollpunkter.

För yngre spelare kommer det vara en tillräckligt stor utmaning att ta sig i mål. Därför är det tacksamt att Brainseed Factory inte har satt en gräns för hur många försök man får på sig. Du har hur många försök som helst på dig ta dig till portalen. Med det sagt har man inte glömt bort de mer rutinerade spelarna. Det finns flera delmål på varje bana som handlar om att samla alla kristaller och ta sig till portalen under en viss tid. Det kan vara knepigt så viss övning och nya försök är att räkna med.

Squishies
Rent grafiskt är inte Squishies särskilt vackert alls.

Att spela Squishies kräver två move-kontroller. Lyckligtvis fungerar dem relativt bra. Med de olika knapparna kan du dra dig fram över ön och du kan dessutom zooma in och ut för att planera ditt nästa drag. Det är vid de mer hektiska stunderna som move-kontrollerna kan bli ett problem och inte registrera dina rörelser som du hade tänkt dig. Vid ett par tillfällen misslyckades jag att få min squish rulla upp/ned för kullen i lagom takt att den istället föll till sin död. Detta hände dock få gånger och är inget som förstörde upplevelsen som helhet.

Sett till den visuella stilen lämnar dock Squishies mycket att önska. Den låga upplösningen kan jag leva med i ett spel som detta men i övrigt känns grafiken mycket utdaterad. Därtill saknar fiskarna och vår lilla squish all form av personlighet på grund av få animationer. Hade spelet haft mer realistisk grafik med gräs som fångas upp med vinden och och ett landskap som inte var så förbaskat fyrkantigt ut hade detta kunnat se riktigt läckert ut.

När Astro Bot: Rescue Mission släpptes fick de som övervägt att köpa Playstation VR en bra anledning att köpa tillbehöret och nu finns ytterligare en anledning. Squishies är nämligen ett riktigt roligt spel för såväl barn som äldre. Det är knappast så bra som Astro Bot: Rescue Mission men för de som är i behov av ett större spelgalleri till Playstation VR är Squishies ett spel väl värd din tid.

7 / 10
+
Utmanande, mycket innehåll, rimlig prislapp, mysigt