Startsidan
Greg Hastings' Tournament Paintball Max'd

20 liter husfärg och en påse stenhårda plastkulor. Det är allt du behöver för att göra skogen, enligt Greg Hasting

Varför vill småpojkar leka krig? Som om småflickor skulle leka bröstcancer. Och varför i all världen vill vuxna män leka krig? Makabert kanske, men krig är drama och ångest, hjärta och smärta på en och samma gång. Paintball är en sport, en extrem sport, där vuxna damer och herrar idkar låtsaskrig ute i skogen. Som en scout-hajk där alla medverkande är missnöjda postarbetare, med plastpistoler.

På riktigt är en färgkula som färdas i för många kilometer i timmen lika med smärta. På låtsas är samma färgkula lika med skratta. Detta stoppade inte Activision från att faktiskt göra ett helhjärtat försök att översätta sporten till TV-spel. Liggandes ute i ett fuktigt kärr, med ett immigt plastvisir framför en nervöst flackande blick kan jag tänka mig hur mäktig krigssimuleringen kan upplevas. Men sittandes i en chipssmulig soffa når inte känslan fram. Inte med ett TV-spel där jag leker att jag leker krig. Dubbelparadox, här kommer vi!

Som de flesta andra extremsportspel inleder man karriären med att skapa karaktären. Tjej eller kille? Om du vill vara en kille finns det tre vardagsgrabbar att välja. Vill man istället presenteras av det täcka könet så ramlar hela genussystemet ner i avloppet och tillbaka. Galleriet består då av något läderklätt som ramlat av en Bandidos-bönpall, en trashpunkig riotgrrl eller en mjukporrig X-tina Augillera-kopia komplett med hotpants och svank-tribal. Activision har aldrig träffat en kvinna, någonsin.

Därefter leds jag in i en hinderbana där jag skakar hand med ett mycket genomtänkt kontrollsystem som bjuder på ett förvånansvärt djupt rörelsemönster. Min paintball-soldat kastar sig, byter vapenhand, sprintar, krälar, kryper, smyger och förstås skjuter. Det är faktiskt så genomarbetat att Ubisofts Tom Clancy-armé borde ta sig en extra titt. Men eftersom den är så pass avancerad betyder det också att livsfarliga sekunder spenderas på att fundera ut vilken knapp man utför vilken handling med. Särskilt de första speltimmarna

Jag slussas sedan ut till turneringarna, där allt händer. Platta, skövlade skogsplättar med strategiskt placerade oljetunnor, bilvrak, stockar och staket. Banorna är alla enäggstvillingar där bara små skönhetsfläckar skiljer den ene från den andre. Tillsammans med två medkämpar ska jag måla ihjäl motståndarlaget på lika många man. En liten missfärgning på uniformen och du är nere för räkning, om du inte lyckats snacka dig ur situationen. För här har vi den härliga sport-twisten. Ljuger du bra kan du alltså hitta på att du inte alls blev direktträffad utan att du träffades av färgreturen.

När jag ligger på mage och riktar hårkorset mot den där svarta pricken, som jag antar föreställer fienden, vägrar mina färgpatroner träffa sitt mål. Detta på grund av att jag inte har samlat ihop erfarenhetspoäng som ska läggas på precision och andra skills. Eftersom jag är en färsking med blåbärsstatistik ser pistolen till att måla allt utom målet. Jag tappar både tålamod och förnuft och rusar fram för avrättning. Min eller deras, det spelar ingen roll längre.

"Ät färg" blir aldrig lika John Wayne som "Ät bly", och det är väl också där vi har det största problemet. Trots höga produktionsvärden och noggrant kontrollsystem missar Tournament Paintball det stora och mest väsentliga. Att feppla runt i skogen med en plastpistol med samma tyngd och autenticitet som en Super Soaker 2000 är en anti-tes till allt vad actionspel står för.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+