Gamereactor Close White

Youtubers Life OMG! Edition

Youtubers Life OMG! Edition

Andreas har försökt leva ut sin dröm om att kunna betala räkningarna genom att enbart sitta framför en skärm och säga vad han tycker om saker och ting i ett "mobilspel" portat till konsol - Youtubers Life...

Facebook
TwitterReddit

"What's up, guys? It's your boy, The FroBro and in today's review, we are going to talk about this new game, Youtuber's Life OMG Edition! But before we begin, don't forget to comment, like, share and subscribe! Let's get into the review!"

Nog har väl majoriteten av oss någon gång snuddat vid tanken på hur våra liv skulle ha sett ut om vi försörjde oss på Youtube? Att spela in, redigera och ladda upp videor som vi sedan gör allt för att sprida till Internets alla hörn? Men, som fallet är med många av de Youtubers som idag lever på att producera rörliga stillbilder, vaknar man inte upp en dag och har allt serverat. Utan man måste jobba sig upp. Till toppen. Till den absoluta toppen. Och det är här Youtuber's Life (som i och med konsolversionen fått suffixet "OMG Edition") kommer in i bilden.

Youtubers Life OMG! Edition
Du får skapa din egen karaktär och sedan välja vad din kanal ska handla om samt vad den ska heta. Det blev, klyschigt nog, The FroBro för egen del.

Spelet behöver väl egentligen ingen närmare introduktion bortom namnet. Du börjar med att skapa din karaktär (på äkta avskalat mobil-Sims-manér) som du sedan startar en U-tube-kanal med. Vad din knappt precis-tillräckligt-omskriven-för-undvikande-av-stämning-för-plagiat-kanal ska handla om är upp till dig. Så länge du önskar bli bäst inom antingen spel, musik eller matlagning. Jag förstår att det kanske inte går att stoppa in möjligheten om att driva en kanal om precis vad som helst, men tycker ändå att de tagit den något lata (och säkra vägen) då de valt de kanske mest trendande och populära områdena. Jaja, jag valde, inte helt oväntat, spel och satte igång.

Från start är ditt rum i din ömma moders lägenhet ditt kontor, plugghörna, mötesplats, sovplats och i mitt fall - spelhåla. Och redan från start framgår det rätt tydligt att den som satte dig på denna jord inte delar din syn på prioriteringar. Denne tycker att studier är viktigare än att sitta framför datorn, trots att jag försökt med "gediget spelande och dedikerat redigeringarbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå en lyckad U-utbekarriär vilar. Man måste göra sin plikt här i världen, förstår du, mamma."

Youtubers Life OMG! Edition
Under inspelningarna väljer du olika respons som påverkar de olika kategorierna.

Medan jag faktiskt inte märkte någon direkt fördel med pluggandet (för detta spels ändamål(!)) så kom en annan sidoaktivitet väl till pass - jobb. Genom deltidsjobb tjänar du in lite stålar som du sedan kan använda till att uppgradera din utrustning, köpa nya spel och när du väl investerat ett godtyckligt startkapital i ditt kommande kändisskap - flytta ut. Bättre utrustning ger förhoppningsvis bättre kvalitét på videorna och nya spel hjälper dig att hålla dig hipp i dina kräsna prenumeranters ögon. Målet är som sagt att i slutändan kunna försörja sig på videoproduktion, men i början måste pengarna komma från ett annat håll.

Så mitt tips är att jobba/plugga medan videon renderas, publiceras och sist men inte minst - dissekeras av nättroll vars kommentarer osar av klyschiga och lagom trovärdiga tolkningar av något som en Internet-millenial med en Redbull-överdos kunde ha sagt. Det som saknas här är dock den inkonsekventa användningen av StoRa blandAT med SmÅ b0kStävEr samt mer eller mindre korrekt grammatik som uppkommer då man är ytterst ivrig att yppa sin åsikt.

Youtubers Life OMG! Edition
Lyckligtvis är dessa väntetider inte i realtid, men ger nästan samma känsla och för tankarna mer till ett mobilspel.

Det blir snabbt en trevlig utmaning att balansera pluggandet (för om du inte pluggar ordentligt kan din mamma få för sig att plocka in datorn), jobbandet och videoproducerandet. Något som tyvärr mister sin charm så fort du flyttat ut och pluggandet inte längre gäller. Låt mig förklara lite snabbt - en video (inom spel) går ut på att du väljer vilket spel du ska spela, följt av typ (ex. Let's Play, "Walkthrough", recension, "First impression"), följt av inspelning och redigering (i ett gränssnitt som skulle få gamla Windows Movie Maker att framstå som Adobe Premiere). Denna inspelning går till på så sätt att du får välja mellan olika reaktioner till vad som visas på skärmen. Väntar på att en match ska starta - vill du svara med att kritisera, höja medspelare eller tillrättavisa?

Dessa kort har olika poäng som sedan tilldelas inom olika kategorier (manus, presentation, videoredigering, ljud och postproduktion). Dessa är i princip de grunder varpå ditt omdöme som kändis bedöms och som tur är, kan finslipas genom att göra fler videos eller, då du kommit en bit, gå kurser.

Youtubers Life OMG! Edition
Youtubers Life OMG! Edition
Youtubers Life OMG! Edition