Gamereactor Close White

Darksiders III

Darksiders III

Den tredje ryttaren av apokalypsen har anlänt. Fury är vansinnig och Henric har bevittnat hennes vrede...

Facebook
TwitterReddit

Den tredje, och den kanske mest impulsiva och förbannade, ryttaren har inte setts till förrän nu. I Darksiders III gör Fury sin grandiosa debut medan War och Death numera har åsidosatts. Furys berättelse utspelar sig parallellt med de tidigare berättelserna och hon har fått i uppdrag att lokalisera de sju dödssynderna och överlämna dem till rådet hon så tvunget måste lyda. Fury är vansinnigt uttråkad och suktar efter att smutsa ned sina händer med blod. Det spelar ingen roll vems blod hennes piska ska färgas röd av, och inte heller varför.

När jag först tar kommandot över Fury har hon precis anlänt till en jord vars befolkning till största del har ersatts med demoner. Precis som i tidigare titlar är den jord vi är vana vid att se helt förändrad. Städer står i ruiner och moder jord har tagit över. Långsamt vandrar skeletten på trottoarerna med änglalik liggande lite varstans. Från början är Fury utrustad med sin trogna piska som kan åstadkomma en oerhörd skada på de monstren som vandrar mellan de förfallande skyskraporna. De som spelat tidigare spel kommer snabbt känna igen sig. Det har egentligen inte skett någon förändring alls sett till hur striderna är upplagda men det gör mig heller ingenting. Det känns skönt att vara tillbaka till den spelserie som stått still i sex långa år.

Darksiders III
Att förvandlas till en domedagsversion är ofta nödvändigt i spelets större strider.

Man brukar ju säga att man inte ska ändra på ett vinnande koncept, och det är något Gunfire Games utgått från. Darksiders III känns oftast som en förlängning av Darksiders II och kommer således inte med överdrivet många överraskningar. Det kan låta tråkigt, men i själva verket är det faktiskt inte något som skadar spelet. Med undantaget att det finns olika vapen känns striderna väldigt lika varandra. Det finns två knappar för att slåss med och en annan för att undvika attacker. Genom diverse kombinationer kan man åstadkomma olika sorter av slag och en del av dem passar bättre än andra. Det finns en lista av olika kombinationer för varje vapen och att testa runt vad som biter bäst på olika fiender slutar aldrig underhålla.

Demonhandlaren Vulgrim är tillbaka igen och är redo att förhandla. Genom att förinta dina fiender och även förstöra delar av din omgivning kan du belönas med själar som fungerar som spelets valuta. Vulgrims törst efter flera själar slutar aldrig upphöra och i utbyte kan han ge dig olika saker. Antingen kan du offra själar för att öka din nivå som i sin tur ger dig erfarenhetspoäng att fördela mellan hälsa, styrka och magi. Du kan också välja att köpa diverse föremål som du senare kan konsumera för att återhämta hälsa, styrka eller vad du nu kan tänkas vara i behov av. Därtill är han även villig att sälja olika förmåner som kan vara till din fördel under äventyrets gång. Dessa är dock mycket dyra till en början. Vulgrim kan hittas lite varstans och fungerar, utöver som handelsman, även som en portal till tidigare platser du har besökt. Den som vill utforska allt kommer ha stor nytta av honom.

Darksiders III bjuder på en ordentlig utmaning för de som önskar. Fyra svårighetsgrader finns att välja på där den andra motsvarar en balanserad upplevelse. De som vill ha en stor utmaning kan alltså glädjas åt lite tuffare svårighetsgrader men man ska inte tro att den balanserade upplevelsen är fri från svåra strider. Det märks att Gunfire Games har sneglat på Dark Souls och Bloodborne och inspirerats av fällor i form av föremål som vaktas av en fiende bakom hörnet. En fiende kan dränera din hälsomätare rätt så rejält så det är viktigt att vara försiktig. Därtill är chansen för de som gillar utforskning att stöta på mindre bossar mycket stor. Även dessa kan vara svåra att ta sig förbi och det gäller att lära dig fiendens attackmönster för att lyckas besegra den. De påminner lite om bossarna från Dark Souls eller valkyriorna från God of War, och jag älskar det. Belöningen för att ha dräpt en mindre boss är dessutom riktigt saftig samtidigt som tillfredsställelsen är enorm.

Darksiders III
De sju dödssynderna är sällan särskilt vackra. Avarice är knappast ett undantag.

Där trean skiljer sig från föregångaren är loot-systemet. I tvåan kunde Death utrustas med olika liar, hammare och diverse rustningar. Dessa förändrade ens maximala hälsa, styrka, resistens och så vidare. Allt detta kunde hittas i kistor eller från dödade fiender var en av de kanske roligaste aspekterna med spelet. Därför är det lite tråkigt att detta system inte återvänder i Furys resa. Numera lämnar monster inte efter sig något annat än själar och föremål att konsumera. De hemligheter som du kan hitta är istället ingredienser som kan stärka din rustning och dina vapen. Smeden Ulthane är nämligen också tillbaka och är villig att hjälpa dig bli starkare i utbyte mot olika material som du hittar utspridda över världen. Han har också skapat ett hem för de människor som ännu vandrar på jorden i förtvivlan. De är dock få och har gömt sig för monstren på platser som är svåra att hitta. Lokaliserar du dem är det möjligt att sända dem till Ulthanes läger för att skapa någon form av trygghet i en värld som står i spillror.

Darksiders III
Darksiders III